بیوگرافی محمد هاشم پسران

به گزارش رکنا اقتصادی، محمد هاشم پسران در دهم فروردین ماه ۱۳۲۵ خورشیدی در شیراز متولد شده است. در دبیرستان نمازی شهر زادگاه خود اقدام به اخذ مدرک دیپلم کرده و سپس در ۱۳۳۴، از طریق بورس تحصیلی بانک مرکزی، برای تحصیلات عالی به انگلستان رفته است. پسران پس از عزیمت به کشور یاد شده، ابتدا مدرک لیسانس خود را از دانشگاه «سالفورد» اخذ می‌کند و بعد مدرک دکترای خود را نیز از دانشگاه کمبریج می‌گیرد.

وی در گذر زمان افتخاراتی مانند تدریس، در سمت استاد، در دانشگاه کمبریج را در کارنامه خود به ثبت رسانده و همینطور استاد تمام اقتصاد و مدیرِ برنامه اقتصاد سنجی کاربردی دانشگاه کالیفرنیای لس آنجلس نیز بوده است. بد نیست به این نکته هم بپردازیم که پسران از سال ۱۳۸۴ تا به امروز، کرسی اقتصاد دانشگاه «جان الیوتِ» کالیفرنیای جنوبی را به خود تخصیص داده. از دیگر افتخارات وی نیز می‌توان به عضویت در آکادمی بریتانیا، جامعه اقتصاد سنجی، همکاری با «مجله اقتصاد سنجی کاربردی» (Journal of Applied Econometrics)، ریاست بخش تحقیقات اقتصادی بانک مرکزی ایران و معاونت وزارت معارف کشورمان اشاره کرد. گفتنی است که پسران در سال ۱۳۶۹، توانسته جایزه «George» را از موسسه نفت لندن دریافت کند و یک سال بعد، یعنی در ۱۳۷۰ نیز، جایزه انجمن سلطنتی اقتصاد به او تعلق گرفته است.

در ۱۳۷۵، محمد هاشم پسران، عضو شورای مشاوران خاورمیانه و شمال آفریقا بوده و در سال ۱۳۷۹ نیز به عنوان عضو شورای همکاری خلیج فارس فعالیت داشته است. او در ۱۳۷۶، به عضویت هیئت موسسان «Oliver Wyman» در می‌آید و تا بهمن ماه دو سال بعد، یعنی ۱۳۷۸، در همانجا مشغول به کار باقی می‌ماند.

در میان سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۱، پسران معاون سیستم‌های توسعه و رایانه‌ای شرکت سرمایه‌گذاری «Tudor» در ایالات متحده آمریکا می‌شود و عاقبت در ۱۳۸۴ در جایگاه مدیر موسسه کالج ایالات متحده آمریکا برای تحقیقات سیاست اقتصادی قرار می‌گیرد.

در زمان حاضر پروفسور پسران، عهده دار سمت سردبیری «مجله اقتصاد سنجی کاربردی» (Journal of Applied Econometrics) محسوب می‌شود و تا به حال بیش از ۲۰۰ مقاله علمی-‌کاربردی در حوزه‌های گوناگون اقتصادی منتشر کرده است؛ ضمن اینکه اقتصاد نفت و خاورمیانه نیز یکی از اصلی‌ترین زمینه‌های تخصصی او به حساب می‌آید. لازم است به این نکته هم بپردازیم که وی با همکاری برادر خود، دکتر بهرام پسران، نرم‌افزاری اقتصادی با عنوان «مایکروفیت» (Microfit) را طراحی کرده، که توسط انتشارات آکسفورد در اختیار عموم قرار گرفته.

مابین سال‌های ۷۲ الی ۷۶ میزان استناد به مقالات پسران به حدی بوده که وی را در بین ۲۰ اقتصاد دان برتر اروپا قرار داده؛ در فروردین ۸۹ جایگاه چهارمین اقتصاد دان جهان، بر حسب استناد به مقالات، در فهرست پایگاه آنلاین «ideas.repec» به دکتر پسران تعلق یافته و شاید بزرگترین دستاورد وی را بتوان نامزدی جایزه نوبل اقتصاد در سال ۹۲ خورشیدی دانست.

سفر به میهن و دیدگاه‌های محمد هاشم پسران در رابطه با اقتصاد ایران

در سال ۹۲ دکتر پسران سفری به ایران داشت و به دیدار «علی طیب‌نیا»، وزیر اقتصاد وقت رفت. هدف این دیدار، تبادل دانش و ایده‌ها در زمینه کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی بود و طی آن سعی شد راهکارهای بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی اقتصاد ایران، مانند توسعه‌ی صنعت گردشگری و موارد دیگری از این دست مورد بررسی قرار گیرد. پسران در همین سال مصاحبه‌هایی را نیز با رسانه‌های ایرانی داشت و برخی از دیدگاه‌های او در حوزه‌های کلید‌ی‌تر هنوز هم حائز توجه هستند.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟