اگر به سنت‌ها توجه نشود،‌ آینده ما را خواهد بلعید

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی مجموعه تئاترشهر، جلسه نقد و بررسی نمایش « سوسمار » به نویسندگی حمید جبلی و کارگردانی رحمت امینی با حضور محمدحسن خدایی، هومن زندی‌زاده و عرفان ناظر منتقدان تئاتر روز گذشته (دوشنبه۲۰شهریور) ساعت ۱۸ در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

حمید جبلی در ابتدای این نشست با بیان اینکه «سوسمار» دو سال پیش نوشته‌شده است، گفت: «روی صحنه نرفتن، به معنای این نیست که بیکار بوده‌ام. من در این مدت چند نمایشنامه نوشتم که آقای امینی این نمایشنامه را برای اجرا انتخاب کرد.

 رحمت امینی، کارگردان نمایش «سوسمار» نیز در ادامه گفت: «بیش از هر چیز از انعطاف حمید جبلی در بازنویسی متن ممنونم. سوسمار با عبور از چالش‌های زیادی به ثمر نشست و در این مدت نگاه‌های متفاوتی درباره آن وجود داشته است.

 این کارگردان و مدرس تئاتر بابیان اینکه بسیاری از تماشاگران با دیدن نمایش به یاد «کرگدن» یونسکو می‌افتند، توضیح داد: «برای من بیش از هر چیز طنز موقعیت مهم بوده است. من هم از علاقه‌مندان اوژن یونسکو و هم از طرفداران وودی آلن هستم؛ این دست از هنرمندان، مفاهیم هولناک را به شکل ساده بیان می‌کنند. ما هم تلاش کردیم تا مفاهیم این نمایش را به ساده‌ترین شکل ممکن به مخاطب منتقل کنیم.»

 امینی «سوسمار» را یک کار تمثیلی معرفی کرد و درباره روند رسیدن به یک اجرای خوب تئاتر گفت: «اگر خواهان ادامه حیات تئاتر هستیم، حتما باید اقتصاد و شرایط تمرین آن را تأمین کنیم. اطمینان دارم که با این اوضاع و علی‌رغم استقبالی که تماشاگران تا کنون از اجرا کرده اند، هیچ ‌یک از اعضای گروه دستمزد واقعی و آنچه حقشان است را دریافت نخواهند کرد .»

 هومن زندی‌زاده، دیگر منتقد حاضر در این جلسه نیز توضیح داد: «سوسمار» اثری روان و یکدست است که در مدت‌زمانی کوتاه اجرا می‌شود و تماشاگر را خسته نمی‌کند.

 او ادامه داد: «این نمایش از یک ماجرای ساده به درام می‌رسد. رحمت امینی اجرایی در قالب کمدی سیاه و بی‌تکلف از متن حمید جبلی داشته است. بازی بازیگران هم روان و یکدست است.

عرفان ناظر دیگر منتقد تئاتر با اشاره به اینکه هر اثری از نظر انتقادی نقاط قوت و ضعفی‌ دارد، گفت: سوسمار اثری درباره طبقه متوسط با ویژگی‌های اجتماعی است.

او ادامه داد: این نمایش از نظر محتوا به وضعیت امروز ما اشاره دارد و از نظر شیوه اجرا، از الگوی سنت‌های نمایشی ما بهره می‌گیرد.

 این منتقد افزود: «نباید مفاهیم را خلط کرد. باید از اثر به فرا اثر رسید. در این داستان آیینی وجود دارد که نیرویی ناشناخته آن را دچار اختلال می‌کند.»

 ناظر با شاره به وضعیت سورئال نمایش گفت: «نویسنده اثر وضعیتی سورئال را طرح کرده و در اجرا با فانتزی مواجه هستیم که می‌توانست رادیکال‌تر به آن پرداخته شود.

تیز نقد و بررسی سوسمار

بررسی سوسمار

نشست نمایش سوسمار

جلسه تئاتر سوسمار

نقد سوسمار

 در ادامه محمدحسن خدایی با بیان اینکه «سوسمار» نمایشی با داستانی نمادین است، توضیح داد: نمایش نشان می‌دهد درست انجام ندادن حتی یکی از الزامات سنت ممکن است به بحران تبدیل ‌شود. در این نمایش آینده به شکل یک هیولا نمود پیدا کرده و متن مانند داستان‌های کافکا، استعاری است. حمید جبلی نویسنده کار او ادامه داد: «مرد خانواده نمایش ما برای تأمین هزینه‌های زندگی‌اش دو شیفت کار می‌کند و آمدن سوسمار(تمثیلی آینده بدون سنت) زندگی آنها را مختل می‌کند.

نمایش «سوسمار» هر شب ساعت 20:15 در تالار چهارسوی تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

 این نمایش درباره زن و مردی است که در حال آماده‌سازی سفره هفت سین و آغاز سال تازه هستند، تخم مرغ ی برای رنگ کردن تهیه کرده‌اند اما ساعتی بعد، تخم مرغ ترک می‌خورد و …

عکاس: شیرین جهانزاده

نقد و بررسی نمایش سوسمار

نشست تئاتر سوسمار

نویسنده سوسمار

جلسه نقد سوسمار

نشست نقد سوسمار

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟