پیش از اینکه یک مسلح مجهز به کمربند انفجاری، با جعبه مهمات و سلاح شخصی و چندین بمب دستی در خیابان های شهر تیراندازی کند، فضای عید فطر بر شهر طرابلس حاکم بود.

عبدالرحمن مبسوط از گردان های طرابلس با تیراندازی به مرکز بانک لبنان دراین شهر، عملیات تروریستی را آغاز کرد.

وی یک بمب دستی پرتاب و به نیروهای امنیتی شلیک کرد و سپس یک گشتی نیروهای امنیتی را هدف قرارداد که به شهادت یکی از نیروهای گشتی و زخمی شدن شدید یکی دیگر منجر شد که بعدا به شهادت رسید.

یکی از شاهدان عینی در توصیف این حادثه گفت : این تروریست به خودروی نیروهای امنیتی شلیک کرد و سپس بدان نزدیک شد تا پیش از ترک محل حادثه ، به دو زخمی تیراندازی کند و در حالی که موتوری سوار بود با سخنان نامفهومی فریاد می زد.

هنگام حرکت وی، گشتی ارتش نیز در حال نزدیک شدن به محل حادثه بود که وی به خودروی ارتش تیراندازی کرد و به شهادت یک نظامی و زخمی شدن چندین نفر منجر شد.

علاوه بر جوانان، گشتی های ارتش و امنیت داخلی و سائر نهادها این تروریست را که در حال ادامه مسیربود، را تعقییب کردند.

وی به یک ساختمانی نزدیک به تولیدی وارد و از پشت بام ساختمان مسکونی بالا رفت و به نیروهای ارتش نزدیک شد و به سوی آنان تیراندازی کرد که به زخمی شدن یک افسر و زخمی شدن چند درجه دار منجر شد.

تجهیزاتی به منطقه عملیات ارسال و تصمیم گرفته شد تا پس از اطمینان یافتن از خالی بودن ساختمان ازغیرنظامیان، به ساختمان حمله کنند. ارتش نیز از نگرانی به گروگان گرفته شدن ساکنان و پس از ثابت شدن خالی بودن ساختمان، تصمیم بر حمله گرفته شد و میان مبسوط و نیروهای ارتش درگیری درگرفت که به شهادت یک درجه دار منجر شد.

پس از شدت یافتن فشارها براین تروریست، کمربند انفجاری خود را پیش از پایان عملیات منفجر کرد.

عبدالحمن مبسوط یکی از کسانی بود که سال 2015 برای پیوستن به گروه تروریستی داعش ، لبنان را به سوی ترکیه ترک کرد .

بیش از یک ماه در ترکیه باقی ماند زیرا نتوانسته بود از مرزها به سوی منطقه تحت تسلط داعش عبور کند اما وارد ادلب شد.

وی از داخل این استان شمالی سوریه که به دست تروریست های النصره وهم پیمانانش افتاده بود با گروه داعش ارتباط برقرار کرد تا به صفوف آنان بپیوندد.

وی چند ماه بعد به لبنان بازگشت، سال 2016 بازداشت شد تابه دادسرای نظامی تحویل داده شود پیش از سال 2017 در زندان مرکزی رومیه زندانی شد.

عملیات تروریستی دیروز،از جهت اینکه یک نفر آن را اجرا کرد یعنی اینکه عضو گروهی نبود و خود مستقلا آن را انجام داد، چه با هماهنگی فرماندهی گروهش یا بدون هماهنگی، بی سابقه بود.

ابتدای سال2000 یک مسلح به منظور انتقام گیری از روسیه به دلیل حمله نظامی به چچن، به سفارت روسیه در بیروت حمله کرد.

عملیات شب گذشته خطرناکتر ازعملیاتی بود که 19 سال پیش هم زمان با درگیری های مشهور الضنیه رخ داد .

آن زمان مهاجم سفارت روسیه مانند افراد مسلح الضنیه، از افراد بومی نبودند. اما امروز دهها لبنانی در کنار تروریست های خارجی در سوریه جنگیدند و به منازل خود بازگشتند و گروه های تروریستی نیز آشکارا اعلام کردند و تحقیقات نهادهای امنیتی از شماری از بازداشت شدگان از آغاز موجی از گرگهای تنها دردنیا خبرمی دهد.

چندین عملیات در کشورهای اروپائی انجام شد اما در لبنان عملیات تروریستی مبسوط اولین عملیات بود و امید است که آخرین عملیات باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 480502 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟