شاهد باند بازی وحشتناک و ورود آدم های نامحرم به تلویزیون هستیم / در برخی کارها رسما نقش می فروشند!

اصولا شما در سریال های تاریخی زیادی بازی کرده اید می خواستم بپرسم آیا خودتان به این مهم علاقه دارید یا به صورت اتفاقی برای تان این نقش ها پیش می آید؟

به طور کلی من به تاریخ خیلی علاقه مندم. تاریخ ما یک تاریخ ریشه دار است و زمانی که بتوانیم این ریشه ها را بشناسیم قاعدتا کمتر آسیب می بینیم.یکی از مشکلات ما در جامعه این است که مردم تاریخ خود را نمی شناسند. ما درست به تاریخ نگاه نمی کنیم بنابراین زیاد در کشور ما تکرار می شود.

من به کارهای تاریخی علاقه مندم اما کارهای روز را هم دوست دارم.کارهایی که درد جامعه امروز را بیان کند .در واقع اگر یک فیلم یا سریال در مسیری حرکت کند که به نوعی مشکلات جامعه بخصوص مشکلات جوانان را کالبد شکافی کند و باعث توجه مسئولان به این مشکلات بشود قطعا می تواند راه گشا باشد .بدیهی است زمانی که درد را بشناسیم  راه درمان نیز پیدا خواهد شد.

چرا هنرمندان و پیشکسوتان بازیگری زیاد استفاده نمی شود و اصولا بازیگران زیادی هستند که در دوره ای از بیکاری و بی پولی به سر می برند؟

 الان بخش خصوصی کارهای تلویزیون را در دست گرفته به این معنا که مسئولیت ساخت یک سریال با تهیه کننده ای است که مسئول  یک دفتر فیلمسازی است و کل بودجه را از تلویزیون براساس بر آورد فیلم دریافت می کند و مسئولیت پرداخت دستمزد عوامل هم با همین دفتر است. ولی اغلب تهیه کنندگان بد حسابی می کنند و دلیلش راعدم پرداخت از سوی تلویزیون اعلام می کنند .البته ما تا حدود زیادی در تلویزیون با بحران مواجه هستیم که خود مسئولان سیما هم بارها به این امر اذعان داشته اند ولی بهر حال شرایط برای عوامل بسیار سخت و غیر قابل تحمل می شود.

شما اخیرا با چنین مشکلی مواجه بودید؟
بله من در سریال ایراندخت سه ماه و نیم کار کردم در صورتی که فقط دستمزد یک ماه را آن هم با مکافات گرفتم. این در حالی است که معمولا کار ما قبل از کلید خوردن شروع می شود و ما درگیر مسائلی مانند تست گریم پرو لباس و .........می شویم اما دستمزد ما را از شروع فیلمبرداری محاسبه می کنند.

یعنی به نظرتان باند بازی در سینما Cinema و تلویزیون وجود دارد؟

بله صد در صد. ما شاهد باند بازی وحشتناک و ورود آدم های نامحرم و تهیه کننده های کار نابلد به این صنف هستیم. این افراد هیچ سنخیتی با فضای نمایش و تلویزیون ندارند و برای کاسبی به این حوزه ورود کرده اند. آن ها کاسب هستند و می خواهند کاسبی کنند. خود من با این مشکل دست به گریبانم.

بسیاری از تهیه کننده ها حتی بودجه را که می گیرند آدم ها را جدا می کنند و به بهانه کمبود بودجه به برخی از همان اول دستمزدشان را می دهند. چون برخی بازیگران از شروع پروژه اتمام حجت می کنند که اگر پول مان را سر وقت ندهید ما وسط پروژه می رویم و تهیه کننده ها هم سر موقع به آن ها دستمزدشان را می پردازند. نگاه عادلانه ای متاسفانه بین تهیه کننده ها وجود ندارد.

همین معضلات باعث می شود که تنوع کار و فیلم سازی کمتر شود. آدم های زیادی بوده اند که هدفشان کاسبی کردن بوده است نه تهیه کنندگی. من پیشنهاد می کنم مدیران سازمان در یک نظر سنجی از عوامل یک کار نظرشان را درباره تهیه کننده آن مجموعه تلویزیونی بپرسند. ما تهیه کننده های خوبی داریم که متاسفانه سال هاست کار نمی کنند. مثل آقای حسن بشکوفه که آدم بسیار درست و تهیه کننده درجه یکی است اما کار نمی کند. این کارها متاسفانه لطمات جبران ناپذیری را به پیکره نمایش و تلویزیون وارد می کند.

در برخی از فیلم ها نقش ها رسما به فروش می رسد و افرادی هستند که به خاطر بازی در یک نقش حاضرند مبالغ گزافی پرداخت کنند یا مثلا ماشین خود را در اختیار پروژه قرار دهند. البته صادقانه عرض می کنم که این قضیه در برخی از موارد وجود دارد نه در همه دفاتر فیلمسازی.  بهرحال چنین اتفاقاتی می تواند صدمه جدی به کارها وارد کند.

در حال حاضر در فیلم یا سریالی مشغول به کار هستید؟

آخرین نقشم در ایراندخت بود که از 28 آبان تا 12 اسفند به طول انجامید. فعلا پیشنهاد دیگری ندارم تا ببینیم خدا چه می خواهد.

نظرتان درباره اکران فیلم کمدی و ساخت این ژانر در سینما چیست؟ به نظرتان لازم است این حجم از کمدی هایی که بعضی از آنها سطحی هستند ساخته شود؟

من متاسفانه به دلیل اینکه در نوروز مسافرت بودم نتوانستم فیلم های تازه اکران شده را ببینم اما به نظرم ساخت این فیلم ها برای سینما و جامعه لازم است.

حتی چند وقت پیش هم در برنامه حالا خورشید اعلام کردم چقدر خوب است که "شوخی کردم " مهران مدیری دارد از تلویزیون پخش می شود. جامعه نیاز دارد بخندد و تفریح کند، به خصوص نسل جوان. اما متاسفانه نگاه های انحصار طلبی و دگم داریم که فکر می کنند باید ژانرهای خاصی فقط در سینما وجود داشته باشد.

ما متاسفانه مخاطبان را طبقه بندی نمی کنیم.طبقه بندی مخاطبان باعث می شود که سلایق مختلف را بشناسیم و برای آنها کار کنیم و از انحصار طلبی به دور باشیم.

مثلا راجع به فیلم 50 کیلو آلبالو گفتند چراساخته شده؟ گفتم شرایط فرهنگی ماست که این فیلم ها ساخته می شود. جامعه ما به این سمت و سو حرکت می کند که کمدی های سطحی ساخته می شود. ساخت کمدی های سطحی، سطح سلیقه جامعه را هم پایین می آورد. من اما می گویم که باید ابتدا فرهنگ سازی شود. سطح فرهنگ جامعه پایین آمده است که کمدی های سطحی هم مورد استقبال مردم قرار می گیرد. مسولان باید فرهنگ سازی کنند این افراد که باید فرهنگ سازی می کرده اند در کار خود اشتباه کرده اند. بسیاری از کارهایی که در تلویزیون و سینما می بینید از نظر قواعد بازیگری کارشناسی نشده است به همین دلیل است که تاثیرگذاری خیلی از کارها کم شده چون بازیگر فقط دارد از روی متن روخوانی می کند و نقش را دریافت نکرده است. چون نقش ها را به بازیگران حرفه ای نمی دهند. کاری که نسبتا خوب از آب در می آید جایگاه نمایشی درستی دارد و به شدت هم پر فروش می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 371315 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سعیده وحیدنیا
آیا این خبر مفید بود؟