سید حسن نصرالله: اعتراضات مردمی نشان دهنده درد مردم است/ با سقوط دولت مخالفیم

به گزارش رکنا، سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان امروز جمعه به مناسبت اعتراضات مردمی در این کشور به ایراد سخنرانی پرداخت.

سید حسن نصرالله در آغاز سخنان خود گفت: اعتراضات مردم لبنان نمایانگر دردهایی است که آنها دارند. همه مسئولیم که این تظاهرات و اعتراضات را در چارچوب مسالمت آمیز آن حفظ کنیم.

وی با اشاره به جنگ تبلیغاتی علیه حزب الله و تلاش برای دخالت دادن این گروه در اعتراضات، گفت: اگر محور مقاومت وارد این اعتراضات می شد، تظاهرات مسیر دیگری می گرفت، ولی بهتر است که اعتراضات مردم فراحزبی و جناحی باشد. آرزو دارم تظاهرکنندگان به احزاب و گروه های سیاسی اجازه موج سواری ندهند. عده ای تلاش کردند به وسیله رسانه های معاند خلیج فارس اینگونه القا کنند که دبیر کل حزب الله معترضان را تهدید کرده است.

دبیر کل حزب الله درباره فواید مثبت این اعتراضات تصریح کرد: یکی از مهمترین دست آوردهای تظاهرات مردم، اعلام بودجه بدون مالیات است. این اعتراضات باعث آغاز فرآیند اجرای تعهدات مسئولان لبنانی شد فشار اعتراض های مردم باعث صدور سند اصلاحات دولت و جدول زمانبندی برای انجام آن شد که نخستین گام برای حرکت دولت به سمت اصلاحات بود. این اتفاق در تاریخ لبنان بی سابقه بود.

وی افزود: مهمترین بند در این سند، قانون استرداد اموال دزدیده و غصب شده است. اجازه نخواهیم داد تصمیمات دولت به تعویق بیوفتد، این وعده ها باید در مقام عمل اجرایی شود. حزب الله با احزاب دیگر برای تصویب قانون "بازگرداندن اموال به سرقت رفته" و "شفافیت اطلاعات بانکی مسئولین" تلاش خواهد کرد.

نصرالله در ادامه گفت: نبود قدرت و دولت باعث ایجاد آشوب می شود، ما از گفت و گو استقبال می کنیم و باید به دنبال راهکار باشیم، راهکاری که منجر به سقوط دولت نشود. برخی احزاب و جناح های داخلی به دنبال تخریب اعتراضات هستند

وی تاکید کرد: معترضان از هر منطقه باید یک نماینده برای خود انتخاب کنند و به دیدار میشل عون، رئیس جمهور بروند. البته این به معنای تقاضا برای پایان دادن به اعتراضات نیست. حزب الله لبنان از فاسدان حمایت نمی کند و علیه معترضان نیز نیست. ما با جان، مال و مقاومت سیاسی از لبنان حمایت می کنیم.

دبیر کل حزب الله لبنان درباره نقش نیروهای مسلح در این اعتراضات هم گفت: نیروهای امنیتی لبنان و ارتش وظیفه دارند از تظاهرات معترضان حمایت کنند. تظاهرات به تنهایی کافی نیست و معترضان باید به مذاکره با دولت بپردازند. من نخستین کسی بودم که تظاهرات معترضان را خودجوش دانستم و اعلام کردم از سوی سفارت خانه های کشورهای خارجی مدیریت نشده است.

نصرالله افرود: اعتراضات به صورت خودجوش انجام گرفت اما در روزهای اخیر اطلاعاتی به دست امده که نشان دهنده تلاش کشورهای خارجی برای ضربه زدن است.مردم لبنان نباید سخنان سفارت خانه های خارجی را باور کنند. شخصا در این باره ابراز نگرانی می کنم. من نگران مقاومت نیستم بلکه نگران کشور هستم. این نگرانی وجود دارد که عده ای به دنبال سوق دادن اعتراضات به جنگ داخلی هستند.

وی در ادامه درباره تلاش های تل آویو برای دخالت در امور لبنان گفت: رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر لبنانی های مقیم سرزمین های اشغالی را به مرز لبنان می آورد که با معترضان ابراز همدردی کنند.

سید حسن تصریح کرد: برخی احزاب لبنانی به اقدام نظامی آمریکا علیه ایران و از بین رفتن محور مقاومت دل بسته بودند اما این اتفاق نیوفتاد. آمریکایی ها در حال خروج از خاورمیانه هستند، این احزاب باید به فکر شرط بندی بر روی چیز دیگری باشند. آمریکا هرگز به ایران وارد جنگ نخواهد شد

دبیر کل حزب الله گفت: هواداران جنبش حزب الله تظاهرات را ترک کنند و آن را به کسانی بسپارند که به ان باور دارند. برخی گروه ها مخالف هر گونه گفت و گو با رئیس جمهور لبنان هستند. این مخالفت ها به معنای هدف قرار دادن سیاسی کشور است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 513159 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟