« سلطان سلیم »  ملقب به « یاوز »

به گزارش خبرنگار تاریخ رکنا،یاووز سلطان سلیم شاه یا سلیم شاه یکم (ترکی استانبولی: Yavuz Sultan Selim‎)[۲] (زادهٔ ۱۰ اکتبر ۱۴۷۰ – فوت ۲۲ سپتامبر ۱۵۲۰؛ به ترکی عثمانی؛ سلطان یاوُز سلیم اول) سومین پسر بایزید دوم از همسرش گلبهار خاتون بود. او پس از کشتن ولیعهد و برادر دیگرش، پدرش را به دنبال کودتایی از سلطنت خلع کرد و در سال ۱۵۱۲ به‌جای پدرش سلطان امپراتوری عثمانی شد و تا پایان سلطنت هشت ساله خود، سرزمین عثمانی را که وسعتش ۲٫۳۷۵٫۰۰۰ کیلومتر مربع بود، پس از هشت سال به وسعت۶٫۵۵۷٫۰۰۰ کیلومتر مربع رساند. تاریخ‌نگاران ترک او را «یاووز (یاوُز)» یعنی بُرنده و قاطع و ثابت‌قدم لقب داده‌اند. اروپاییان او را «سهمناک» خوانده‌اند.

سلیم در آغاز حکومت خود قصد گسترش حکومت داشت، اما در ابتدا باید تشکیلات داخلی‌اش را سازماندهی می‌کرد به‌همین دلیل به تقویت ینی‌چریها پرداخت سپس برای اینکه تهدیدی از جانب اروپا او را تهدید نکند با دولت ونیز و مجارستان پیمان تجاری بست سپس به سمت ایران لشکر کشی کرد و با شکست حکومت صفوی در جنگ چالدران توانست بخشی از سرزمین عراق و بخش کمابیش بزرگی از کردستان را به قلمرو خود اضافه کند سپس به سمت شام لشکر کشید و با تصرف شام در سال ۱۵۱۴ به‌سمت مصر روانه شد و در سال ۱۵۱۷ طی جنگ‌هایی مصر را نیز تصرف کرد و به حکومت سلطنت مملوک (مصر) پایان داد. سلطان سلیم با پایان دادن به تصرفاتش، خود را حاکم مطلق جهان اسلام می‌دانست و اولین سلطان امپراتوری عثمانی بود که خود را خلیفه مسلمین خواند.

سلطان سلیم

« سلطان سلیم »  ملقب به « یاوز »

«سلیم» پس از کشتن ولیعهد و یکی دیگر از برادرانش، پدر خود را با کودتا از سلطنت خلع کرد و سلطان امپراتوری عثمانی شد. او در مدت سلطنت هشت ساله خود، وسعت سرزمین عثمانی را از ۲٫۳۷۵٫۰۰۰ کیلومتر مربع به ۶٫۵۵۷٫۰۰۰ کیلومتر مربع رساند. لقب او در تاریخ عثمانی،«یاووز» به معنای بُرنده، قاطع و ثابت قدم است.

 

منبع : هستان

کدخبر: 867858 ویرایش خبر
لینک کپی شد
اندیشه مختاری
آیا این خبر مفید بود؟