اصغر فرهادی / فرهادی متولد سال 1351 در  1391 اسکار برد + عکس قدیمی

به گزارش خبرنگار تاریخ رکنا، اصغر فرهادی، کارگردان سینما و برنده جایزه اسکار1391 متولد سال 1351 است.

اصغر فرهادی (زادهٔ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۱) کارگردان فیلم، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده فیلم ایرانی است. او فعالیتش را به‌عنوان یکی از فیلم‌نامه‌نویسان ارتفاع پست (۱۳۸۰) ساختۀ ابراهیم حاتمی‌کیا آغاز کرد. او فیلم رقص در غبار (۱۳۸۱) را ساخت که برای آن جایزۀ ویژۀ هیئت داوران جشنواره فیلم فجر را کسب کرد و سپس برای ساخت شهر زیبا (۱۳۸۲) نامزد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم فجر شد. فرهادی برای چهارشنبه‌سوری (۱۳۸۴) توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را کسب کند.

فیلم تحسین‌شدۀ دربارۀ الی (۱۳۸۷) باعث شد تا اصغری در عرصۀ بین‌المللی شناخته شود و برایش خرس نقره‌ای برای بهترین کارگردان را کسب کرد. این تحسین با ساخت جدایی نادر از سیمین (۱۳۸۹)، فروشنده (۱۳۹۴) و قهرمان (۱۴۰۰) تدام یافت. او برای جدایی نادر از سیمین و فروشنده توانست به نخستین ایرانی تبدیل شود که جایزۀ اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان را دریافت می‌کند. جدایی نادر از سیمین نامزد دریافت جایزهٔ اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی نیز شد و فروشنده جایزهٔ بهترین فیلم‌نامه جشنواره فیلم کن را کسب کرد. قهرمان نیز جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱ را دریافت کرد.

در سال ۲۰۱۴، نشان افتخار هنر و ادبیات فرانسه به‌دلیل «خلاقیت‌های هنری و تأثیرش بر هنر و ادبیات فرانسه و جهان» به فرهادی اهدا شد. در نظرسنجی مجلهٔ تایم، او رتبه چهارمین شخصیت تأثیرگذار در میان ۱۰۰ شخصیت برتر سال ۲۰۱۲ را کسب کرد و به عنوان یکی از ۱۰۰ چهرهٔ تأثیرگذار سال ۲۰۱۲ از سوی این مجله معرفی شد. فرهادی در سال ۲۰۱۲ در فهرست ۱۰۰ متفکر جهان فارن پالیسی قرار گرفت.

زندگی اصغر فرهادی

فرهادی گفته که فعالیت سینمایی خود را در ۱۳ سالگی و قبل از آنکه به صورت آکادمیک در این زمینه به تحصیل بپردازد، آغاز کرده بود.فرهادی پس از گذراندن دوره لیسانس در رشته تئاتر (گرایش ادبیات نمایشی) از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، مدرک فوق لیسانس خود در همین رشته (گرایش کارگردانی) را از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد. او فعالیت در سینما را از سال ۱۳۶۵ در انجمن سینمای جوان اصفهان آغاز کرد. فرهادی اولین فیلمی که بر زندگی‌اش تأثیرگذار بوده‌است را فیلم دزد دوچرخه معرفی کرد. وی هنر خود را تأثیریافته از آثار ویتوریو دسیکا، فدریکو فلینی، اینگمار برگمان، میکل‌آنجلو آنتونیونی، بیلی وایلدر و کریشتوف کیشلوفسکی می‌داند.

 

اصغر فرهادی

 

 

 

 

منبع : هستان

کدخبر: 875855 ویرایش خبر
لینک کپی شد
اندیشه مختاری
آیا این خبر مفید بود؟