قاشقی برای مبتلایان به پارکینسون + عکس

بیماری پارکینسون یک بیماری دستگاه عصبی مرکزی است که بیشتر در سالمندان دیده می شود و هنگامی رخ می دهد که نواحی خاصی از مغز توانایی خود در تولید دوپامین (ناقل عصبی مغز) را از دست می دهند.

این بیماری از جمله بیماری های مغز و اعصاب است که بر اساس آمار جهانی از هر ‎ 100نفر با سن بالای ‎ 60سال، یک نفر به آن مبتلا می شود.

به گفته رئیس انجمن علوم اعصاب، پارکینسون پس از آلزایمر شایع ترین بیماری سیستم عصبی دوران سالمندی به شمار می آید؛ اما نمی توان گفت این بیماری مختص سالمندان است. زیرا در افراد جوان تر نیز دیده شده است و بر اساس آمار جهانی پنج تا ‎ 10درصد مبتلایان به این بیماری کمتر از 55 سال دارند.

لرزش دست و پا در حالت استراحت، کندی حرکات دست و پا، خشک شدن دست و پا و نداشتن تعادل، قامت خمیده، از بین رفتن حالت چهره، اختلال بلع، آبریزش دهان، ضعیف و بم شدن صدا و در نتیجه افسردگی و عصبی بودن ازجمله علائم و عوارض این بیماری به شمار می رود. این بیماران به دلیل لرزش دست در غذا خوردن مشکل دارند و گاه باید با کمک دیگران غذا بخورند.

دو محقق ایرانی و دانشجوی مقطع کارشناسی رشته مکانیک دانشگاه علم و صنعت توانسته اند قاشقی را بسازند که می تواند از شدت لرزش دست در این بیماران کاسته و خوردن غذا به آنها کمک کند.

سیدامین میر فخار یکی از مجریان این طرح در مورد آن به خبرنگار علمی ایرنا گفت: امروزه افراد زیادی در جهان و ایران به بیماری پارکینسون مبتلا هستند و به همین دلیل ما به فکر ساخت این قاشق افتادیم. این افراد به سبب لرزش دست در خوردن غذا با مشکل روبرو هستند، در حالی که تغذیه این بیماران در روند بهبود درمان موثر است.

قاشقی با حسگرهایی در بدنه

وی ادامه داد: به همین دلیل این قاشق را با دو درجه آزادی Freedom برای اولین بار در ایران طراحی کردیم که لرزش ها را کنترل کند و خوردن غذا را برای این بیماران راحت تر می کند؛ این قاشق با حسگرهایی که داخل بدنه آن تعبیه شده است، لرزش های دست را کاهش می دهد یا مثلا پیچش هایی روی بدنه دارد که اگر از این قاشق استفاده شود مقدار لرزش کمتر می شود و حدودا یک هزارم مقدار بار وارده به دلیل لرزش را به دست وارد می کند.

میرفخار ادامه داد: همچنین موتورهایی داخل آن وجود دارد که میزان اغتشاش وارده به دست را بر اثر بیماری اندازه گیری کرده و متناسب با آن پاسخ می دهد یا به نوعی حرکت عکس اعمال شده را ایجاد می کند تا دست تا حدی ثابت بماند.

وی در مورد تجاری سازی شدن این محصول نیز گفت: رایزنی هایی کرده ایم و ممکن است تا چند ماه دیگر تجاری سازی شود.

یک دهم قیمت نمونه خارجی

این دانشجوی مکانیک دانشگاه علم و صنعت در مورد نمونه های خارجی این محصول نیز افزود: نمونه خارجی آن حدودا 5 میلیون تومان است اما ما توانسته ایم با قیمت 500 هزار تومان آن را بسازیم، حدودا 100 گرم وزن دارد و ارگونومیک و متناسب با دست ساخته شده است تا بیمار را اذیت نکند.

وی گفت: همچنین قابلیت تغییر و شستشو قسمت نوک آن را روی بدنه دارد، می توان چنگال هم روی نوک آن نصب کرد و ضد آب است.

به گفته میرفخار، این طرح زیر نظر آزمایشگاه تعامل انسان و ربات دانشگاه تهران توسط سیدامین میر فخار و علی سلیمانی دانشجویان رشته مکانیک دانشگاه علم و صنعت انجام شده است.

این طرح در ششمین نمایشگاه خلاقیت با حضور 25 تیم رباتیک دانش آموزی و دانشجویی همزمان با ششمین کنفرانس بین المللی رباتیک و مکانیک (اول تا سوم آبان) در دانشگاه علم و صنعت ایران به نمایش گذاشته شد.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 433686 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟