شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در گفتگو با شبکه بی بی سی تصریح کرد: ما باید با ایران همکاری و ارتباط داشته باشیم و در منطقه ای صلح آمیز با همسایگان خود زندگی کنیم.

خبرنگار بخش خاورمیانه (غرب آسیای) بی بی سی، در بخشی از گفتگوی اختصاصی با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر که به مناسبت نخستین سالگرد محاصره دیپلماتیک و اقتصادی این کشور از سوی چهار کشور عربی (عربستان سعودی، امارات عربی متحده، بحرین و مصر) برگزار شده بود، از وی پرسید: ما مطالب زیادی درباره ایران از آمریکایی‎ها (مقامات آمریکایی) و سایر کشورهای عربی (حاشیه) خلیج فارس می‎شنویم. دیدگاه شخصِ شما و قطر درباره ایران چیست؟

وزیر خارجه قطر پاسخ داد: «اول از همه، ایران همسایه‎ی ما است. ما در فاصله‎ی هزاران مایلی از آن‎ها (ایرانیان) زندگی نمی‎کنیم. ما مرز مشترک (آبی) با ایران داریم و بزرگترین میدان گازی ما نیز با ایران مشترک است. ما باید با آنان همکاری و ارتباط داشته باشیم. همسایگان (عرب) ما در شورای همکاری خلیج فارس حریم هوایی خود را به روی ما بسته‎اند و این در حالی است که انتظار می‎رفت ما متحد باشیم. این در حالی است که تنها حریم هوایی که مردمِ ما (قطری‎ها) می توانند از آن پرواز کنند، حریم هوایی ایران است.»

وی افزود: «البته ما اختلافاتی با ایران بر سر سیاست‎های آن در منطقه داریم که مخالفت خود با آن سیاست‎ها را اعلام کرده‎ایم. ما با برخی از آن سیاست‎ها مخالفیم، ولی آن سیاست‎ها و اختلافات از طریق تقابل و رویارویی قابل حل نیستند. ما نیاز داریم در منطقه‎ای صلح‎آمیز با همسایگان‎مان زندگی کنیم. آنچه در حال حاضر در جریان است (محاصره قطر)، نه به نفع قطر و نه به سود سایر کشورهای (عربی) حاشیه خلیج فارس است و حتی به نفع ایران هم نیست.

وزیر خارجه قطر در بخش دیگری از این مصاحبه، گفت: قطر هرگز به عنوان عامل بی‎ثبات‎کننده برای این منطقه نقش‎آفرینی نکرده است. این در حالی است که سعودی‎ها و اماراتی‎ها با به راه انداختن چنین بحرانی، باعث ایجاد بی‎ثباتی در منطقه شده‎اند. مردمِ ما ، ما را مسئول چنین اشتباهاتی خواهند دانست و خواستار پاسخگوییِ ما خواهند شد.

 

کدخبر: 386457 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟