بزرگترین عرضه تاریخ بورس آغاز شد / ثبت سفارش برای خرید شستا تا ساعت ۱۳

به گزارش رکنا، از لحظاتی قبل ثبت سفارش «شستا، دومین عرضه اولیه سال ۹۹ آغاز شده است. در این عرضه اولیه ۸ میلیارد سهم این شرکت برای نخستین بار در بورس عرضه می‌شود. سقف سفارش هر کد بورسی ۱۰ هزار سهم و بازه قیمتی این نماد بین ۸۵۰ تا ۸۶۰ تومان خواهد بود. این در حالی است که با توجه به مشارکت مردمی در عرضه اولیه‌های گذشته به نظر نمی‌رسد به هر کد بورسی بیشتر از ۳۸۰۰ سهم تعلق بگیرد.

عرضه اولیه شستا در حالی آغاز شده که معاملات چهار نماد، شگویا، صبا، تملت و زکوثر به دلیل کاهش فشار از روی هسته معاملاتی،به بعد از ساعت معاملاتی عادی بورس موکول شده است.

مهلت ثبت سفارش برای خرید شستا تا ساعت ۱۳ امروز خواهد بود.

لحظه به لحظه با بزرگترین عرضه تاریخ بورس تهران/زمان ثبت سفارش مشخص شد/آغاز ثبت سفارش/استقبال شاخص/ وضعیت ثبت سفارش در کارگزاری‌ها

به گزارش اقتصادنیوز، سهام شستا بزرگترین عرضه تاریخ بورس ایران به ارزشی حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان و بیش از ۴ درصد، ارزش بورس ایران است. می‌توان گفت که یکی از بزرگترین فعالان این بازار، خود را در معرض قضاوت و ارزشگذاری دائمی قرار داده است. تاکنون کلیه عرضه اولیه‌های بزرگ مقیاس بازار سرمایه، با حجم 12 درصد کل سهام انجام نشده است. بعنوان مثال شرکت مخابرات ایران در روز واگذاری، تنها 2.5 درصد سهام آن واگذار شد.

پیش‌بینی رسمی از روز عرضه اولیه

حجت میرزایی، معاون امور اقتصادی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در مورد عرضه اولیه شستا در بورس گفته است: به دلیل جذابیت‌های سهام شستا روز سه شنبه بازار بورس با صف فروش بسیاری از سهام برای جایگزینی با سهام شستا مواجه شد و پیش‌بینی می‌شود، بیش از ۵ میلیون خریدار حقیقی و حقوقی این سهام را خریداری کنند. او حتی معتقد است که عرضه سهام شستا بر بازار ارز هم تاثیر خود را گذاشته است. به گفته میرزایی، با ورود شستا به بورس و در مرحله بعد سهام شرکت‌های دولتی به بازار بورس، بازار ارز با کاهش قیمت مواجه خواهد شد، بخشی از نقدینگی سرگردان را جذب می‌کند و بسیاری از دارندگان ارز یا سپرده گذاران بانکی ترجیح می‌دهند که با جا به جایی در ترکیب دارائی‌های خود، بخشی از دارائی خود را از بازار ارز و بازار پول را به بازار سرمایه منتقل کنند.

نظر منتقدان

برخی از کارشناسان معتقدند که عرضه عمومی شستا مالکیت‌های چند لایه و هرمی در بازار سرمایه کشور را بیش از پیش گسترش می دهد و واگذاری باید به شکل دیگری انجام می‌شد.

در حال حاضر شستا سهامدار عمده 3 هولدینگ بورسی شامل سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایهگذاری صدر تامین (تاصیکو) و سرمایه گذاری دارویی تامین (تیپکو) با مجموع ارزش بازار حدود 63 هزار میلیارد تومان است و سرمایه گذاری صبا تامین نیز در شرف ورود به بورس است. اما واگذاری 12درصدی شستا، با وجود تامین 7 هزار میلیارد تومانی از طریق سهامداران خرد، تغییری در ساختار مدیریتی هیچ از شرکت‌های بورسی را رقم می‌زند. از اینرو کارشناسان معتقدند که تامین اجتماعی می‌توانست سهام خود در شرکت‌های غیراستراتژیک را به فروش برساند یا شرکت‌های غیربورسی را در بورس عرضه کند تا شفافیت آنها ارتقا یابد. ضمن اینکه، تعویق در عرضه شستا، می‌توانست فرصت تامین مالی از طریق بورس برای دولت را فراهم کند.

9:23 اولین اطلاعیه ناظر بازار

بر اساس اطلاعیه مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران زمان ثبت سفارش از ساعت 09:45 الی 13:00 تعیین شده است. جزئیات بیشتر

9:45 ثبت سفارش آغاز شد

بر اساس اطلاعیه ناظر بازار، از این لحظه ثبت سفارش برای خرید شستا آغاز شده است.

9.56 سهم صندوق‌ها از عرضه اولیه امروز

در این لینک می‌توانید سهم هر صندوق سرمایه‌گذاری از عرضه اولیه شستا را مشاهده کنید.

10.03 رنگ سبز شاخص در روز عرضه بزرگ

شاخص بورس تهران تا اینجای کار با افزایش نزدیک به 13 هزار واحدی استقبال خوبی از عرضه اولیه شستا داشته است. شاخص اکنون در کانال 639 هزار واحدی قرار دارد.

10:20 وضعیت ثبت سفارش در کارگزاری‌ها

برخی از معامله گران در ساعات ابتدایی فعالیت امروز بازار به عدم امکان ثبت سفارش اعتراض کردند که به مرور زمان از حجم انتقادات کاسته شده و اوضاع به سمت آرامش بیشتر در حرکت است.

10:28 هرم مدیریتی شستا

شستا هلدینگی با حدود ۱۸۰ شرکت بزرگ و بالاترین تنوع ممکن در صنایع شیمیائی، پالایش نفت، پتروشیمی، داروئی و سیمانی استبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟