با اسباب بازی ردیاب اسلحه شیمیایی ساخته شد!

محققان با استفاده از یک آیفون، لامپ «یو وی» ، صفحه آزمایشگاهی ۹۶تایی و چندبلوک اسباب بازی لگو یک ردیاب اسلحه های شیمیایی ساخته اند.

به گزارش  نیواطلس، محققان دانشگاه تگزاس و شیان جیاتونگ چین یک ردیاب ارزان و ماندگار برای کشف اسلحه های شیمیایی ساخته اند. این ردیاب از یک دستگاه آیفون، لامپ UV و یک صفحه آزمایشگاهی ۹۶ تایی و البته چند بلوک اسباب بازی لگو تشکیل شده است.

محققان تصمیم داشتند دستگاهی قابل حمل بسازند که بتوان آن را به سرعت سرهم کرد و البته باید از اجزای قابل جایگزین ساخته می شد.

این محققان در اصل یک جعبه چاپی سه بعدی را در نظر داشتند اما به زودی متوجه شدند پرینترهای سه بعدی و مواد لازم برای ساخت جعبه، غیر قابل دسترسی یا در برخی موارد گران قیمت هستند.

در همین راستا آنها از یک بلوک اسباب بازی لگو استفاده کردند. جعبه تاریک لگو حاوی یک لامپUV در بخش عقب، یک در و یک سطح شیبدار در قسمت جلو برای قراردادن صفحه آزمایشگاهی است. همچنین چند بلوک لگو به عنوان راهنما روی جعبه قرار می گیرند تا مکان موبایل را به طور دقیق مشخص کنند. در مرحله بعد دوربین موبایل با استفاده از نرم افزاری رایگان تصاویری رنگی برای تجزیه و تحلیل ثبت می کند.

در اسلحه های شیمیایی، عامل های عصبی بی رنگ و بی بو مانند Sarin و VX به سرعت سیستم عصبی را خاموش می کنند و فرد را به قتل Murder می رسانند. در بسیاری از موارد مرگ بیمار فقط چند لحظه طول می کشد.

این درحالی است که روش های کنونی برای ردیاب اسلحه های شیمیایی مناسب نیستند. بنابراین ادوارد مارکوت و همکارانش روشی جدید برای ردیابی و تحلیل ابداع کردند.

سیستم آنها نه تنها در محل آلودگی عامل های عصبی را ردیابی و کمیت سنجی می کند، بلکه بین دو طبقه اولیه از عامل های موجود (عامل سری G و سری V که نیازمند روش های پاکسازی متفاوتی هستند) تمایز قائل می شود.

این روش روی سیگنال های بصری تکیه دارد که از واکنش تجزیه عامل های عصبی به وجود می آید.

 

کدخبر: 394300 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟