«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه تلاش کرد انتقادهای مطرح‌شده از راهبرد دولتش در سوریه را کم‌اهمیت جلوه دهد.

به نوشته رویترز، ترامپ که در کاخ سفید با خبرنگاران صحبت می‌کرد گفت که اعمال تحریم علیه ترکیه بهتر از جنگیدن در منطقه است.

ترامپ همچنین درباره عملیات ترکیه در شمال سوریه گفته که این مسئله «مشکل ما نیست»، بلکه مسئله‌ای بین ترکیه و سوریه است.

او گفت: «سربازان ما در معرض آسیب نیستند و نباید هم باشند، چون دو کشور دارند بر سر سرزمین با هم می‌جنگند و این ارتباطی به ما ندارد. کردها الان ایمن‌تر هستند، همان‌طور که گفتم آنها فرشته نیستند. باید به عقب برگشت و مسئله را بررسی کرد؛ اما آنها برای ما جنگیدند، ما پول زیادی دادیم تا آنها با ما بجنگند و اشکالی ندارد. عملکردشان وقتی با ما جنگیدند خوب بود و وقتی با ما نجنگیدند عملکردشان خوب نبود.»

ترامپ در ادامه مدعی شد که حدود ۱۸ ماه پیش اجازه نداده آمریکایی‌ها در کنار کُردها علیه عراق بجنگند. او گفت: «یک سال و نیم پیش اجازه ندادم آمریکایی‌ها در کنار کردها علیه عراق بجنگند. گفتم یک دقیقه صبر کنید. این کشور در اقدامی احمقانه ثروت‌هایش را برای جنگیدن برای عراق و در اطراف این کشور خرج کرده است. هیچ‌کس نمی‌داند چطور این پول‌ها را خرج کردند، ولی آنها تا به حال ۸ تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کرده‌اند. گفتم حالا هم باید باز هزینه کنیم با کردها علیه عراق بجنگیم. گفتم، نه، ممنونم.»

رئیس‌جمهور آمریکا گفت که وضعیت را در مرز ترکیه و سوریه برای آمریکا از لحاظ راهبردی «عالی» می‌داند. او گفت: «من وضعیت را در مرز ترکیه با سوریه برای آمریکا از لحاظ راهبردی، عالی می‌بینم. سربازها ما از آنجا خارج شده‌اند، سربازهایمان کاملاً ایمن هستند، سوریه دارد از کُردها محافظت می‌کند و این مسئله خوبی است. همه بازیگرها هم از داعش متنفرند. همه در این باره صحبت می‌کنند: سوریه، بیشتر از ما، روسیه، بیشتر از ما. ما برای مبارزه با داعش در آنجا بودیم، آنها هم برای مبارزه با داعش در آنجا بوده‌اند؛ می‌توانند اوضاع را پیش ببرند و باید هم پیش ببرند. آنها می‌توانند در جنگ‌های خودشان و در سرزمین‌های خودشان مبارزه کنند.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 510592 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟