همه فن حریف دنیا را ایرانی ها ساختند

صادق و حسین طباطبایی دو محقق ایرانی دانشگاه های تگزاس و ایلینویز موفق به تولید ربات دقیق و همه کاره ای به نام «درنا» شده اند که قادر به اجرای طیف گسترده ای از دستورات است.

به گزارش  دیجیتال ترندز، این ربات برای تهیه سالاد در آشپزخانه، عکاسی در شرایط پیچیده و حساس، انجام فعالیت های آزمایشگاهی و غیره قابل استفاده است.صادق طباطبایی ربات یادشده را دارای قیمت رقابتی، قدرتمند تر و دقیق تر از رقبا توصیف کرده و می گوید این ربات قادر به تحمل حداکثر ۱.۱ کیلوگرم وزن بوده و دقت آن به ۲۵.۴ میکرومتر می رسد.

ربات یادشده دارای ۵ لولا است و می تواند با سرعت ۱۵۰ درجه در ثانیه به طور افقی یا عمودی حرکت کند. بدنه این ربات از آلومینیوم درجه یک مورداستفاده در صنعت هوافضا تولید شده و قیمت پایین استفاده از محصول یادشده را برای دانشجویان، اساتید، هنرمندان، محققان و دیگر علاقمندان ممکن می کند.

برای استفاده از این ربات نیازی به اطلاعات پیچیده رایانه ای نخواهد بود و یک نرم افزار ساده به نام Dorna Lab کنترل و برنامه ریزی حرکات ربات یادشده را ممکن می کند. البته کاربران حرفه ای می توانند از آن برای انجام امور حرفه ای تر استفاده کنند. متن باز بودن این برنامه دستکاری و ارتقای آن را هم ممکن خواهد کرد.

از جمله ابزار قابل نصب بر روی این بازوی رباتیک می توان به دوربین عکاسی، انواع گیره و چنگک، ابزار حکاکی با لیزر و غیره اشاره کرد. عرضه ربات یادشده از تابستان سال آینده میلادی و به قیمت ۸۹۰ دلار آغاز می شود. این در حالی است که ربات های صنعتی مشابه این ربات معمولا حدود ۵۰ هزار دلار قیمت دارند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 324100 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟