"شهرزاد 4" یا "امید 1"؟

یک نامه، یک جمله

همه چیز از پست اینستاگرامی کارگردان سریال شروع شد. حسن فتحی که اتفاقاً در اینستاگرام Instagram فعال هم نیست و هر از چند گاهی تصویری بی ربط با فضای سینما Cinema و تلویزیون منتشر می کند، این بار از صفحه اش برای انتشار متنی خطاب به بینندگان «شهرزاد» استفاده کرد. او در این متن بیش از هرچیز به ماجرای اتهامات مالی به سازندگان سریال پرداخت و از راه سختی که برای ساخت «شهرزاد» طی کرده بودند، سخن گفته بود. با این حال تمام متن بلندبالا به خاطر یکی از جملات مقدمه، به حاشیه رفت. جمله ای که احتمال ساخت فصل چهارم را مطرح می کرد: «امید است در آینده نزدیک امکان ساخت فصل چهارم آن که در آن شاهد بازگشت مجدد قباد، شهرزاد و فرهاد به متن قصه خواهیم بود، فراهم گردد!»

حالا بحث مهم مخاطبان، احتمال ساخت فصل چهارم «شهرزاد» است. جالب آن جاست که با وجودی که بارها و بارها گفته شده بود که فصل سوم، پایان قطعی سریال است و مخاطبان هیچ امیدی به ادامه «شهرزاد» نداشتند، با این جمله حالا سر ذوق آمده اند. حتی برخی مخاطبان هم که بیشتر از بقیه دوست داشتند این خبر را باور کنند، در شبکه های اجتماعی با اطمینان از ساخت فصل چهارم صحبت می کنند و منتظر آن هستند.

چرا به ساخت فصل 4امیدوار نیستیم؟

اگر بخواهیم واقع بینانه به ماجرا نگاه کنیم، شواهدی که ساخت فصل چهارم «شهرزاد» را منتفی می کنند، خیلی زیاد است. اول از همه، نقل قول های متعدد بازیگران و عوامل سریال در طول ساخت و پخش فصل 3بود که بدون استثنا بر پایان قطعی سریال «شهرزاد» در پایان فصل سوم تأکید داشتند.

دلیل دوم اقلام تبلیغاتی سریال است. از پوسترهای «شهرزاد» گرفته تا پست های صفحه اینستاگرامی سریال، ذهن را به سمت پایان قطعی سریال می برند. صفحه اینستاگرام سریال حتی از هشتگ #پایان_دوشنبه_های_شهرزاد استفاده کرده است. علاوه بر آن تفاوت پوستر قسمت آخر با پوسترهای همه 58 قسمت قبلی، بر این پایان تأکید دارد.

دلیل سوم اما به منطق قصه بازمی گردد. در پایان فصل سوم، تقریباً تکلیف همه شخصیت های اصلی یعنی «شهرزاد»، «قباد»، «فرهاد»، «شیرین» و حتی «صابر» روشن شد و قصه شان ناتمام نماند. حالا حسن فتحی می خواهد با این قصه که دیگر به سرانجام رسیده، چه کار کند؟ مخصوصاً وقتی گره های زندگی شخصیت اصلی که تمام درام قصه را پیش می برد، گره گشایی شده است.

شاهد چهارم پایان قطعی قصه، پروژه های بعدی حسن فتحی است. او در حالی از «آینده ای نزدیک» صحبت کرده که همین الان دو پروژه کاملاً رسمی و یک پروژه احتمالی دارد. خود او پیشتر از مستندی صحبت کرده که می خواهد درباره کارلوس کی روش بسازد؛ پروژه ای که با وسواس حسن فتحی و سختی های تولید این اثر، احتمالاً بیش از مستندهای عادی طول بکشد. علاوه بر آن مدت هاست خبرهای رسمی از ساخت سریال تاریخی «هفت پهلوان» برای تلویزیون منتشر شده و قرار است خود حسن فتحی فیلم نامه این سریال را بنویسد و خودش هم کارگردانی کند. قاعدتاً ساخت سریال 40 قسمتی درباره عهد صفوی، به راحتی «شهرزاد» نیست که در چند خانه تاریخی و شهرک سینمایی غزالی تصویربرداری شود. به این پروژه ها، اقتباس سریالی از رمان مشهور «بامداد خمار» را هم اضافه کنید؛ خبری که دو روز پیش خبرگزاری فارس منتشر کرد و هنوز تأیید یا تکذیب نشده است.

پنجمین دلیلی که باعث می شود ساخت «شهرزاد 4» را منتفی بدانیم، اصل نگارش این نامه است. حسن فتحی بعد از تولید و پخش فصل اول یا دوم «شهرزاد»، نه نامه نوشت و نه درباره اتفاقات حاشیه ای توضیح داد. نفس انتشار نامه، نشان دهنده تفاوت پایان فصل سوم، با فصول اول و دوم است. با این دلایل احتمالاً باید پذیرفت که امیدواری برای تماشای «شهرزاد 4»، از یک «امیدواری» فراتر نیست.

چرا به ساخت فصل 4امیدواریم؟

برای این فرضیه هم که پرطرفدارتر هم هست، می توانیم دو دلیل پیدا کنیم. دلیل اول و مهم تر، همین جمله جنجالی حسن فتحی است که خب خودش گویاست.

دلیل دوم به صحبت هایی برمی گردد که حسن فتحی سه سال پیش مطرح کرده بود. او در تیرماه 94 و در حاشیه مراسم معرفی سریال، در گفت وگو با مهر درباره فیلم نامه سریال گفته بود که هر فصل آن، بین 26 تا 30 قسمت دارد. بنابراین با توجه به این صحبت، می توان دریافت چیزی که حالا به عنوان فصل سوم منتشر شده، قسمت های میانه به بعدِ فصل دوم در قصه اصلی بوده است. اما چرا فصل دوم (در قصه اصلی) به دو فصل تبدیل شد؟ می دانیم در اواسط فصل دوم به دلیل استقبال پایین مخاطبان، سازندگان تصمیم به تغییر مسیر قصه گرفتند و فصل دوم را که قرار بود در حدود 30 قسمت ساخته شود، در 15 قسمت جمع کردند. با تغییرات اعمال شده در قصه، مخاطبان با «شهرزاد» آشتی کردند و فصل سوم بدون فاصله نسبت به فصل دوم، به بازار Store آمد. فتحی در گفت وگوی یادشده توضیح می دهد که دو فصل اول در دهه 30 و فصل سوم در دهه 70 شمسی رخ می دهد. بنابراین می توان انتظار داشت فصل سوم قصه اصلی (که حالا می شود فصل 4)، قصه زندگی «امید» فرزند «شهرزاد» و «قباد» باشد.

شایعه و یک چالش بزرگ

اگر این فرضیه صحت داشته باشد و حسن فتحی سریالش را در دهه 70 ادامه بدهد، بدون تردید چالشی بزرگ را پیش رو دارد. او بعد از مرگ «بزرگ آقا» و حذف علی نصیریان، «شهرزاد» را ادامه داد و با وجود افت در فصل دوم، توانست در فصل سوم، اثر را احیا کند. اما او با چالش بزرگ تری روبه روست؛ حذف «شهرزاد» اصلی ترین شخصیت قصه. به تازگی شایعه ای نیز در فضای مجازی به راه افتاده که شاید بی راه هم نباشد. می گویند قرار است شهاب حسینی در نقش «امید» به سریال بازگردد. شایعه ای که با صحبت های فتحی هم تناسب دارد. با وقوع قصه فصل چهارم در دهه هفتاد، «امید» حدوداً 40 ساله و مناسب چهره شهاب حسینی است. اما نکته مهم آن است که این دیگر قصه «امید» است نه «شهرزاد» . بنابراین اگر شایعات مطرح شده درست از آب دربیایند، ممکن است در آینده شاهد ساخت سریال شبکه نمایش خانگی «امید 1» به کارگردانی حسن فتحی باشیم؛ نه «شهرزاد 4» .

منبع: خراسان

 

کدخبر: 388835 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟