بارش شهابی جباری در ساعت 1 بامداد فردا

کارشناس رصدی آسمان شب از رصد بارش شهابی جباری خبر داد و گفت: این بارش از معروفترین بارش های شهابی است که ۲۹ مهرماه هر سال به اوج می رسد.

 

خسرو جعفری زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بارش شهابی جباری یکی از بارشهای شهابی معروف ‌است که کانون آن درصورت فلکی جباری قرار دارد و در شبی تاریک و به دور از نور شهر می توان تعدادی از شهاب های آن را رصد کرد.

 

وی با بیان اینکه بارش شهابی جباری معمولاً هر سال از حدود ۱۰ مهرماه تا حدود ۱۶ آبان ماه فعّال است، اظهار کرد: این بارش شهابی ۲۹ مهرماه امسال به اوج می رسد و سرعت شهابهای آن در زمان برخورد با جو ۶۷ کیلومتر بر ثانیه است.

 

به گفته این کارشناس، شهاب‌های این بارش چندان زیاد و پرنور نیستند و در هر ساعت در بهترین شرایط ۲۰ شهاب از کانون بارش گسیل خواهد شد. ولی دیدن آنها در آسمان تاریک خالی از لطف نیست.

 

جعفری زاده با بیان اینکه امشب ۲۹ مهرماه بهترین زمان برای رصد این بارش شهابی است افزود: بارش امسال در زمانی به اوج می رسد که نور ماه در آسمان وجود ندارد.

 

وی با اشاره به ساعت رصد بارش شهابی گفت: صورت فلکی جبار در ساعت ۱۰ شب از افق غربی طلوع می کند و تا طلوع خورشید روز ۳۰ مهرماه می‌توان نظاره‌گر این بارش شهابی بود.

 

وی با اشاره به بهترین زمان رصد بارش شهابی جباری افزود: بهترین زمان برای رصد ساعت ۱ بامداد روز ۳۰ مهر به بعد است، زیرا صورت فلکی جبار به بیشترین ارتفاع از افق می رسد؛ در این روز نور ماه مزاحم وجود ندارد و فرصت مناسبی برای رصد و عکاسی است.

 

وی با تاکید بر اینکه رصد بارش شهابی جباری باید خارج از شهر و بدون آلودگی نوری باشد، گفت: این بارش از سراسر دنیا قابل رصد بوده و با چشم غیر مسلح مشاهده می شود.

 

وی با اشاره به منشا این بارش گفت: بر اساس محاسبات انجام شده این بارش شهابی از غبار باقی مانده دنباله دار هالی است که هر ۷۶ سال یک بار به دور خورشید می گردد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 319077 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟