شاید برای نخستین‌بار باشد که این مطلب را می‌خوانید، اما باید بدانید که هر جست‌وجویی که در گوگل می‌کنید، هزینه و آسیبی به سیاره‌مان، زمین وارد می‌کنید و باعث گرم‌ترشدن آن می‌شوید. با هر جست‌وجو در گوگل، این کمپانی بزرگ مقداری گاز دی‌اکسید کربن در هوا وارد می‌کند.

بسیاری از وب‌سایت‌های دیگر هم همین هستند، اما گوگل با ٣,٥‌میلیارد جست‌وجو در روز، باعث ٤٠‌درصد تولید و انتشار کربن اینترنت است.شاید بسیاری از شما گمان می‌کنید که اینترنت تنها یک «ابر» الکتریکی است، اما درواقع همین ابر، وابسته به میلیون‌ها سرور فیزیکی در مراکز داده‌ای در سراسر جهان است که با کیلومترها کابل زیر دریا، کلید و تقویت‌کننده به هم متصل هستند و برای فعالیت، به میزان زیادی انرژی احتیاج دارند. بخش بزرگی از این انرژی از منابعی تأمین می‌شود که با سوزاندن سوخت‌های فسیلی، باعث انتشار گاز دی‌اکسیدکربن در هوا می‌شود. در تحقیقی که در‌ سال ٢٠١٥ صورت گرفته، مشخص شده است که دی‌اکسیدکربن منتشرشده از فعالیت‌های اینترنتی، به اندازه دی‌اکسیدکربن تولیدشده حاصل از صنعت هواپیمایی جهانی است.«جوانا مول»، هنرمند Artist محقق در زمینه اینترنت، می‌گوید: «داده‌ها بسیار آلوده‌کننده است.

تقریبا هیچ‌کس نمی‌داند که اینترنت از زیرساخت‌های فیزیکی به هم متصل ساخته شده که منابع طبیعی را مصرف می‌کند، اما چطور می‌توان چنین واقعیت آشکاری را در اذهان مردم و جامعه تار کرد؟»جوانا می‌گوید در هر ثانیه، ٤٧‌هزار جست‌وجو در گوگل صورت می‌گیرد و این میزان جست‌وجو باعث تولید و انتشار ٥٠٠کیلوگرم دی‌اکسیدکربن در هر ثانیه می‌شود. یعنی به ازای هر جست‌وجو ١٠گرم دی‌اکسیدکربن.

او می‌گوید که این اعداد تقریبی است، اما وقتی سازمان کوارتز این اطلاعات را با شرکت گوگل در میان گذاشت، آنها در این‌باره مشاجره نکردند. درواقع شرکت گوگل در‌ سال ٢٠٠٩ گفته بود که هر جست‌وجو در گوگل باعث ایجاد ٠,٢ گرم دی‌اکسید کربن در هوا می‌شود.

با این‌حال، محققان هنوز به‌طور دقیق نمی‌توانند تعیین کنند که این میزان دقیقا چقدر است و چقدر از تولید گازهای گلخانه‌ای به موتورهای جست‌وجوگر مربوط می‌شود. یک شرکت محیط‌ زیستی بریتانیایی به نام «رد پای کربن» میزان دی‌اکسیدکربن تولید‌شده به ازای هر جست‌وجو در گوگل را بین یک تا ١٠گرم تخمین زده است. در هر صورت، این بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌های محافظه‌کارانه گوگل است.

شرکت گوگل به‌خوبی از میزان تولید کربن خود آگاهی دارد و به همین دلیل است که اخیرا درحال طراحی مراکز داده‌ای با بازده بیشتر و مصرف انرژی کمتر است. همچنین درحال سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های پاک است. سخنگوی گوگل تأکید کرده که این شرکت از‌ سال ٢٠٠٧، به لحاظ تولید کربن تقریبا سهم کمی داشته، اما او توجه نمی‌کند که زیرساخت‌های گوگل به میزان زیادی درحال تولید و انتشار دی‌اکسیدکربن است.

جوانا مول نمودار دیگری را تصویرگری کرده است و نام آن را «DEFOOOOOOOOOOOOOREST» یا «جنگل زداااااااااایی» گذاشته است. او می‌گوید هر ثانیه‌ای که شما از سایت گوگل استفاده می‌کنید، اکسیژن تولید شده ٢٣ درخت را از بین برده‌اید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

وقتی شوهرم نبود، مرد غریبه را در اولین قرار به خانه ام بردم! / همسایه ها همه چیز را فهمیدند

آرش برهانی ممنوع الخروج شد! + سند

آخرین خبر از پرونده دختر زیبای تبریزی + عکس

فاطمه 16 ساله در خانه مجردی آیدین خون به پا کرد

آزار و اذیت دختر 10 ساله در خرابه های شهر! + عکس

قمه کشی دو دختر دبیرستانی در مدرسه+ فیلم و عکس

تجاوز پدر و پسر خبیث به یک دختر 19 ساله +عکس

شوهرم زیاد به من توجه می‌کند! / نوعروس با این شکایت عجیب به دادگاه خانواده رفت

شهین زن سوم پیرمرد طلاق گرفت و در سوئیت خلوت در دام گناه افتاد!

متلک های آزار دهنده برای ازدواج با سمیه / این زن پولدار چه ایرادی داشت؟

نقشه مکارانه برای پدرزن / او دختر 14 ساله را به حجله برد

قطع عضو کودک 4 روزه بخاطر اشتباه پرستار! / پاهای بچه با سشوار پختند + فیلم تلخ

خواستگاری دختر روس از رامین رضائیان در روسیه

دوستم بی غیرتی کرد! وقتی خانه نبود مرا به خانه اش می فرستاد و من شب ها با زنش هخوابی داشتم + عکس

 

 

کدخبر: 389290 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟