انتشار یک نامه تاریخی مربوط به امیرکبیر + عکس

به گزارش خبرنگار تاریخ رکنا، دعوت« حکیم الملک » از« ذکاءالملک » جهت شرکت در مراسم تجلیل از مقام امیرکبیر که در روز دوشنبه 23 میزان در مدرسه دارالفنون برگزار می شد.

تجلیل از مقام امیرکبیر

امیر کبیر که بود؟

میرزا محمدتقی‌خان فراهانی (زاده ۱۱۸۶ خورشیدی در اراک – درگذشته ۲۰ دی ۱۲۳۰ در کاشان) مشهور به امیرکبیر، نخستین صدراعظم ایران در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار طی ۲۸ مهر ۱۲۲۷ شمسی تا ۲۲ آبان ۱۲۳۰ خورشیدی بود.ارامگاه وی در کربلا قرار دارد.

دارالفنون نام مؤسسه‌ای بود که در سال ۱۲۳۰ خورشیدی (۱۸۵۱ میلادی) به ابتکار میرزا تقی خان امیرکبیر در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار برای آموزش علوم و فنون جدید در تهران تأسیس شد و آن را نخستین دانشگاه مدرن تاریخ ایران می‌دانند.

امیر کبیر استادان اتریشی را برای تدریس در دارالفنون استخدام کرد. قرار بر این بود که در این مدرسه،طب و دارو سازی،فنونِ نظامی و زبان های خارجی تدریس شود. مدرسه ی عالی دارالفنون اندکی پس از عزل امیر کبیر به صورت رسمی افتتاح شد.

اصلاحات امیرکبیر اندکی پس از رسیدن وی به صدارت آغاز گشت و تا پایان صدارت کوتاه او دنبال شد. مدت صدارت امیرکبیر ۳۹ ماه بود. همچنین، انتشار روزنامهٔ وقایع اتفاقیه از جمله کارهای وی به‌شمار می‌آید.

 

کدخبر: 885255 ویرایش خبر
لینک کپی شد
اندیشه مختاری
آیا این خبر مفید بود؟