قتل عام در «درخت زندگی» / 11 یهودی قربانی نفرت راست افراطی + عکس

این اتفاق صبح روز شنبه (به وقت محلی) و تنها یک روز پس از دستگیری عامل ارسال بمب‌های لوله‌ای برای چهره‌های سرشناس دموکرات که او هم یک سفید پوست افراط گرای 56 ساله بود، رخ داد. پیش از این دو رویداد، چهارشنبه گذشته نیز یک مرد سفید پوست 61 ساله در ایالت کنتاکی پس از آنکه نتوانست وارد کلیسای متعلق به سیاه پوستان شود، با شلیک گلوله دو امریکایی – آفریقایی را کشت و به این ترتیب ایالات متحده ظرف 72 ساعت شاهد سه حادثه Incident و حمله مرتبط با نفرت توسط مردانی که در میانسالی به سر می‌برند، بود. این حملات در حالی صورت گرفته که شمارش معکوس برای انتخابات میاندوره‌ای 6 نوامبر آغاز شده است.

به گزارش سایت روزنامه امریکایی نیویورک تایمز، «رابرت باوئرز»، مرد سفید پوست 56 ساله با گرایش‌های بشدت افراطی و یهودی ستیزانه حوالی ساعت 9 صبح روز شنبه به وقت محلی با در دست داشتن سه کلت کمری و یک اسلحه جنگی مدل «ای آر 15» و در حالی که فریاد می‌زد: «همه یهودیان باید بمیرند»، به کنیسه «درخت زندگی» در محله یهودی نشین «اسکوئرل هیل» در شهر پیتسبورگ ایالت پنسیلوانیای امریکا حمله کرد. بنا بر گزارش سی‌.ان‌.ان، او با آتش گشودن به روی یهودیانی که برای برگزاری مراسم دینی خود به کنیسه آمده بودند، 11 نفر را کشت و 6 نفر دیگر از جمله

4 نیروی پلیس Police را زخمی کرد.

رابرت باوئرز حدود دو ساعت قبل از انجام این اقدام وحشیانه که یکی از خونین‌ترین حملات به جامعه یهودیان امریکا نام گرفت، در یک شبکه اجتماعی متعلق به راستگرایان امریکا به‌نام «گب» پستی منتشر کرده و با اشاره به یک مؤسسه یهودی که به مهاجران یهودی برای ورود به امریکا کمک می‌کند، نوشته بود: «هیاس، جمعیت کمک به مهاجران یهودی، به غاصبان کمک می‌کند، به اینجا بیایند و مردم کشور من را بکشند. من نمی‌توانم بنشینم و ببینم آنها مردمم را سلاخی می‌کنند... به سراغ‌شان می‌روم.»

به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، عقاید افراطی عامل حمله به کنیسه شهر پیتسبورگ که اکنون با 29 اتهام جنایی از جمله جرایم مربوط به نفرت مواجه است، بسیار افراطی است. او خود را مخالف دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا معرفی کرده و گفته است، به خاطر اینکه ترامپ Trump یک ملی گرای واقعی نیست و اجازه می‌دهد یهودیان آزادانه به امریکا مهاجرت کنند در انتخابات 2016 به او رأی نداده و حتی یک بار هم کلاه معروف ترامپ را که رویش نوشته شده «امریکا را دوباره بزرگ می‌کنیم» روی سر خود نگذاشته است. «مایک دویئل»، نماینده ناحیه 14 ایالت پنسیلوانیا، ناحیه‌ای که کنیسه «درخت زندگی» در آن واقع شده است، درباره اینکه عامل حمله چگونه یک اسلحه جنگی و سه کلت کمری را در اختیار داشت، به نیویورک تایمز گفت، در آمار ثبت سلاح، او 21 فقره سلاح به‌نام خود دارد و مجوز حمل این سلاح‌ها را داشت.

واکنش افراطی ترامپ به تیراندازی‌های یک سفیدپوست افراط گرا

ترامپ که این روزها در حال پرداختن به اصلی‌ترین دغدغه خود یعنی شرکت در تجمع‌های انتخاباتی و ایراد سخنرانی به نفع جمهوریخواهان است، نگران تأثیرگذاری اتفاق‌های افراط گرایانه روزهای اخیر از جمله ارسال بمب‌های لوله‌ای به دموکرات‌ها و تیراندازی روز شنبه به یهودیان است و در واکنش به کشته و زخمی شدن یهودیان ایالت پنسیلوانیا گفت: این ضارب باید اعدام execution شود. در حالی که مجازات اعدام هم از نظر بسیاری از امریکایی‌ها یک مجازات افراطی است. ترامپ همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاران که قوانین حمل سلاح امریکا را مسبب خشونت‌های اسلحه در امریکا و حمله به کنیسه دانستند، مواضع باز هم افراطی اتخاذ کرد و ضمن دفاع از قوانین حمل سلاح گفت: اگر این کنیسه یک گارد مسلح در داخل داشت، آنها قادر بودند تا فوراً مانع ضارب از تیراندازی شوند. او افزود: تیراندازی روز شنبه ارتباط کمی با قوانین تسلیحاتی دارند. اگر آنها گارد مسلح در داخل داشتند نتیجه این حمله می‌توانست بهتر باشد. ترامپ در حالی خواستار مجازات اعدام برای عامل این حمله شده‌ که مجازات اعدام در بسیاری از ایالت‌های امریکا ممنوع است. البته ایالت پنسیلوانیا که این حمله در آن انجام شده، از این قاعده مستثنی است. هرچند که از سال 1976 تاکنون تنها سه مجرم مشمول چنین حکمی شده‌اند.

نقش دولت‌ها در ترویج خشونت‌های نفرت

به گزارش سایت روزنامه انگلیسی گاردین، اگرچه گرایش‌های راست افراطی و ناسیونالیستی افراطی در ایالات متحده مسأله تازه‌ای نیست و تاریخ این کشور با نژادپرستی بویژه علیه سیاه پوستان عجین است اما نقش دولت‌ها را در تشدید یا تسکین این گرایش‌ها نمی‌توان نادیده گرفت. «دیوید نیورت»، نویسنده کتاب‌هایی درباره راست افراطی از جمله کتاب «حامیان حذف» که در کتاب‌هایش شرح می‌دهد چگونه گفتمان نفرت امریکا را افراطی کرده است، بدون اشاره به‌نام ترامپ به‌عنوان مروج افراطی گری در امریکا گفت: «ترویج افراطی گری در بالاترین سطوح دولتی و رسانه‌ای باعث بروز خشونت از سوی برخی افراد که به آن معتقد هستند، می‌شود. زیرا آنها متقاعد می‌شوند که عقایدشان برای دفاع از جامعه امریکا درست است و این عقاید درست به آنها مجوز آدم کشی Murder می‌دهد. اینها محرک بروز تروریسم داخلی در کشور می‌شود، درست مانند آنچه در حال حاضر داریم تجربه می‌کنیم.»

اگرچه این نویسنده به‌صورت تلویحی به نقش ترامپ در تشدید افراطی گری در امریکا اشاره کرد اما با مروری بر حوادثی نظیر شارلوتزویل، در آگوست 2017 و حمله مردی مسلح به یک کلیسا در تگزاس در سال 2017 که به کشته شدن 26 نفر انجامید، بخوبی می‌توان نقش رهبران راست افراطی در کشیده شدن هر جامعه‌ای از جمله جامعه ایالات متحده به خشونت را درک کرد. در حادثه شارلوتزویل که نخستین حادثه ناشی از نفرت در دولت ترامپ بود، یک جوان سفیدپوست به شیوه تروریست‌های داعش ISIS خودروی خود را به روی تجمع معترضان سیاه پوست راند و جان یک زن را گرفت. واکنش ترامپ به این اتفاق محکوم کردن اقدام عامل حمله نبود بلکه مقصر شناختن دو طرف به یک اندازه، یعنی هم سفیدپوستان و هم سیاه پوستان معترض بود.

نتیجه چنین موضع گیری‌ای یک سال بعد و در آستانه انتخابات میاندوره‌ای امریکا بروز می‌کند که در کمتر از 72 ساعت سه مورد خشونت ناشی از نفرت رخ می‌دهد و 11 یهودی در عبادتگاه خود و دو سیاهپوست در یک فروشگاه با شلیک گلوله دو مرد سفید پوست جان خود را از دست می‌دهند.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 430942 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟