حجم ویدیو: 6.33M | مدت زمان ویدیو: 00:00:55

سال گذشته پرتاب این موشک به دلیل وزش شدید باد به تعویق افتاد و در تلاش بعدی نیز 20 ثانیه پس از پرتاب به مدار زمین دچار مشکل شده و ارتباط آن با ایستگاه به کلی قطع شد. در نهایت مسئولان ژاپنی پس از قطع امید از برقراری ارتباط پروژه را شکست خورده اعلام کردند.

پس از بازرسی های به عمل آمده مشخص شد که دلیل این مشکل پوشش ضعیف کابل های الکتریکی بوده ، اما JAXA تصمیم به آزمایش مجدد این پروژه گرفت.

SS-520 در واقع یک موشک ژرفا سنج با 9.7 متر ارتفاع و 52 سانتی متر قطر است، که کلاهک مخروطی آن برای حمل بار اصلاح شده است.

دلیل استفاده از این راکت، کوچک بودن ماهواره TRICOM-1R است که از سه قسمت تشکیل شده و تنها 13.6 اینچ طول دارد. این ماهواره سه کیلوگرمی توسط دانشگاه توکیو برای گردش یک ماهه در مداری بیضوی زمین، تصویربرداری و انجام آزمایشات ارتباطی طراحی شده است.

سازمان فضایی ژاپن برای استفاده مجدد از این راکت در آینده نزدیک برنامه ای ندارد، با این حال موفقیت SS-520 که به عنوان بخشی از پروژه این سازمان برای تولید موشکهای پرتابی مقرون‌ به صرفه طراحی شده است، آنها را یک گام دیگر به پرتاب منظم ماهواره های کوچک نزدیکتر می کند.

ژاپن در این زمینه تنها نیست و کمپانی های دیگری از قبیل «راکت لب» نیز در طراحی و تولید راکت های کوچک با قدرت حمل ماهواره به مدار زمین به پیشرفت هایی دست پیدا کرده اند.

توسعه راکت های کوچک با هزینه کمتر و راه اندازی ساده تر می تواند نظر کمپانی دیگر را نیز جلب کرده است و در نهایت موشک های عظیم فعلی را از میدان به در کند.

 

 

کدخبر: 383192 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟