بیماری تب کریمه کنگو در هرات افغانستان مشاهده شد

براساس این گزارش، نشست مشترک دستگاه های متولی بهداشت،درمان،نظارت و مدیریت شهری روز چهارشنبه با هدف اتخاذ تدابیر لازم برای مهار و پیشگیری از شیوع این بیماری به ویژه در مناطق روستایی و جمعیت های درمعرض دامداری ها در محل استانداری هرات برگزار شد.

«محمد آصف رحیمی» استاندار هرات در این جلسه با اشاره به پیامدهای خطرناک ، جدی و جبران ناپدیر این بیماری برای زندگی و سلامت مردم، خواهان اتخاذ تصمیم سریع و اقدام قاطع در حوزه مهار و پیشگیری در جامعه شد.

مسئولان بهداشت عمومی و بخش کشاورزی و دامداری هرات روز گذشته از مشاهده چند بیمار آلوده به عامل بیماری تب خون‌ دهنده یا همان کریمه کنگو خبر دادند که ویروس آن از حیوان به انسان انتقال یافته است.

رعایت استاندارهای بهداشتی در کشتارگاه های هرات، بهسازی و پاکسازی محیط هایی که در آن دام ها ذبح می شوند با هدف جلوگیری از انتشار بیماری و انتقال آن از حیوان به انسان از جمله مصوبات نخست نشست استانداری بوده است.

در این جلسه استاندار هرات بر اطلاع رسانی سریع و جامع به مردم و تلاش برای کنه زدایی دام ها به ‌عنوان دو اقدام جنبی مهم برای مقابله با این بیماری تاکید کرد و از بهبود وضعیت بهداشتی و اصلاح شرایط نگهداری دام ها در روستاها به ‌عنوان راهکارهای مهار نام برد.

رحیمی به مسؤولان شهرداری هرات دستور داد تا کار اصلاح و بهسازی کشتارگاه اصلی این شهر را به ‌گونه ای جدی و فوری آغاز کنند.

در همین جلسه رییس بهداشت عمومی شهر هرات موظف شد تا با توجه به نکات بهداشتی و مسائل زیست محیطی محل مناسب را برای کشتارگاه جدید هرات تعیین کند.

بیماری واگیردار تب کریمه کنگو از سال 1349 خورشیدی بیشتر در حوزه غرب افغانستان و در استان هرات گزارش شده و در سال جاری هم سبب مرگ چند تن شده است.

این بیماری از حیوان به انسان سرایت می کند و قابلیت انتقال آن از انسان به انسان را نیز دارد و عامل اصلی انتقال این بیماری نوعی کنه است.

استان هرات در شمال غرب افغانستان واقع است .

این استان با استان خراسان رضوی در ایران هم مرز مشترک دارد و مهمترین محور تردد اتباع افغانستان به ایران محسوب می شود.

 

کدخبر: 386614 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟