سفر اولین زن به ماه در مأموریت خواهر آپولو

به گزارش رکنا به نقل از همشهری ، رقابت بر سر سفر به‌ماه بعد از حدود نیم‌قرن دوباره شروع شده‌است؛ ‌این‌بار با هدفی به‌مراتب بلندپروازانه‌تر و البته حضور چند کشور جدید که در زمان نخستین سفر انسان به‌ماه کسی تصور نمی‌کرد، چند دهه بعد حضوری جدی در این عرصه داشته باشند. در اتفاقی جدید به‌صورت رسمی مقام‌های ناسا اعلام کرده‌اند که در پروژه‌ای مشهور به آرتمیس قصد دارند بار دیگر به‌ماه بازگردند و برای نخستین بار یک فضانورد زن را به قمر زمین بفرستند. دولت آمریکا برای بازگشت به‌ماه و ماموریت آرتمیس از کنگره درخواست افزایش ۱.۶ میلیارد دلاری بودجه ناسا را کرده است. این‌بار هدف از رفتن به ماه، نه فقط فرود آمدن بر سطح این سیاره یا انجام کار تحقیقاتی، بلکه برداشت منابع تنها قمر زمین یا در نگاهی بلندمدت، زندگی روی این سیاره است. به گزارش همشهری، حالا به جز سازمان فضایی آمریکا (ناسا) و شرکت‌های خصوصی این کشور ازجمله بلواوریجین، هند و چین نیز برنامه‌های مفصلی برای زندگی درماه تدارک دیده‌اند.

بازگشت در 2024
فرستادن نخستین فضانورد زن به فضا موضوع پروژه «آرتمیس» است که ناسا، چند‌ماه بعد از تأکید مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا بر فرستادن انسان به‌ماه آن را مطرح کرده است. براساس این طرح که در آستانه سالگرد پروژه «آپولو» مطرح می‌شود، سازمان ملی هوانوردی و فضای آمریکا از کاخ سفید خواسته شرایط را برای اجرای پروژه آرتمیس که در یونان باستان خواهر آپولو نامیده می‌شد فراهم کرده و بودجه‌ای برای آن درنظر بگیرد. براساس این پروژه، قرار است در سال 2024یک مرد و یک زن به کره ‌ماه فرستاده شوند.
پروژه بلندپروازانه ناسا هنوز راه زیادی تا عملی شدن در پیش دارد. به جز بودجه لازم که باید به تأیید کنگره برسد، چالش‌های فنی زیادی پیش روی محققان ناسا قرار دارد. هرچند ناسا تا به حال برنامه‌هایی برای ارسال تجهیزات و دستگاه‌های مختلف به فضا تدارک دیده اما برای ساخت کپسول‌های حمل انسان نیاز به برنامه‌های مجزای دیگری دارد. سخت‌افزارها و دستگاه‌های جدید در کنار ابزارهای تازه برای فرود بی‌خطر انسان بر‌ماه دیگر مسائلی هستند که سازمان فضایی آمریکا باید روی‌شان تمرکز کند.

حرکت نرم هند به سوی ماه
بخش مهمی از برنامه‌های فضایی هند روی تحقیقات پیرامون‌ماه و البته سکونت روی آن تمرکز کرده‌است. همین چند وقت پیش بود که نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند رسما اعلام کرد این کشور قرار است تا سال 2020انسان به کره‌ماه بفرستد. همزمان دانشمندان مرکز تحقیقات فضایی هند گفتند، برای اینکه چنین پروژه‌ای به نتیجه برسد، ‌1.28میلیارد دلار بودجه نیاز دارند و اگر این بودجه فراهم شود، می‌توانند حدود 40‌ماه دیگر یک فضانورد هندی را روی‌ماه پیاده کنند. هند از سال‌ها قبل پروژه‌های متعددی را کلید زده تا بتواند شرایط حضور انسان بر‌ماه را به مرور امکان‌پذیر کند. با وجود موفقیت این پروژه‌ها، برای آنها چندان سروصدایی در رسانه‌ها به پا نشده بود و حالا به‌نظر می‌رسد، جهان درباره امکان سفر هندی‌ها به‌ماه شگفت‌زده شده‌است. یکی از آخرین پروژه‌های هند در این رابطه به فرستادن یک راکت فضایی به ارتفاع 2هزار کیلومتری زمین مربوط می‌شد که با موفقیت به پایان رسید و طبق گفته دانشمندان هندی، نشان می‌دهد این کشور قابلیت فرستادن انسان با مکانیزمی مشابه را خواهد داشت. هند فعلا روی تحقیق درباره گوشه‌وکنار‌ماه متمرکز شده تا شرایط سطح آن را برای فرود بسنجد.

زندگی بشر در فضای بین‌سیاره‌ای
سفر به سیارات هرچند ایده خلاقانه‌ای به‌نظر می‌رسد اما گاهی ایده‌هایی درباره امکان زندگی بشر در فضای بین سیاره‌ای نیز به گوش می‌رسد. جف بزوس، رئیس «بلو اوریجین» اخیرا در یک کنفرانس در واشنگتن‌دی‌سی از امکان احداث یک شهر در فضا، احتمالا جایی بین‌ماه و زمین خبر داد. او ادعا کرد این «شهر فضایی»‌می‌تواند تمام امکانات یک زندگی عادی را در خود داشته باشد و در عین حال، از منابع داخلی‌اش برای برآورده کردن نیاز ساکنانش استفاده کند. بزوس گفته، شهر رؤیایی او درصورتی که تکمیل شود، به اندازه یک تریلیون انسان (یک هزار میلیارد نفر)‌ فضای کافی خواهد داشت. او گفته، هدفش این است که نسل‌های آینده بتوانند در یک دنیای جدید و بدون مصرف کردن منابع تجدیدپذیر زمین به زندگی‌شان ادامه بدهند. طبق گفته بزوس، شهر جدید قرار است با استفاده از خاصیت گریز از مرکز جاذبه را به‌صورت مصنوعی در سطح‌ماه ایجاد کند. مواد خوراکی و اکسیژن مورد نیاز ساکنان این شهر نیز از طریق سیستم‌های داخلی – احتمالا چیزی مثل گلخانه – تامین خواهد شد.

ساخت کاخ دانشمندان چینی
سازمان فضایی چین مدتی قبل اعلام کرد، برنامه‌ای برای ساخت یک کاخ در کره‌ماه تدارک دیده است. ایده اصلی به ساخت کپسول‌های لوله‌ای شکل مربوط می‌شود که قرار است محل سکونت دانشمندان در قمر زمین باشند. سازمان فضایی این کشور رسما اعلام نکرده چه زمانی قرار است این پروژه را به پایان برساند اما یکی از طراحان پروژه به تلویزیون دولتی چین خبر داده که، برنامه آنها احتمالا تا 2030اجرایی شود. ممکن است قصر کوچک چینی‌ها در قطب جنوب‌ماه بنا شود؛ محلی که به اندازه کافی و مناسب نور خورشید را دریافت می‌کند . برخی دانشمندان چینی می‌گویند: احتمال پیدا کردن آب نیز در آن وجود دارد.

فرود در‌ماه با کمک «هوش مصنوعی»
پروژه سفر به‌ماه که توسط شرکت «بلو اوریجین» متعلق به جف بزوس، مدیر این شرکت و ثروتمندترین فرد جهان ارائه شده، قرار است انسان را تا 5سال دیگر به‌ماه رسانده و شرایط زندگی را در سطح قمر زمین فراهم کند. بزوس در کنفرانسی که اخیرا برگزار شده، گفت: سفر به‌ماه قرار است با نوع جدیدی از کپسول اتفاق بیفتد که سفر به این کره را به اندازه یک پرواز ساده با هواپیما امکان‌پذیر خواهد کرد. این کپسول به سیستم‌های ترمز فضایی خاصی مجهز شده و امکان فرود عمودی را نیز خواهد داشت. بعد از رسیدن به نزدیکی‌ماه و پیش از فرود، سیستم ماه‌نشین براساس الگوریتم‌هایی که توسط هوش مصنوعی بررسی می‌شوند، بهترین روش را برای فرود بدون دخالت اپراتور انتخاب و اجرا خواهد کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

سفر به ماه 1

سفر به ماه

سفر به ماه 2

کدخبر: 476395 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟