واکنش‌ها به سفر غیر منتظره ترامپ؛ حمله موشکی به جای فرش قرمز در عراق! + عکس

کاخ سفید اعلام کرد که ترامپ Trump و همسرش به منظور بازدید از نیروهای آمریکایی به صورت غیرمنتظره به عراق سفر کرده اند.در همین راستا، ترامپ اعلام کرد که ایالات متحده برنامه ای برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق ندارد.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: در صورتی که بخواهیم اقدامی در سوریه انجام دهیم می توانیم از عراق به عنوان یک پایگاه استفاده کنیم.

وی در عین حال از تصمیم خود برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه دفاع کرد.

ترامپ همچنین افزود که عجله ای برای تعیین وزیر دفاع جدید آمریکا ندارد و ممکن است سرپرست وزارت دفاع برای مدت زمان طولانی در این منصب باقی بماند.

حمله موشکی به جای فرش قرمز

متعاقب این سفر حمله موشکی به سفارت امریکا در منطقه سبز بغداد صورت گرفت که تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد. بر اساس اعلام رسانه ها سفارت امریکا در منطقه سبز عراق هدف حمله دو موشک قرار گرفته است.

بر اساس اعلام شبکه العالم سفارت آمریکا در بغداد متعاقب این حادثه Incident به حالت آماده باش درآمده است.

9168109_611

واکنشها به سفر ترامپ

این اقدام ترامپ واکنش منفی گروه ها و محافل سیاسی عراقی را به همراه داشته و آن را نقض حاکمیت عراق برشمردند.

عصائب اهل الحق عراق

عصائب اهل الحق عراق در واکنش به سفر سرزده دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به عراق اظهار داشت: اگر نیروهای آمریکایی با تصمیم پارلمان از عراق خارج نشوند، مجبور خواهند شد همچون سال ۲۰۱۱ از این کشور خارج شوند.

قیس الخزعلی در این رابطه گفت: بازدید ترامپ از پایگاه نظامی آمریکا بدون رعایت عرف دیپلماتیک بیانگر حقیقت پروژه آمریکا در عراق است.

وی خاطرنشان کرد: واکنش عراقی ها درخصوص خروج نیروهای آمریکایی با تصمیم پارلمان خواهد بود و اگر خارج نشدند ما تجربه و توانایی اخراج آنها به روش دیگر را داریم روشی که آمریکایی ها را مجبور کرد در سال ۲۰۱۱ از عراق خارج شوند.

جنبش نجبا

«هاشم الموسوی» سخنگوی رسمی جنبش النجباء در واکنش به سفر ترامپ گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهور احمق آمریکا باید بداند که حاکمیت عراق با خون شهدا به دست آمده است و ایجاد پایگاه ها (ی نظامی) در کشور مقاومت و شهدا امکان ندارد.

«هاشم الموسوی» افزود: بر دولت واجب شد که نیروهای آمریکایی را بیرون کند چرا که نقض حاکمیت کشور بشمار می روند.

وی با تاکید بر اینکه توهین به حاکمیت عراق توسط ترامپ بدون مجازات نخواهد ماند، تصریح کرد: ما اجازه نخواهیم داد که عراق پایگاهی برای تهدید کشورهای همسایه باشد.

گردان های حزب الله عراق: مقاومت آمریکا را مجبور به خارج کردن نظامیان خود از عراق خواهد کرد

از سوی دیگر «جعفر الحسینی» سخنگوی گردان های حزب الله عراق اظهار داشت که تصمیم گیری در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از عراق به خواست و اراده مردم و پارلمان عراق مربوط است.

وی افزود: مقاومت ایالات متحده آمریکا را مجبور خواهد کرد که نظامیان خود را از عراق خارج کند.

واکنش فراکسیون پارلمانی اصلاح و سازندگی

فراکسیون پارلمانی اصلاح و سازندگی عراق در واکنش به سفر غیرمنتظره دونالد ترامپ به عراق خواستار برگزاری جلسه اضطراری مجلس نمایندگان این کشور شد.

«صباح الساعدی» رئیس فراکسیون پارلمانی اصلاح و سازندگی گفت: با توجه به نقض آشکار حاکمیت عراق توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و حضور وی در پایگاه عین الاسد الانبار به گونه ای که هیچ احترامی برای حاکمیت عراق قائل نشده و گویی عراق یکی از ایالات آمریکا بشمار می رود برگزاری جلسه اضطراری مجلس نمایندگان به منظور بررسی این اقدام و توقف این اقدامات ترامپ که باید حد خودش را بداند به امری حتمی و واجب تبدیل شده است.

وی افزود: عادل عبدالمهدی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح، محمد علی الحکیم به عنوان وزیر خارجه، عثمان الغانمی به عنوان رئیس ستاد ارتش باید به منظور بررسی حضور نیروها و پایگاه های نظامی آمریکا در عراق باید در این جلسه حاضر شوند.

الساعدی همچنین گفت: خروج نیروهای آمریکایی از سوریه توجیهی برای باقی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق و تبدیل آن به عنوان یکی از پایگاه های خود در منطقه و غرب آسیا نیست.

فراکسیون صادقون

فراکسیون پارلمانی صادقون نیز سفر سرزده دونالد ترامپ به عراق را توهین به حاکمیت عراق برشمرده و بر ضرورت اینکه این اقدام انگیزه ای برای تصویب قانونی جهت اخراج نظامیان آمریکا از عراق باشد تاکید کرد.

عصائب اهل الحق

دبیرکل عصائب اهل الحق نیز به سفر غیرمنتظره دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به عراق واکنش نشان داد.

«قیس الخزعلی» در حساب توئیتری خود نوشت: سفر ترامپ به یک پایگاه نظامی آمریکایی بدون مراعات عرف دیپلماتیک نشانگر ماهیت طرح آمریکا در عراق است.

وی خطاب به ترامپ گفت: پاسخ عراقی ها به این اقدام از طریق تصمیم پارلمان برای اخراج نیروهای نظامی تو در حالی که تمایلی به آن نداری، خواهد بود و اگر خارج نشوند ما از تجربه و توان برای خارج نمودن آنها به روشی دیگر برخورداریم. روشی که نیروهای تو که مجبور به خروج خفت بار در سال ۲۰۱۱ (از عراق) شدند از آن اطلاع دارند.

بیانیه دفتر نخست وزیر عراق

در همین حال و در پی واکنش منفی محافل و گروه های سیاسی عراق به سفر سرزده ترامپ به پایگاه عین الاسد در الانبار، دفتر عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسئولان آمریکایی از قبل بغداد را از این سفر مطلع کرده بودند.

مطابق این بیانیه قرار بود ترامپ دیداری دوجانبه با عبدالمهدی صورت دهد ولی این دیدار به دلیل اختلاف بر سر نحوه برگزاری آن لغو شد و طرفین طی گفتگویی تلفنی به بررسی اوضاع به‌ویژه بعد از اعلام تصمیم آمریکا به عقب‎نشینی از سوریه، همکاری مشترک در امر مبارزه با داعش ISIS و برقراری ثبات و امنیت در کشورهای منطقه، پرداختند.

اما، کاخ سفید درخصوص عدم دیدار دوجانبه رئیس‌جمهوری آمریکا با نخست‌وزیر عراق در جریان سفرش به این کشور منطقه، تصریح کرد ترامپ با نخست‌وزیر عراق دیداری صورت نداد؛ برای این‌که این سفر تنها اندکی قبل از انجام آن، به طرف عراقی ابلاغ شد و در حالی‌که ضروری بود تدابیری در راستای تضمین امنیت رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان این بازدید اتخاذ شود.

«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید افزود، ترامپ با نخست‌وزیر عراق تلفنی دیدار و از او برای سفر به واشنگتن دعوت کرد که با واکنش مثبت عادل عبدالمهدی مواجه شد.

اهداف سفر و پیام مردم عراق و گروههای مقاومت

-سفر ترامپ به صورت سر زده و بدون اطلاع قبلی به عراق-مطابق اعلام رسانه ها اطلاع در آخرین لحظه- به معنای نقض حاکمیت عراق و مغایر با حقوق و عرف بین المللی است. اگرچه ترامپ با چنین شکلی از سفر نشان می دهد که حاکم مطلق در عراق امریکاست اما شرایط کنونی عراق، انسجام و قوت نیروهای مقاومت از یک سو و وجود دولتی برآمده از تمام جریانهای سیاسی در این کشور از سوی دیگر این فرض ترامپ را باطل می کند.

۲-عدم دیدار ترامپ با نظامیان امریکایی در تعطیلات کریسمس که بعد از سال ۲۰۰۲ میلادی سابقه نداشت باعث انتقادات شدید به ترامپ شده بود. ترامپ پیش از دیدار با نظامیان امریکایی در عراق دیداری با نظامیان امریکایی پس از رسیدن به قدرت نداشته است. سفر به عراق و دیدار با نظامیان امریکایی در عراق به منظور کاستن از دور جدید انتقادات داخلی بود؛ انتقاداتی که در نتیجه تعطیلی دولت امریکا در روزهای اخیر به حد انفجار رسیده است.

۳-پیام جریانهای سیاسی و گروههای مقاومت در عراق به سفر ترامپ نشان از این دارد که حاکمیت عراق به هیچ عنوان نقض شدنی نیست و ضامن آن «شهادت» است.

۴-پیام جریانهای سیاسی و گروههای مقاومت به سفر ترامپ نشان می دهد که وضعیت عراق با چند سال پیش که واشنگتن آنرا «ملک طلق» خود می دانست بسیار فرق کرده و دیگر ملت عراق اجازه چنین خودنمایی هایی را به واشنگتن نخواهد داد.

-متعاقب خروج نظامیان امریکایی این گمانه مطرح شد که حضور نظامی امریکا در عراق ابعاد و شکل گسترده تری به خود بگیرد. ترامپ هم در دیدار با نظامیان کشورش در پایگاه عین الاسد واقع در استان الانبار اعلام کرد که آمریکا در صورت لزوم از عراق به‌عنوان پایگاهی برای انجام عملیات در سوریه استفاده خواهد کرد. حمله موشکی به سفارت امریکا در بغداد حاوی این پیام است که حضور امریکا در عراق با فرش قرمز همراه نخواهد بود.

۶-پیام گروههای مقاومت به سفر ترامپ به عراق حاوی این نکته است که حاکمیت ملی عراق وجه المصالحه هیچ چیز قرار نخواهد گرفت.

۷-واکنش مقاومت نشان می دهد که عرصه حساسیت و توجه به منافع ملی عراق صرفا در میدان جنگ خلاصه نمی شود و با شکست تروریستها، مقاومت نسبت به حاکمیت و منافع ملی عراق حساس است.

8- ترامپ بعد از سفر به عراق گفت بسیار غم‌انگیز است که آمریکا هزاران میلیارد دلار برای برقراری امنیت و ثبات در خاورمیانه هزینه کند، اما رئیس جمهورش برای سفر به آنجا مجبور شود تدابیری امنیتی بسیار محدود کننده و عملیات حفاظتی گسترده ای به اجرا گذارد. این سخن نشان از این دارد که سیاستهای امریکا در خاورمیانه به طور عام و در عراق به طور خاص هیچ امنیتی را به همراه نیاورده و خود رئیس جمهور امریکا نیز در سایه ترس و هراس باید به این کشور سفر کند.

۹-صرفنظر از اینکه حمله موشکی به سفارت امریکا در عراق از سوی چه گروهی صورت گرفته اما حاوی این پیام است که برای حضور مجدد امریکا در عراق فرش قرمز پهن نخواهد شد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

منبع: مهر

کدخبر: 447900 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟