هنرمندان از فقدان خسرو بامداد می‌گویند / صحنه تئاتر همیشه مرهون تلاش‌های بی‌وقفه اوست

به گزارش رکنا به نقل از ایران تئاتر، هنرمند فقید خسرو بامداد ، مدرس، محقق و کارگردان پیشکسوت تئاتر سال 1317 در سمنان متولد شد. او دارای مدرک کارشناسی ارشد بازیگری و کارگردانی از دانشگاه هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی بود. این هنرمند سال‌ها در عرصه بازیگری و کارگردانی فعالیت کرد. علاوه بر این به‌عنوان استاد در دانشگاه‌های مختلف کشور به تدریس تئاتر پرداخت.

«مرگ پیشه‌ور»، «دلاله»، «آن زمان فرا خواهد رسید»، «سربازها»، «مرگ در پاییز» و «یکی از این روزها» ازجمله نمایش‌هایی است که با بازی این هنرمند روی صحنه تئاتر رفت. هنرمندان بی‌شماری در کلاس‌های درس او تئاتر آموختند و به جامعه هنری معرفی شدند.

زنده‌یاد بامداد، روز چهارشنبه 18 آبان در سن 84 سالگی بر اثر کهولت سن دار فانی را وداع گفت. با رخت بربستن این عزیز به دیار باقی، گوهری دیگر از عالم هنر به اقیانوس ابدیت پیوست. هنرمندان بسیاری در مراسم نکوداشت این هنرمند که روز شنبه 21 آبان ماه در تماشاخانه سنگلج برگزار شد، شرکت کردند. با برخی از این عزیزان به گفت‌وگو درباره همراهی و همکاری و شناخت‌شان درباره او پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

یک‌بار همراهی و سال‌ها خاطره

کاظم هژیرآزاد

کاظم هژیرآزاد، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون درباره این هنرمند گفت: «خسرو پیمان یا بامداد را از سال 1352 می‌شناسم، ما تا بعد از انقلاب هیچ‌وقت با هم کار نکرده بودیم. بعد از انقلاب نمایشی از اکبر رادی با کارگردانی محمد بنایی روی صحنه رفت و ما در آن اثر همبازی شدیم. یک همراهی که سال‌ها خاطره شد.»

او ادامه داد: «او بسیار مهربان بود. بعد از آن او به تدریس در دانشگاه پرداخت و گاهی اگر یکدیگر را در جایی ملاقات می‌کردیم، از حال هم باخبر می‌شدیم.»

این هنرمند با بیان اینکه امیدوارم شرایطی مهیا شود که چراغ تئاتر خاموش نگردد و زحمات هنرمندانی چون خسرو بامداد به فراموشی سپرده نشود، گفت: «شرایط فعلی تئاتر گذراست. زندگی بالا و پایین‌های بسیاری دارد اما تئاتر از بین ‌نمی‌رود. تئاتر همیشه جریان دارد.»                                       

او ادامه داد: «این روزها، حال مردم و همچنین اهالی تئاتر و سینما خوب نیست. ولی من به این باور امید دارم که حال همه خوب خواهد شد.»

هژیرآزاد درباره بی‌توجهی به تئاتر و تأثیر آن بر شرایط اقتصادی جامعه هنری گفت: «متأسفانه در طول سال‌هایی که بر تئاتر می‌گذرد، این هنر در همه شرایط مورد بی‌مهری‌های زیادی واقع شده است. ما حتی در بخش زیرساخت‌های تئاتر نیز کوتاهی کرده‌ایم. در سال‌‎های اخیر، تاسیس پردیس تئاتر تهران در خاوران توسط شهرداری تنها فعالیتی‌ست که به منظور تامین زیرساخت‌های تئاتر انجام شده است. البته گویی این سالن نیز به‌منظور پرداختن به تئاتر احداث نشده است.»

او یکی از شریف‌ترین اهالی تئاتر بود

فرهاد بشارتی

فرهاد بشارتی، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر با عرض تسلیت به جامعه هنری درباره شخصیت زنده‌یاد بامداد گفت: «استاد خسرو بامداد یکی از شریف‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین استادان تئاتر بودند. من سعادت همبازی شدن با این هنرمند عزیز را در یک اثر هنری در دهه هشتاد به‌منظور اجرا در جشنواره رضوی داشتم.»

او ادامه داد: «تمرین این اثر شش‌ماه زمان برد و در این مدت، از همراهی با استاد بسیار آموختم. طی تمرین این اثر از ایشان درس اخلاق گرفتم و بعد از آن پیگیر فعالیت‌های هنری‌شان بودم.»

بشارتی توضیح داد: «بازی، بیان، حرکت و نوع دیدگاهی که ایشان نسبت به نقش داشت، کاملاً آموزنده بود. جامعه هنری یکی از بزرگان و خوبان خود را از دست داد و همه می‌دانیم از مرگ گریزی نیست. روحش قرین آرامش باشد و امیدوارم بتوانیم شاگردانی لایق و دنباله‌رو راه او باشیم.»                                         

این هنرمند با اشاره به اینکه روشن نگه‌داشتن چراغ تئاتر به‌مثابه قدردانی از استادانی است که برای اعتلای این هنر تلاش کرده‌اند، افزود: «روشن نگه‌داشتن چراغ تئاتر یک استعاره از این است که تئاتر همیشه روی صحنه باشد و مردم این فراغ بال را داشته باشند که به تماشای آثار بنشینند.»

او با اشاره به شرایط فعلی که تئاتر با آن مواجه است، مطرح کرد: «در شرایط فعلی من فکر می‌کنم نباید تئاتر را تعطیل کنیم. چون ما می‌توانیم اگر حرف یا گفته‌ای داریم از زبان تئاتر و هنرمندان بیان کنیم. آن‌هایی که دوست دارند به تماشای کارها بنشینند و آن‌هایی که به هر دلیلی ترجیح می‌دهند در سالن حضور نداشته باشند، حق انتخاب دارند.»

بازیگر نمایش « خورشید کاروان» ادامه داد: «درهرحال هنرمند تئاتر، حرف خود را به‌وسیله تئاتر بیان می‌کند. تئاتر یک بستر نقادانه است که می‌تواند باعث ایجاد تفکر شود و اندیشه‌ای را به دیگران منتقل کند، من فکر می‌کنم باید چراغ این هنر روشن باشد.»

بشارتی در پایان گفت: «شرایط اقتصادی هنرمندان بسیار سخت است. بسیاری از هنرمندان امرار معاش‌شان با تئاتر است و به همین دلیل نباید با نادیده گرفتن شغل هنرمندان باعث سخت‌تر شدن شرایط هنرمندان شویم.»

مرهون زحمات استاد بامداد هستیم

در ادامه وحید نفر، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر ضمن اظهار تأسف از درگذشت زنده‌یاد بامداد گفت: «من افتخار شاگردی مستقیم استاد بامداد را نداشتم اما اگر هر یک از ما اکنون در جایی ایستاده‌ایم، مرهون زحمات این عزیزان هستیم.»

او ادامه داد: «در حق این بزرگ‌ترهای تئاتر کم‌لطفی می‌شود. متأسفانه آن‌ها وقتی‌که از مرحله فیزیکی روی صحنه حذف می‌شوند از یادها هم می‌روند. باشد که بیشتر حواس‌مان به آن‌ها در زمان حضورشان باشد. زندگی دایره‌وار است و مرگ بالاخره سراغ همه ما می‌آید.»

نفر در پایان گفت: «امیدوارم که بتوانیم بیش‌ازپیش هوای یکدیگر را داشته باشیم. بیشتر به هم احترام بگذاریم و فقط زمانی که قرار است یکدیگر را به دنیای دیگر بدرقه کنیم، دورهم جمع نشویم.»

گفت‌وگو: نگار امیری

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟