با غول پیکرترین هواپیما‌های جهان آشنا شوید + عکس

در این مطلب با عجیب ترین هواپیما‌های ساخته شده از نظر اندازه شما را آشنا می کنیم.

به گزارش رکنا، صنعت هواپیماسازی در تاریخ خود، هواپیما‌های غول‌پیکر باری و مسافری متفاوتی را روانه آسمان‌ها کرده است.

اسکیلد کامپوزیتس استراتولانچ

اسکیلد کامپوزیتس استراتولانچ

طول بال‌های این هواپیمای شش موتوره ۱۱۷ متر و طول بدنه این هواپیمای باری ۷۳ متر با ارتفاع ۱۵ متر است. این هواپیما می‌تواند باری به وزن ۲۲۶ تن در مسافت یک هزار و ۸۵۲ کیلومتر را حمل کند.

آنتونوف AN-۲۲۵

آنتونوف AN-۲۲۵

برای این هواپیمای آنتونوف نام "رویا" (Mrija) انتخاب شده است؛ هواپیمای باری شش ‌موتوره که طول بال‌های آن به ۸۸ متر و ۴۰ سانتی‌متر، ارتفاع ۱۸ متر و ۲۰ سانتی‌متر و طول بدنه آن به ۸۴ متر می‌رسد. این هواپیما ۲۴۰ رکورد جهانی را در اختیار دارد که یکی از آن‌ها حمل تجهیزات خط لوله نفت به وزن ۲۴۷ تن از پراگ به تاشکند در سال ۲۰۰۴ است.

آنتونوف ۱۲۴

آنتونوف ۱۲۴

این هواپیما دارای چهار موتور توربوفن در زیر دو بال است. فاصله دو نوک بال آن به ۷۳ متر و ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد، طول بدنه آن بیش از ۶۹ متر و ارتفاع هواپیما بیش از ۲۱ متر است. نخستین پرواز آنتونوف ۱۲۴ در سال ۱۹۸۲ انجام شد و کاربرد تجاری آن از سال ۱۹۸۶ آغاز شده است.

ایرباس بلوگا ایکس‌ال

ایرباس بلوگا ایکس‌ال

این هواپیما از سوی کمپانی ایرباس طراحی و ساخته شده است. از این هواپیما جهت حمل و نقل اجزای هواپیمای بزرگ استفاده می‌شود. ایرباس بلوگا ایکس‌ال، نخستین پرواز خود را در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۸ انجام داد. این هواپیما با بیش از ۵۶ متر طول بدنه و طول بال‌هایی با ۴۴ متر و ۸۰ سانتی‌متر، رکورد جهانی حجم بار را در اختیار دارد.

لاکهید سی-۵ گالکسی

لاکهید سی-۵ گالکسی

این هواپیما بزرگ‌ترین هواپیمای ترابری نظامی موجود در آمریکا است. این هواپیما می‌تواند با سرعت ۸۳۳ کیلومتر در ساعت، ۶۰ تن بار را به مسافت ۹ هزار و ۷۲۳ کیلومتر طی کند. طول بال‌های هواپیما بیش از ۶۷ متر است. طول بدنه بیش از ۷۵ متر و ارتفاع هواپیما نزدیک به ۲۰ متر است.

ایرباس A ۳۸۰

ایرباس A ۳۸۰

بزرگ‌ترین هواپیمای خانواده ایرباس که در سال ۲۰۰۵ در خدمت ایرلاین‌های مسافربری درآمد؛ هواپیمایی که طول بال‌های آن ۷۹ متر و ۸۰ سانتی‌متر است، طول بدنه آن ۷۲ متر و ۸۰ سانتی‌متر و ارتفاع آن ۲۴ متر و ۱۰ سانتی‌متر است. این هواپیما دارای بردی بیش از ۱۴ هزار و ۸۰۰ کیلومتر است. ایرباس تولید این هواپیما را به علت غیر اقتصادی بودن متوقف کرده است.

بوئینگ ۷۴۷–۸

بوئینگ ۷۴۷–۸

این هواپیما یکی از بزرگ‌ترین هواپیمای تجاری است که در آمریکا ساخته شده و با ۷۶ متر و ۳۰ سانتی‌متر طول، یکی از بزرگ‌ترین هواپیما‌های مسافربری جهان بوده است. این هواپیما با سرعت ۹۱۷ کیلومتر در ساعت می‌تواند مسافت ۱۴ هزار و ۸۰۰ کیلومتر را طی کند. طول بال‌های آن ۶۸ متر و ۵۰ سانتی‌متر و ارتفاع هواپیما بیش از ۱۹ متر است.

برابازون

برابازون

از این هواپیما تنها یک فروند در سال ۱۹۴۹ ساخته شد و در سال ۱۹۵۳ آزمایش پرواز آن متوقف شد. برابازون (Brabazon) ساخت شرکت بریستول انگلیس در زمان خود با طول بال ۷۰ متر و ۱۰ سانتی‌متر، بزرگ‌ترین هواپیمای جهان محسوب می‌شد که قرار بود پرواز‌های بین ‌قاره‌ای انجام دهد. ضعف موتور‌ها و سفارش ندادن آن در بازار‌های جهانی باعث شکست پروژه ساخت برابازون شد.

هیوز اچ-۴ هرکولس

هیوز اچ-۴ هرکولس

این هواپیما یک هواپیمای استراتژیک (راهبردی) قایق پرنده بود که از سوی شرکت هواپیماسازی هیوز طراحی و تولید شد. این هواپیما تنها یک پرواز کوتاه در دوم نوامبر ۱۹۴۷ انجام داد و پروژه هرگز فراتر از تک‌نمونه تولیدی نرفت. بخش‌های هواپیما از چوب صنوبر ساخته شد بود. این هواپیما با ۹۷ متر و ۵۱ سانتی‌متر به مدت ۷۲ سال، رکورد جهانی طول بال را در اختیار داشت.

بوئینگ دریم‌لیفتر

بوئینگ دریم‌لیفتر

از این هواپیما تنها جهت حمل قطعات هواپیمای ۷۸۷ از تولیدکنندگان در سراسر جهان به پایگاه مونتاژ بوئینگ استفاده می‌شود. محفظه حمل بار این هواپیما هزار و ۸۴۰ متر مکعب ظرفیت دارد که یکی از بزرگ‌ترین‌ها در جهان محسوب می‌شود. طول بال‌های دریم‌لیفتر، بیش از ۶۴ متر و طول بدنه آن نیز بیش از ۷۱ متر است. این هواپیما ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر، برد دارد.

سوپر گوپی SGT

سوپر گوپی SGT

کمپانی ایرو اسپیس، نخستین پرواز این هواپیمای ترابری را در سال ۱۹۷۴ به انجام رساند و بعدها در خدمت ناسا قرار گرفت. این هواپیما قابلیت حمل ۲۳ تن بار و طی مسافت ۳ هزار و ۲۱۹ کیلومتر را دارد.

کدخبر: 771412 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟