سنگینی بار گناهان پدر بر دوش پسر

دی‌مایو، معاون پاکدست نخست‌وزیر ایتالیا که رهبر جنبش ضد تشکیلاتی 5 ستاره است و همزمان وزارت کار و توسعه اقتصادی را هم مدیریت می‌کند، بناچار سر مقابل اعمال پدر به زیر افکنده و آنها را تایید کرده است. سرافکندگی او که بر شعارهای حزبش مبنی بر «صداقت» و «شفافیت» می‌بالید حالا بهانه خوبی به دست منتقدانش داده تا اورا در زمره سیاستمداران ریاکار جای دهند. پوپولیست‌های ایتالیا که سالیان سال در شبکه‌های اجتماعی به‌طور گسترده حملات بی‌رحمانه‌ای علیه تخلفات سیاستمداران داشتند و این باور را ترویج می‌دادند که تا زمانی که بی‌گناهی ثابت نشده فرد گناهکار است اکنون شاهد این هستند که یکی از شناخته شده‌ترین رهبران شان در خطر است.

در آخرین روزهای ماه گذشته میلادی برنامه خبری «لولین» یا «ریزروایر داگز» ایتالیا پخش یکسری مصاحبه‌ها با کارمندان سابق آنتونیو دی‌مایو، پدر دی‌مایو را آغاز کرد که در آنها از پرداخت‌های بی‌حساب و کتاب او و حتی صدماتی که به کارکنان در محل کار وارد می‌کرد اما گزارش نمی‌شد، خبر داد. آخرین سری از این مصاحبه‌ها که روز یکشنبه گذشته روی آنتن رفت نشان داد که چگونه آنتونیو به طور غیرقانونی یک شهرک خارج از اراضی خود و جایی که دی‌مایو تا قبل از رفتن به رم و ملحق شدن به پارلمان با خانواده‌اش در آنجا زندگی می‌کرد، ساخته است.

پس از آنکه این برنامه خبری تصاویر هوایی قدیمی و جدید املاک پدر دی‌مایو را منتشر کرد، این رهبر پوپولیست در دفاع از خود و پدرش گفت، ساخت و سازها همیشه آنجا بوده و فقط قبلاً استتار شده بوده است. اما گزارشگر که بارها از سوی حامیان جنبش پنج ستاره در شبکه‌های اجتماعی تهدید به مرگ شد، عکس‌هایی را برملا کرد که نشان می‌داد در سال 2013 آقای دی‌مایو و دوستانش در یک پارتی در استخری در ملک پدرش هستند.

درنهایت رهبر پوپولیست چاره را در پذیرفتن واقعیت‌ها دید و گفت: پدرم در زندگیش اشتباه‌هایی کرده است. من سال‌هاست که با او حرف نمی‌زنم و خودم را از این نوع رفتارها دور کرده‌ام اما او همچنان پدر من است.

روز دوشنبه نیز آنتونیو که در زمره سیاستمداران پست فاشیست (پست فاشیسم یا نئو فاشیسم که پس از جنگ جهانی دوم فرصت بروز و ظهور یافت، معتقد به مفاهیمی چون ملی‌گرایی، عوامگرایی و ضد مهاجرت است) قرار دارد، یک ویدئوی غمبار در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرد که بسرعت در تمام شبکه‌های اجتماعی متعلق به جنبش 5 ستاره بازنشر شد. او در این ویدئوپشت یک میز که رویش ماشین فکس، ماشین حساب و کاغذهای یادداشت زرد رنگ بود، نشسته بود و بیانیه‌ای را از روی کاغذ می‌خواند که حاوی التماس برای بخشش بود. او در این ویدئو از پسرش لوییجی که هدف حمله قرار گرفته عذرخواهی کرد. آنتونیو با تأکید بر اینکه پسرش هیچ اطلاعی از تخلفاتی که او انجام داده نداشته، صداقت و شفافیت و شجاعت پسرش را تحسین کرد و از منتقدان خواست «دست از سر خانواده‌اش» بردارند.

او در آخر دوباره از پسرش عذرخواهی کرد و گفت، به‌عنوان پدر تنها می‌توانم او را تشویق کنم که به راهش ادامه دهد نه به این خاطر که پسر من است بلکه به این خاطر که معتقدم عملکردش برای این کشور خوب است. قبل از آنکه جنبش 5 ستاره به قدرت برسد، یکی از اهداف حملات انتقادی‌اش ماتئو رنتزی از حزب دموکراتیک، نخست‌وزیر سابق بود. دی‌مایو و حامیان آنلاین او در آن برهه تحقیقات روی گذشته پدر رنتزی را با حرارت انجام می‌دادند و از عملکرد پدر رنزی به‌عنوان نمونه سیاستمداران فاسد یاد می‌کردند و به مردم ایتالیا قول می‌دادند او را از قدرت کنار بزنند. اما در ماه اکتبر قضات ایتالیایی پدر رنتزی را تبرئه کردند و در عوض فاتو کوتیدیانو، یک روزنامه متعلق به جنبش 5 ستاره را به‌خاطر بدنام کردن پدر رنتزی جریمه کردند. پس از آنکه مصاحبه‌های سریالی یک شبکه تلویزیونی با کارکنان سابق پدر دی‌مایو روی آنتن رفت، آقای رنتزی در یک پیام فیس بوکی نوشت: من قانع شدم که پسران نباید تاوان گناهان پدران را بدهند. این چیزی است که من همیشه می‌گویم برخلاف دی‌مایو که تازه الان این مسأله را درک می‌کند. پدر او هم در واکنش به این مصاحبه‌های سریالی در فیس‌بوک نوشت: اگر من کارهایی را که پدر دی‌مایو انجام داده، انجام می‌دادم جنبش 5 ستاره الان یک فراخوان در شبکه‌های اجتماعی می‌داد و خواستار بازگشت مجازات اعدام execution می‌شد.

جنبش پوپولیست 5 ستاره همین بلا را سر ماریا النا بوشچی، وزیر اصلاحات دولت رنتزی هم آورد و بدون ارائه سند جار زد که خانم بوشچی از قدرتش در دولت برای نجات سهامداران بانک پدرش از ورشکستگی استفاده کرده است. آقای دی‌مایو در آن زمان ادعا کرد، حزبش هیچ چالشی برای منافع خود ندارد برخلاف بوشچی که قوانین را به نفع پدرش می‌نویسد.

پس از پخش شدن مصاحبه‌های سریالی علیه پدر دی‌مایو، خانم بوشچی در یک ویدئوی توئیتری در حالی که مستقیم به لنز دوربین نگاه می‌کرد گفت: دوست دارم به‌صورت آقای آنتونیو دی‌مایو، پدر لوییجی نگاه کنم و بگویم پسرش و دوستانش چه بلایی بر سر پدرم و خانواده‌ام آوردند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

ندا آکیش

فیلم / وزیر ایتالیایی با ویلای لوکس و ارتباط با مافیا

کدخبر: 444385 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟