چهره غمگین سیما در رمضان‌ امسال

خراسان:  سال 96 اولین سالی بود که پس از مدت‌ها، تلویزیون در ماه رمضان سریال کمدی نداشت. اما در آن زمان به دلیل آن که «خندوانه» پنج شب در هفته و «دورهمی» دو شب در هفته روی آنتن بودند، فضای غم و اندوه، خیلی حس نشد. اگرچه در همان موقع هم انتقادهایی به سریال‌ها وارد می‌شد، اما از طرفی کلاً دو سریال شبانه روی آنتن تلویزیون بود و از طرفی نیز «نفس» جلیل سامان، به هیچ عنوان فضای تلخی نداشت. مجموع این مسائل باعث شد نبود سریال کمدی، آن چنان به چشم نیاید. اما امسال اوضاع فرق می‌کند. سه شبکه تلویزیون هرشب سریال پخش می‌کنند و به جز بامزه‌بازی‌های چند شخصیت «سر دلبران»، خبری از کمدی نیست. همین موضوع انتقادهای زیادی را روانه تلویزیون کرده که چرا در ماه رمضان که جشن مهمانی Party خداست، دست تلویزیون از سریال کمدی خالی ا‌ست.

کدام‌ها مناسب پخش نیستند؟

با یک بررسی ساده می‌توان دریافت «سر دلبران» تنها سریالی است که انتخاب آن برای پخش در ماه رمضان، قابل قبول است و «بچه مهندس» و «رهایم نکن» چنین وضعیتی ندارند. سریال «بچه مهندس» که یکی دو روز قبل از شروع این ماه جایگزین سریال «پدر» شد، نه‌تنها ارتباطی با ماه مبارک رمضان ندارد، بلکه اصلاً فصل دوم و سومی دارد که در حال ساخت است و به زودی روی آنتن خواهد رفت؛ اتفاقی کم‌سابقه برای یک سریال رمضانی. از طرف دیگر سریال تلویزیونی «رهایم نکن» که این شب‌ها از شبکه سه پخش می‌شود، در تدوین اولیه 37 قسمت داشته و بعداً به دلیل پخش در این ماه، با تدوین مجدد، 28 قسمتی شده است. قصه و فضای این سریال نیز علاوه بر آن که هیچ ارتباطی با ماه رمضان ندارد، به شدت غمگین و اشک در آور است؛ از آن جنس سریال های علیخانی پسند. پس مدیران تلویزیون چرا این دو سریال را در کنداکتور قرار داده‌اند؟

عزاداری‌ها مانع پخش برنامه های شاد؟

مدیران تلویزیون می‌گویند ایام رحلت امام(ره) و قیام پانزده خرداد از سال 96 با ماه رمضان همزمان شده و دست‌شان برای پخش سریال کمدی بسته است. استدلال آن‌ها البته کاملاً نادرست نیست و زمانی که این دو روز تعطیلی با تعطیلات پنج روزه برنامه‌های طنز در رسانه ملی (از نوزدهم تا بیست‌وسوم رمضان) توأمان می‌شود، دیگر پخش سریال شاد به صرفه نیست. در واقع سریالی که بنا باشد در بازه‌ای 30 روزه، 7 روز (و با احتساب جمعه‌ها 11 روز) پخش نشود، اصلاً پخش آن درست نیست و مخاطبان نمی‌توانند قصه را دنبال کنند. اما اگر به نتیجه این استدلال دقت کنیم، می‌بینیم مدیران تلویزیون با این تصمیم، به غم‌انگیزتر شدن فضای ماه رمضان به دلیل ایام عزاداری، دامن زده‌اند. در حالی که می‌توانستند حداقل در همان 19-20 روزی که امکانش هست، برنامه های شاد روی آنتن ببرند تا کمی فضای غم و اندوه را تعدیل کند.

مسابقات والیبال، مشکل اندر مشکل!

اگرچه همه دلایلی که ذکر شد، اشتباه بودن انتخاب‌های تلویزیون را نشان می‌دهد، اما تأملی در کنداکتور شلوغ‌پلوغ شبکه سه، می‌تواند این اطمینان را به ما بدهد که پخش نکردن «رهایم نکن»، می‌توانست کلید حل این مشکل باشد. لیگ ملت‌های والیبال به تازگی شروع شده و کنداکتور شبکه سه را به طرز عجیبی شلوغ کرده است. «رهایم نکن» برای آن که تا عید فطر به پایان برسد، از چهارشنبه 29 شعبان شروع شده و تا همین الان، قسمت چهارم آن به دلیل مسابقه فوتبال ایران - ازبکستان در ساعت 23 روی آنتن رفت و قسمت دهم هم به خاطر بازی والیبال ایران-استرالیا ساعت 21:15 پخش شد و اگر بازی به ست چهارم و پنجم می‌کشید، کاملاً کنداکتور به هم می‌ریخت. در روزهای آینده هم به دلیل بازی‌های والیبال، این مشکل ادامه دارد و همچنان بینندگان سریال باید گوش‌به‌زنگ تداخل سریال با مسابقات والیبال باشند. در صورتی که عادل فردوسی‌پور تصمیم داشته باشد دو،سه روزی پیش از جام جهانی، برنامه «بیست هجده»اش را روی آنتن بفرستد، این مشکلات دوچندان خواهد شد.

«آرمان‌دو» راه حل بود

با همه مسائلی که گفته شد، مدیران تلویزیون یک راه حل داشتند. سریال تلویزیونی «آرمان‌دو» به کارگردانی احسان عبدی‌پور می‌توانست در ماه رمضان امسال روی آنتن برود. این سریال طنز که در تدوین اولیه، در 15 قسمت ساخته شده، می‌توانست با تدوین مجدد و تبدیل به 18 تا 20 قسمت، راه حل کنداکتور شلوغ شبکه سه باشد. از طرفی نیز «آرمان‌دو» را احسان عبدی‌پور کارگردانی کرده که با توجه به سابقه‌اش در ساخت «تنهای تنهای تنها» و «تیک‌آف»، می‌توانستیم ندیده مطمئن باشیم اثر باکیفیتی تولید کرده است.

 

کدخبر: 385013 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟