بهره گیری از تیرچه های پیش ساخته بتنی به همراه پرکننده هایی از جنس سفال یا پلی استایرن سهم روشی مهم در اجرای ساختمان­های بتن آرمه است. پیش ساخته گی نسبی تیرچه ها سبب سهولت اجرا و کاهش ادوات قالب بندی می گردد. این مهم سبب گردیده تا در طول چندین دهه استفاده از روش به اصلاح تیرچه بلوک به فراوانی در کشور مورد استفاده قرار گیرد. در کنار مزیت ذاتی، روش تیرچه بلوک واجد محدودیتها و اشکالاتی است که از سوی منتقدین مورد توجه قرار دارد. از جمله این موارد می توان به محدودیت در پوشش دهانه های بلند اشاره نمود. همچنین کاور ناکافی میلگردها در پاشنه تیرچه ها و نیز به هم ریختگی آرایش خاموتهای تیرهای اصلی از دیگر نواقص تیرچه بلوک است. دیگر اشکال تیرچه بلوک، نمایان بودن پلی استایرن پس از باز کردن سقف است. پلی استایرن نمایان در هنگام رخداد حریق در ساختمان به تولید گازهای سمی منجر می شود که تبعات زیادی برای سلامتی دارد.

اشکالات ذاتی روش تیرچه بلوک سبب گردیده تا در طول سالیان طولانی مهندسین مجرب به دنبال راهکارهای جایگزین باشند. در یک برهه زمانی تکنولوژی سقفهای مجوف از اروپا وارد کشور گردید و در یک دوره زمانی مورد استفاده قرار گرفت. در سقف های مجوف، بتن ناخواسته میانه دال با ادوات پرکننده خاص به فرم کره ای شکل یا مستطیلی حذف می گردد. به اذعان بسیاری از خبرگان صنعت ساختمان، این تکنولوژیهای وارداتی به دلیل عدم ناهمخوانی با شرایط اجرایی کشور نتوانستند مشکلات پیش گفته را حل کنند. وزن سنگین اینگونه دالها مهمترین چالش قابل طرح است. برای پوشاندن سقفی به دهانه 10 متر با ضخامت 30 سانتی متر، تا 650 کیلوگرم در هرمترمربع بتن در سقفهای مجوف مصرف می شود. واضح است که این وزن زیاد سقف علاوه بر مشکلات اجرایی و قالب بندی باعث افزایش مصرف میلگرد می گردد.

تلاشها برای یافتن راهکاری قطعی برای جایگزینی سیستم تیرچه بلوک همچنان ادامه داشت. طبعا راهکار مطلوب راهکاری است که چندین گام پیش تر از تیرچه بلوک باشد و در عین حال مشکلات عدیده سقفهای مجوف را نداشته باشد. در سال 1394 گروهی از مهندسین طراح مجرب سیستمی با نام تجاری اینتل دک ارایه نمودند. اینتل دک راهکاری خلاقانه برای اجرای سیستم تیرچه دو طرفه به صورت درجا است. در روش تیرچه بلوک کلاسیک، تیرچه ها ماهیت پیش ساخته دارند. اما در اینتل دک، برای خلق تیرچه ها لازم است تا زیر سقف به صورت کامل قالب بندی شود. همچنین در اینتل دک تیرچه ها به صورت متعامد و در هم تنیده ایجاد می شوند. روش اجرای اینتل دک را می توان در شکل زیر مشاهده نمود.

f

ماهیت متعامد تیرچه ها در اینتل دک سبب می گردد تا اینتل دک در رده دالهای دوطرفه تقسیم بندی گردد. اینتل دک، راهکاری بومی برای اجرای سیستمهای سازه ای بتن آرمه است که متناسب با شرایط بومی ایران طراحی شده است.

شاخصه های کلیدی اینتل دک را می توان به صورت زیر جمع بندی نمود:

  1. اینتل دک ماهیت دال دوطرفه دارد و لذا به صورت تئوریک و نیز آیین نامه ای محدودیتی برای پوشاندن دهانه های بلند ندارد.
  2. سبک بودن سقف اینتل دک دیگر ویژگی آن است. برای پوشاندن یک دهانه 10 متری نیاز به ضخامتی برابر 30 سانتی متر از اینتل دک وجود دارد. این سقف تنها 400 کیلوگرم در هر مترمربع بتن نیاز خواهد داشت.
  3. بلوکهای تحتانی اینتل دک از جنس بتن سبک الیافی است و وزنی حدود 5 کیلوگرم دارد. این بلوک سبک از یک سو نقش شابلون اجرایی دارد و اجرا را کاملا مدولار می کند. ازسوی دیگر، پس از باز کردن سقف، یک سطح بتنی یک دست نمایان می گردد و اشکال نمایان بودن پلی استایرن در تیرچه بلوک برطرف می گردد.
  4. صدابندی مطلوب از دیگر ویژگیهای اینتل دک است. صدابندی ضعیف یکی از مشکلات عدیده سقفهای وافل است که باعث مشکلات فراوانی در زمان بهره برداری می گردد. بر خلاف سقفهای وافل، اینتل دک از منظر صدابندی کوبه ای و هوابرد در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد. ضوابط صدابندی در مبحث هجدهم مقررات ملی مندرج است و به نظر می رسد در آینده نزدیک رعایت آن الزامی گردد.
  5.  روش اجرا در اینتل دک بسیار ساده است و نیاز به پیمانکار تخصصی با مهارت بالا ندارد. به نظر می رسد پیمانکاران با حداقل مهارت که سالها به اجرای تیرچه بلوک پرداخته اند، با آموزش حداقلی قادر خواهند بود اینتل دک را اجرا کنند.
  6. عملکرد مطلوب اینتل دک در برابر حریق دیگر شاخصه این تکنولوژی ارزنده بومی کشورمان است.
  7. مقطع سازه ای اینتل دک به صورت یک مقطع (I) شکل نامتقارن است. این مقطع از نظر سازه ای سخنی و مقاومت بیشتری نسبت به دالهای وافل ایجاد می کند که در نهایت منجر به کاهش خیز و ارتعاشات نامطلوب در ساختمان می گردد. ارتعاشات نامطلوب یکی از عوامل کاهش کیفیت اسایشی ساختمان است.

 

g

در پایان به عنوان جمع بندی می توان گفت، سیستم اینتل دک به عنوان تکنولوژی بومی و سازگار با واقعیتهای اجرایی کشور این پتانسیل را دارد تا به عنوان جایگزین قطعی تیرچه بلوک مطرح گردد. بر مبنای تجربه ناخوشایند واردات تکنولوژیهای غربی، به نظر می رسد این بار جامعه مهندسی کشور از اینتل دک استقبال مناسبی داشته باشد. گسترش بسیار سریع اینتل دک در سارسر کشور و استفاده از آن در بسیاری از پروژه های مسکن ملی از جمله مسکن ملی شهر تهران گواهی بر گسترش سریع اینتل دک است.

کلید واژه ها برای  بک لینک:

اینتل دک، دهانه های بلند، دال دوطرفه، جایگزین تیرچه بلوک، سقف وافل، سقف مشبک، سقف مجوف

کدخبر: 647942 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟