سالار عقیلی: هنر تا لب صحنه پارتی می‌پذیرد

سالار عقیلی گفت: امشب تولد افشین یداالهی است و من هرسال تولد او را تبریک می‌گفتم ولی امشب او دیگر بین ما نیست، از او هرچه بگویم کم است. من حدود ۱۲ سال با او کار کردم و حدود ۱۲ کار از ایشان خواندم و دو سه کار از ایشان هست که هنوز مردم نشنیده‌اند. هرکاری با ایشان کردم ماندنی شد و مردم پسندیدند.

او افزود: خیلی از هنرمندان هستند که دنبال تقلید از صدای خواننده‌ای هستند درحالیکه هر هنرمندی که به درجات بالا می‌رسد تنها بازی نمی‌کند و یا نمی‌خواند بلکه این فرد مجموعه‌ای از منش و اخلاق و مهربانی است و مجموعه‌ای خلق می‌شود بنام استاد جلیل شهناز و استاد حسن کسائی. شاید فردی نی بزند و بگوید مثل استاد کسائی نی می‌زنم درحالیکه به درجات استاد حسن کسائی نرسیده است.

عقیلی اضافه کرد:استاد بنان همیشه می‌گفتند «هنر یک درصد و ۹۹ درصد اخلاق مهم است» وحرف ایشان کاملا درست است و چه بسا ۹۹ درصد از‌‌ همان یک درصد مهم‌تر باشد اگر بهترین آواز را بخوانی اما با مردم برخورد خوبی نداشته باشی زمین می‌خوری و هنر Art ارزشی ندارد. من همیشه گفته‌ام مردم مثل دستانی هستند که هنرمند بر روی آن‌ها سوار است و دستان مردم اگر از هم باز شود هنرمند زمین می‌خورد پس باید قدر مردم را دانست.

این خواننده سبک سنتی تصریح کرد: هنرمندانی نظیر استاد بیژن ترقی، استاد تجویدی و همایون خرم و مرتضی محجوبی تکرار نشدنی هستند و شاید ما عوض شده‌ایم و یا تکنولوژی و مکانیزه شدن باعث دور شدن مردم ازهم شده‌است. هنوز که هنوز است آثار گذشتگان توسط جوانان بازخوانی می‌شود و ما هم در آلبوم جدیدی که در حال ضبط آن هستیم که در مایه ناز ۲ است آثار گذشتگان را مجدد بازخوانی کرده‌ایم زیرا جوانان باید این آثار را بشنوند و الگو بگیرند.

هرچند جوانان بسیاری این رشته‌ها را دنبال می‌کنند اما متأسفانه اغلب محل عرضه ندارند زیرا پول و درآمد کافی ندارند. این سیستم غلط است که با پول خواننده شوند، ما در ان دوران پولی نداشتیم که برای آهنگسازی بدهیم بلکه با همدلی کار می‌کردیم در حال حاضر سیستمی راه افتاده که به فرد می‌گویند ۱۰۰ میلیون می‌گیریم و تو را خواننده می‌کنیم این آسیب بزرگی در موسیقی ما است. در موسیقی سنتی ما هم وضع به همین منوال است.

هنر تا لب صحنه پارتی می‌پذیرد به طوری که اگر پسر من با حمایت من کنسرت بگذارد تا همینجا می‌توانم او را هدایت کنم و بعد از آن هنر او است که او را ماندنی می‌کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 346513 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟