گوجه های صادراتی از ایران به عراق برگشت خورد / محصولات بی کیفیت بودند

سیدرضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در باره دلایل برگشت خوردن گوجه صادراتی از عراق گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته صادرکنندگان اصلی از چرخه صادرات خارج شده‌اند و اکنون برخی صادرکنندگان ناشی محصولات بی‌کیفیت، سرمازده، باران خورده در بسته‌بندی‌های نامناسب به کشور عراق صادر کرده‌اند و به همین دلیل اداره قرنطینه عراق اجازه ورود به کشور عراق را نداده است.

گفتنی است در خبر‌های آمده است که ۲۰۰ کامیون محموله گوجه فرنگی از کشور عراق برگشت خورده است.

نورانی افزود: بارندگی‌های زیادی که در مهرماه اتفاق افتاد به تولید گوجه‌های فضای باز آسیب زد و کیفیت آن‌ها را خراب‌تر کرد و صادرات این محصولات به کشور عراق باعث دردسر شد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اظهار داشت: این بارندگی‌های زودرس که در سا‌ل‌های گذشته در این موقع سال سابقه نداشت باعث کاهش تولید نیز شده است.

وی افزود: صادرات بی‌رویه و در عین حال بی‌کیفیت از سوی صادرکنندگان کم تجربه علاوه بر این که باعث هدر رفتن آب می‌شود، باعث خراب شدن وجهه صادراتی کشور و نیز تأثیر آن در قیمت بازار داخل می‌شود.

چند راهکار

نورانی به چند راهکار هم در این زمینه اشاره کرد و گفت: باید همه صادرکنندگان شناسنامه‌دار شوند و درواقع صادرات به اهلش سپرده شود، ضمن این که کمبود‌های داخل هم به خوبی مدیریت شود و ابتدا به تأمین داخل و بعد صادرات توجه شود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تصریح کرد: ممنوعیت صادرات به هیچ وجه نباید انجام شود و با حفظ پایداری و با مدیریت تعرفه‌ای، صادرات و تأمین نیاز داخل همزمان صورت بگیرد.

وی به مثالی در مورد هند اشاره کرد و گفت: در یک ماه گذشته سیل و باران در هند باعث شد تولید پیاز در این کشور به شدت کاهش یابد، بنابراین آن‌ها جلوی صادرات را گرفتند تا تأمین نیاز داخل با مشکل مواجه نشود.

نورانی در پاسخ به این سوال که صادرات گوجه فرنگی فقط به کشور عراق انجام می‌شد یا به کشور‌های دیگر هم صادرات داشتیم، افزود: خوشبختانه این صادرات تنها به کشور عراق بود و با توجه به استاندارد‌های بالایی که کشور‌های حوزه خلیج فارس دارند، گوجه فرنگی ما به این بازار‌ها صادر نمی‌شود.

دلایل افزایش قیمت گوجه فرنگی / قیمت متعادل می‌شود

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در پاسخ به این سوال که دلیل افزایش شدید قیمت گوجه فرنگی در بازار چیست، تصریح کرد: دلیل بالا رفتن قیمت کاهش تولید بارندگی‌های اخیر و نیز صادرات بی‌رویه است.

وی ابراز امیدواری کرد که با آغاز عرضه محصولات گلخانه‌ای از ۱۵ آبان ماه قیمت گوجه فرنگی متعادل شود.

نورانی گفت: ۱۸ هزار هکتار گلخانه در کشور وجود دارد که ۵۰ درصد مساحت آن‌ها گوجه فرنگی کشت می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟