سیلی دلچسب کارگردان به تماشاگران

آرش عسکری گفت: در ابتدا برنامه‌ریزی که برای اجرای اثر ماراتن داشتیم ۱۵ شب نمایش در تماشاخانه دا و سپس اقدام برای حضور در جشنوار فجر بوده است، اما در طول اجرای نمایش در تماشاخانه دا به صورت صعودی هر شب با میزان بالایی از استقبال تماشاگران روبه‌رو بودیم به صورتی که یک هفته آخر تقریبا علاوه بر تمامی صندلی‌های سالن، بلیط‌های خارج از ظرفیت نیز فروش رسید.

کارگردان نمایش ماراتن ادامه داد: با پایان یافتن زمان اجرای نمایش ماراتن در تماشاخانه دا و استقبال بسیار چشمگیر منتقدین و تماشاگران با حجم بسیار بالایی از درخواست اجرای مجدد از سوی مخاطبینی که نمایش را دیده و به دیگران پیشنهاد کرده بودند، مواجه شدیم.

عسکری توضیح داد: این میزان از علاقه‌مندی و درخواست برای اجرای مجدد ما را بر آن داشت که در تماشاخانه‌ای با شرایط مناسب‌تر برای بار دوم ماراتن را روی صحنه ببریم. با توجه به اینکه نمایش ماراتن تلاش داشته تا براساس اصول حرفه‌ای تئاتر آوانگارد یک نمایش حرفه‌ای و مطلوب را در برابر دیدگان تماشاگران به اجرا بگذارد، حساسیت ویژه‌ای بر روی سالن نمایش برای اجرای مجدد داشتیم.

او ادامه داد: «با پیگیری‌های صورت گرفته و همچنین با استقبال دکتر قطب‌الدین صادقی نهایتا توافق شد که «ماراتن» برای اجرای مجدد در تماشاخانه شانو متعلق به آکادمی بازیگری دکتر صادقی روی صحنه برود.»

عسکری بیان کرد: امید داریم در اجرای مجدد نیز ماراتن تجربه خوبی را با استقبال مناسب از سوی مخاطبانش کسب کند.

روزنامه همدلی در مورد این نمایش نوشته بود: وقتی در شروع نمایش، دو نگهبانِ زن با نیزه‌های بلندی در دست وارد می‌شوند و در کنار دریچه‌ای می‌ایستند، حدس این‌که اینجا کجاست و آن‌ها چه کسانی هستند، به هیچ وجه ممکن نیست. با ورود دو شخصیت ایکس و وای و به هم ریختن کامل فضایی که با حضور نگهبان‌ها ایجاد شده، کارگردان، سیلی دل‌چسبی به مخاطبانش می‌زند.

روزنامه قانون Law نیز درباره ماراتن نوشت: نمایش ماراتن با ایده جالبی این روزها روی صحنه می رود.ماراتن علاوه بر دارا بودن یک داستان و روایت دراماتیک که مخاطب را با خود همراه می کند، حرف های زیادی نیز برای گفتن دارد. یکی از نکات جالب متن این است که بدن انسان را جایی مانند دنیای امروز ما توصیف کرده است و بازیگران به خوبی از پس این کار برآمده اند.

عسکری حضور در نمایش‌های شب‌نامه، کالیگولا، بار خیابان هفتم، عروج سپید، خواب زرد، شهربانو، خوابیدن زیر صفحه حوادث Accidents روزنامه، چای تلخ، و... را در کارنامه هنری خود دارد.

شیلا توکلی، محمد کامرانی بدر، مجید دری، محمد سادات هندی، زهرا خندان، پرستو بیرانوند، مریم سعیدیان و زهرا آقایی در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

از عوامل این نمایش می‌توان به؛ مجید دری (تهیه‌کننده)، شایان خاکبازان، زهرا اردلانی، ملیکا محمدی، (دستیاران کارگردان)، الهه اشتریان (منشی صحنه)، مهدیه گلرو‌ (برنامه‌ریز)، عاطفه اصلانی (مدیر صحنه) نوید مسگری (دستیار صحنه)، علیرضا حاجیان (اجرای دکور)منصور محمود زاده (مدیر فنی)، هیوا امین زاده (طراح گریم)، پرستو بیرانوند، فاطیما فردوس (گروه روابط عمومی)، آرمین نیکنام (عکاس)، مهدی مجیدی (طراح پوستر و بروشور) ابوذر عزیزی (ساخت تیزر) اشاره کرد.

این نمایش موضوعی دارد که تا اندازه‌ای می‌توان آن را موضوعی تازه در تئاتر ایران به شمار آورد. ماراتن اثری است سورئال با رگه‌هایی از پست مدرن و درگیری انسان با موجودیت خود به نویسندگی و کارگردانی آرش عسکری و تهیه‌کنندگی مجید دری که از سه‌شنبه ۲۱ آذر تا جمعه یکم دی‌ماه، ساعت ۱۸ در تماشاخانه شانو (آکادمی بازیگری قطب‌الدین صادقی) بر صحنه می‌رود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟