گفت و گو با فرزند سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان

به گزارش رکنا ، پس از آنکه رژیم صهیونیستی اواسط ماه گذشته میلادی و در مدت پنج هفته، ۶ بار پایگاه‌های حشدالشعبی عراق را با پهپاد هدف حمله قرار داد، حزب‌الله لبنان وارد میدان شد و اجازه نداد تجاوزات صهیونیست‌ها که دامنه آن به نواحی جنوب بیروت کشیده شده بود، ادامه یابد. حملات رژیم صهیونیستی به عراق با محکومیت گسترده مردم، مقامات و گروه‌های سیاسی این کشور مواجه شد و در منطقه غرب آسیا عملیات حزب‌الله مورد استقبال گسترده مقامات و گروه‌های لبنانی، فلسطینی، یمنی، عراقی و سایر کشور‌ها قرار گرفت.

لبنان 1

پس از این تحولات بود که فرماندهان حشدالشعبی با استقبال از عملیات خارق‌العاده رزمندگان حزب‌الله علیه رژیم صهیونیستی، برای نبرد با این رژیم در کنار مقاومت لبنان اعلام آمادگی کردند. این در حالی است که فشار‌ها بر حشدالشعبی برای کنار گذاشتن وجهه نظامی و متمرکز شدن بر امور سیاسی افزایش یافته است.

نوع ارتباط حزب‌الله با حشدالشعبی به طور خاص و با جریان مقاومت به طور کل از سویی و دیگر تحولات منطقه ازجمله تحریم حزب‌الله از سوی آمریکا و افزایش یافتن تقابل میان ایران و آمریکا در عرصه دیپلماتیک از سوی دیگر باعث شد گفتگویی با سید محمد جواد نصرالله، فرزند سید حسن نصرالله، دبیر کل مقاومت اسلامی لبنانانجام دهیم؛ فردی که وزارت خزانه‌داری آمریکا سال گذشته میلادی، نام وی را در لیست گروه‌های تروریستی درج کرد و مدعی شد که او اشخاصی را برای انجام حملات تروریستی علیه رژیم صهیونیستی در کرانه باختری بسیج می‌کند. مشروح این مصاحبه را در ادامه تقدیم می‌شود.

خیلی‌ها تصور می‌کنند سیدحسن نصرالله با توجه به ملاحظات امنیتی، در اتاقی تنگ و باریک در یک زیرزمین زندگی می‌کند. آیا این‌گونه است؟ رهبر مقاومت لبنان چگونه از فضای حاکم بر رسانه‌های منطقه اطلاع پیدا می‌کند؟

این شایعه‌ای مربوط به چند سال پیش است که ابتدا رسانه‌های صهیونیست و به تبع آن رسانه‌های غربی به راه انداختند تا این‌گونه القا کنند که حزب‌الله است که از مانور روانی دشمن صهیونیستی می‌ترسد. آن‌ها حتی گفته بودند که سیدحسن نصرالله منع تردد دارد، شب‌ها به طور مخفیانه در نقاط خاصی حضور می‌یابد و ... در حالی که این‌گونه نیست. پدر دلاور ما به طور عادی در خانه‌ای که به لحاظ تدابیر امنیتی مهیا شده است، زندگی می‌کند و با حفظ جوانب امنیتی در مراسم‌های مختلف به ویژه ایام ملی با دوستان جمع می‌شوند و دیدار‌هایی نیز با افراد مختلف به ویژه شخصیت‌های لبنانی انجام می‌دهند.

تنها وجه تمایز زندگی سیدحسن نصرالله با دیگر شخصیت‌های سیاسی لبنان، در امور حفاظتی و امنیتی است که ارتباطات وی با مقامات و افراد دیگر را مشکل می‌کند. با وجود این، شاید بتوانم بگویم شخصیت‌های برجسته دولتی لبنان در ارتباط با دبیرکل حزب‌الله هستند و برای ائتلاف‌ها و کلاً امور مربوط به سیاست داخلی لبنان رایزنی‌های مداومی بیشتر به صورت غیر مستقیم انجام می‌شود. آن‌ها که این‌گونه شایعات را در میان مردم منطقه ترویج می‌دهند همان‌هایی هستند که نه با بمباران، بلکه با صدای آژیر خطر در تونل‌های تاریک مخفی می‌شوند و تصاویر حضورشان در این تونل‌ها باعث تمسخر مردم خودشان شده است.

درباره فضای رسانه‌ای، سیدحسن نصرالله در بزنگاه‌های تاریخی سعی کرده‌اند ارتباط خود را با هدف اطلاع‌رسانی دقیق از وضعیت حزب‌الله و منطقه حفظ کنند و این ارتباطات بیشتر به وسیله شبکه المنار انجام می‌شود. پدرم اخبار تحولات منطقه را از کانال‌های رسمی دنبال می‌کند و توجه چندانی به هیاهوی رسانه‌ای ندارد. به عنوان نمونه، اوایل سال جاری (میلادی) که پس از سه ماه دوری از سخنرانی و موضع‌گیری‌های خاص، شایعه مرگ ایشان مطرح شد، سید حسن آن را مضحک دانسته و توجه چندانی به آن نکردند تا اینکه برخی مصلحت‌سنجی‌ها باعث شد وی ترجیح دهند به طور غیرمستقیم و به وسیله مصاحبه با یک شبکه عرب‌زبان به شایعات پایان دهند. هماهنگی‌ها و رایزنی‌ها میان مسئولان ارتباطات حزب‌الله با شبکه المیادین به عنوان یکی از شبکه‌های عرب‌زبان پربیننده در منطقه خاورمیانه انجام شد و با این شیوه فضاسازی مسموم رسانه‌های صهیونیستی-غربی شکست خورد.

حزب‌الله لبنان از سوی آمریکا در فهرست سیاه قرار گرفته است. وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز در تماس با مقامات لبنانی از آن‌ها خواست تا فشار بر حزب‌الله را برای دست کشیدن از سلاح افزایش دهد. تحلیل شما از وضعیت کنونی چیست؟

آمریکا همان کشوری است که سیل سلاح و بمب خود را به اسرائیل و عربستان روانه کرده تا آن‌ها را بر سر کودکان یمنی و مردم بی‌گناه فلسطین فرود آورند. در لبنان نیز ما کم شهید و زخمی نداده‌ایم و حملات به روستا‌ها و شهر‌های جنوبی با حمایت و سلاح آمریکا انجام شد که البته دلاور مردان حزب‌الله و ارتش مقابل آن ایستاده‌اند. آن پیروزی‌ها، امنیت و نیروی بازدارندگی که امروز در لبنان وجود دارد، چیزی جز ثمره جان‌فشانی‌های دلاورمردان این مرز و بوم نیست، حال آمریکا و مزدوران عربی و غربی‌اش هر اقدامی که می‌خواهند انجام دهند.

حزب‌الله لبنان در «فهرست سیاه» رذالت آمریکا و در «فهرست سفید» مقاومت منطقه قرار دارد و از این عنوان‌های ساخته شده در اذهان متوهم آمریکایی‌ها نمی‌هراسیم. فشار بر حزب‌الله به وسیله هیچ دولت زورگو و خشونت‌طلبی تأثیرگذار نیست. اسرائیل و آمریکا در جایگاهی نیستند که بخواهند قدرت حزب‌الله را تحت‌الشعاع اقدامات خود قرار دهند. مشاهده کردید که به تازگی نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور لبنان در اظهارات خود از اقدامات حزب‌الله به ویژه در پاسخ قاطع به تجاوزات اسرائیل به خاک این کشور حمایت کردند. قانون و حفظ حاکمیت ملی لبنان خط قرمز ماست و از آن دست نخواهیم کشید.

دامنه حمایت‌های حزب‌الله از محور مقاومت تا کجاست؟ آیا این احتمال وجود دارد که حزب‌الله به تعرضات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و کرانه باختری پاسخ موشکی بدهد؟

در حوزه داخلی حزب‌الله تابع تصمیمات دولت لبنان است و حاکمیت ملی خط قرمز ماست. ما در بطن محور مقاومت قرار داریم و هر جا و هر زمان بخشی از این محور نیاز به اقدام ما داشته باشد، به عنوان یک مبارز حضور خواهیم یافت؛ چه اینکه یاور ارتش سوریه بودیم و در عراق به برادران خود کمک کردیم. سیدحسن نصرالله تعبیر خوبی به کار بردند و گفتند که اگر تجاوزی به خاک لبنان انجام شود، به معنای نقض حاکمیت لبنان است و حزب‌الله با قاطعیت به آن پاسخ می‌دهد.

با توجه به مخالفت برخی جریان‌های سیاسی لبنان با حمایت‌های سیدحسن نصرالله از ایران ازجمله اظهارات اخیر سمیر جعجع، آیا در صورت بروز جنگ میان ایران و آمریکا حزب‌الله وارد عمل می‌شود؟

تصمیم‌گیرندگان درباره عملیات نظامی اشخاص دیگری هستند، ولی حزب‌الله به عنوان بخشی از محور مقاومت از حمایت ایران دریغ نمی‌کند و ما تحریم‌های یک‌جانبه و محاصره اقتصادی ظالمانه علیه ایران را محکوم می‌کنیم.

روزنامه «القدس العربی» چندی پیش محتوای یک گزارش امنیتی را فاش کرد که بر مبنای آن حزب‌الله لبنان به نیروی میدانی در عراق تبدیل شده به نحوی که «اردوگاه سعودی» در خلیج فارس را نگران کرده و آن‌ها را با «چالش‌های بی‌سابقه» مواجه کرده است.

همان‌گونه که گفتم ما مبارزان حزب‌الله هستیم و در هر جا بخشی از محور مقاومت به کمک ما نیاز داشته باشد، حضور خواهیم یافت. ما با کمک برادران عراقی در حشدالشعبی از فتنه بزرگ داعش عبور کردیم و در مقابل تروریست‌ها ایستاده‌ایم. سعودی‌ها طبیعی است که از قدرت و یکپارچگی محور مقاومت، نه فقط حزب‌الله، نه فقط حشدالشعبی و نه فقط ایران یا سوریه نگران باشند؛ بلکه آن‌ها در مقابل کل این مجموعه دچار چالش شده‌اند. اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد آن‌ها سلسله اقداماتی با هدف فشار بر دولت عراق انجام داده‌اند تا مانع از حضور نیرو‌های حزب‌الله و کمک ما به حشدالشعبی شوند و شاید این موضوع یکی از دلایلی است که دولت عراق تمایل ندارد حشدالشعبی به مانند گذشته ساختار نظامی خود را حفظ کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 507411 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟