ارتقای گمرک مطالبه جدی بندرنشینان دیری است + عکس

لزوم ارتقاء گمرک بندر دیر / امید احمدپور*

بر اساس آمار و اظهار همه مسئولان دست اندرکار ، هم اینک گمرک بندر دیر یکی از مهمترین مبادی صادرات کالا در میان بنادر استان محسوب می‌شود که حجم مبادلات آن طی دو سال اخیر با جهشی فوق العاده به بیش از هزاران تن کالا رسیده است و در چند سال اخیر نسبت به مدت مشابه سالهای قبل رشد فزاینده ای داشته که حجم کل صادرات را از این گذرگاه میتوان میلیون ها تن در سال برآورد نمود .

با وجود ظرفیت و پتانسیل های فراوان و قابل قبولی که در زمینه حجم مبادلات و ترانزیت کالا برای ارتقاء به اداره کلی داشته ، متاسفانه مجال مناسبی برای عرض اندام واقعی پیدا نکرده و گمرک آن که حریفی قدر در بنادر ساحلی جنوب محسوب می شود در تراز و جایگاه واقعی خود قرار نگرفته است.

موضوعی که سالها اهالی دیر بارها از دولت خواستار شتاب بخشی به پروسه ارتقاء آن شدند ، اما با وجود بسیاری از شاخص‌های آماری و قانونی از ارتقا باز مانده است.

بر همین اساس و با توجه به نقش موثری که این بندر در ترانزیت کالا و تجارت بین الملل ایفا می‌کند امید احمدپور مدیر کانال صدای مردم دیر به میان مردم و مسئولان رفته و روند پیگیری های صورت گرفته برای تبدیل گمرک شهرستان به اداره کل را در گزارشی مورد مداقه قرار داده که بخشی از مطالب مهم آن را به سمع و نظر خوانندگان می رساند.

بندر دیر با ۱۰۵ مایل ، نزدیک ترین مسافت دریایی با کشور قطر دارد

اسماعیل مومنی یکی از بازرگانان شهرستان دیّر در گفتگو با خبرنگار صدای مردم دیر اظهار داشت : بندر دیر در بین بنادر کشور کمترین مسافت با کشور قطر دارد و لذا این مهم یک نقطه قوتی است که در کنار آن برنامه ریزی خوب و همدلی ادارات بندر ، گمرک ، جهادکشاورزی و سایر مراجع مسئول باعث شده که روند صادرات در این شهرستان افزایش چشمگیری داشته باشد.

وی افزود : در حال حاضر حجم ترافیک گمرک دیر نسبت به شهرهایی که اداره کل هستند بسیار بالاست و اگر بخواهیم امکانات دیگری مستقر کنیم و اداره نیز به اداره کل ارتقاء یابد بدون تردید گمرک دیر قوی تر عمل خواهد کرد و افزایش صادرات این بندر نیز بطور قطع افزایش پیدا می کند.

این شهروند دیری در تشریح امتیازات اداره کلی گمرک تصریح کرد : تفویض اختیار بیشتر و استقلال در عملکرد یکی از امتیازات برجسته ارتقاء گمرک تلقی می شود که با جذب و بکارگیری نیروهای بیشتر به اشتغال زایی منطقه نیز کمک فراوانی میکند و در نتیجه خدمات بیشتری را به مردم ارائه خواهد کرد.

مومنی با اشاره به قابلیت های موجود در این بندر گفت : دیر از لحاظ زیر ساخت های بندری ظرفیت های خوبی دارد و در حال حاضر ۲ انبار خیلی خوب به همراه .... نمونه های از این قابلیت هاست و تنها بندری است که دارای ۸ رمپ است و ۸ لندیکراف می توانند بطور همزمان پهلوگیری و عملیات تخلیه و بارگیری انجام دهند و این برای ما خیلی حائز اهمیت است.

وی ادامه داد : بندر دیر در سال ۱۳۹۴ حدود ۱۹۰ هزار دلار صادرات داشته در حالی که در سال گذشته رقمی معادل ۹۰ میلیون دلار یعنی هزاران برابر پیشرفت داشته است.

مومنی در پایان صحبت هایش از همدلی خوب مسئولان تقدیر کرد و گفت : یقینا با این انسجامی که در برنامه ریزی مسئولان برای فراهم ساختن تسهیلات ترانزیت کالا وجود دارد بسیاری از تجار و صادرکنندگان را به سمت دیر سوق خواهد داد و در نتیجه با پیگیری مسئولین امر ، زمینه ارتقاء گمرک به یاری خداوند در کمترین زمان ممکن فراهم خواهد شد.

ضرورت رفع موانع برای صادرات گوجه فرنگی

یکی از شهروندان دیری در گفتگو با صدای مردم دیر گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس به عنوان یک ظرفیت بزرگ برای صادرات محصول گوجه فرنگی استان بوشهر است و لذا در این زمینه به تمرکز بیشتری نیاز است.

اصغر درگاهی افزود: ارتقاء پایانه صادرات دریایی بندر دیر برای افزایش محصولاتی مثل گوجه که مرکز تولید خارج از فصل و در کنار ماهی و میگو که بعنوان بزرگترین بندر صیادی کشور بوده بسیار ضروری است و در این راستا استلزامات آن که شامل زیرساخت های فیزیکی و اداری گمرک دیر است باید ارتقاء یابد.

وی گفت : هر چقدر گوجه فرنگی تولید کنیم در کشورهای خلیج خریدار دارد و در این زمینه باید هم کار مطالعاتی برای بازار‌های مقصد و هم تمرکز بیشتر برای رفع موانع صادرات محصول در بندر دیر ایجاد شود.

درگاهی که در بخش ترانزیت کالا فعالیت دارد گفت : صادرات محصولات کشاورزی به کشور قطر از ۳۵۲۰ تن در سال ۹۵ به ۱۹۹۲۲۲ تن در سال ۱۳۹۸ رسیده و این حجم از افزایش صادرات در سالهای اخیر نشان از رشد قابل توجه محصولات صادراتی دارد و لذا لازم است رفع موانع موجود در این بندر ، بطور جدی در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

گفتنی است از ۱۱ هزار هکتار سطح زیر کشت گوجه فرنگی استان بوشهر ، حدود ۷۵۰۰ هکتار آن با پیش بینی برداشت بالغ بر ۳۵۰ هزار تن از این محصول در شهرستان دیر است.

دیر بوشهر

ارتقاء گمرک بندر دیر به اداره کل باعث تقویت و تسهیل در صادرات خواهد شد

فرماندار دیر ، با تأکید بر ضرورت ارتقا گمرک بندر دیر اظهار کرد: در راستای ارتقا و فعال‌سازی بیشتر گمرک در شهرستان که دارای ظرفیت لازم و بالایی است، پیگیری‌ها و مکاتبات متعددی با مراجع مسئول و رئیس کل گمرک کشور انجام گرفته که تا حصول نتیجه باید دنبال شود.

کریم علی حسنی تصریح کرد : گمرک شریان اصلی مبادلات مرزی و یکی از مهمترین پیشران های حوزه اقتصاد در شهرستان است. و لذا گمرک این بندر با هدف توسعه و رونق اقتصادی منطقه باید بیش از پیش تقویت و ارتقاء یابد.

وی ادامه داد : گمرک دیر کوتاه ترین فاصله تا کشور قطر را دارد و با توجه به مزایایی که در این بندر قرار دارد رغبت تجار و بازرگانان کشور جهت مبادلات تجاری در شهرستان افزایش یافته است.

فرماندار شهرستان دیر ارتقاء گمرک دیر را ضروری و مورد تاکید قرار داد و گفت : در حال حاضر علی رغم صادرات خوب ولی ارتقا گمرک در کنار صدور مجوز مرز رسمی و تجهیزاتی از جمله ایکس ری ضروری است .که برای این دو مورد هم پیگیری های ویژه ای صورت گرفته و امیدواریم با ادامه پیگیری ها به نتایج خوب و ملموسی منجر شود.

دیر بوشهر

بندر دیر از ظرفیتهای خوبی برای سرمایه گذاری برخوردار است

رئیس اداره بندر و دریانوردی بندر دیر گفت : دیر با داشتن ظرفیت های بسیار بالا در حوزه های تجارت ، بازرگانی و صنعت جزء بنادر مهم استان می باشد.

فرهاد کاظمی افزود : بندر دیر با توجه به موقعیت جغرافیایی استثنایی که دارد به یکی از قطب های صادر کننده کشورهای حاشیه خلیج فارس تبدیل شده و در حال حاضر بعنوان تنها اسکله و بندر صادر کننده یخچالی به قطر در استان است که آمارها نشان میدهد صادرات از رشد خوبی برخوردار بوده است.

وی افزود : در حال حاضر محصولات کشاورزی این استان و استان های همجوار از بندر دیر به کشور های حوزه خلیج فارس صادر می شود.

کاظمی طرح توسعه اسکله بتنی دیر را یکی از اقدامات موثر در حوزه دریایی دانسته و گفت : ظرفیت فعلی صادرات اسکله ما ۳۵۰ هزار تن است اما با ایجاد رمپ های جدید در قسمت های خاکی ، صادرات این بندر را بیش از ظرفیت اسکله افزایش داده ایم و در طرح توسعه ای که در دست پیگیری است و مطالعات اولیه ان نیز انجام گرفته به ۲۰۰ متر دیگر اسکله بتنی و رمپی نیازمند است تا شناورهای بیش از ۲۵۰۰ تنی وارد بندر شوند و در جهت صادرات کالا پهلوگیری کنند و مطالعات دوم آن صورت گرفته است.

رئیس اداره بندر و دریانوردی دیر خاطر نشان کرد : بندر دیر با توجه به ظرفیت های بالا و موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی که در استان بوشهر برای صادرات کالا و همچنین امنیت پهلوگیری شناورهای دریایی دارد و نزدیکی به سکو های نفتی نیازمند است گمرک آن نیز به تناسب حجم بالای کالا ، ارتقاء امتیازی از جمله کاپوتاژ دارد تا شاهد پیشرفت و رونق اقتصادی در شهر و استان گردیم.

ترانزیت بیش از ۹۲ هزار و ۱۷۱ تن کالا از طریق گمرک دیر در شش ماه نخست سال

مدیر گمرک بندر دیر در استان بوشهر گفت : از ابتدای امسال تاکنون ۹۲ هزار و ۱۷۱ تن کالا از طریق گمرک بندر دیر صادر شده است.

فضل الله احمدی ، ارزش دلاری کالاهای ترانزیت شده به خارج از کشور را از گمرک بندر دیر ۲۷ میلیون ۶۷۸ هزارو ۲۵۷ دلار اعلام کرد و افزود: علی رغم شیوع ویروس کرونا و بسته بودن مرزهای کشور با همسایگان در برخی از ماههای سال ، حجم کالای صادراتی خارج شده از این بندر رشد قابل توجهی داشته است.

وی اضافه کرد: در این مدت بیش از ۳۸۱۶۱۰ کیلوگرم کالا به ارزش ۸۱۸۷۳۴ دلار وارد گمرک بندر شده که نشان دهنده حجم ترافیک بالای ترانزیت در این شهرستان است.

احمدی افزود : بیشتر کالاهای غیر نفتی به مقصد کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده که اولین محموله صادرات سال جاری ، میوه و تره بار این گمرک به مقصد کشور کویت بارگیری شد و عمده کالاهای وارداتی نیز خودکار ، لوازم یدکی خودرو و لوازم خیاطی بوده که از کشورهای امارات ،چین و سوئد وارد شده است.

مدیر گمرک دیر تصریح کرد : حجم بالای ترانزیت کالا و افزایش درآمد گمرک ناشی از توجه کافی و دقت لازم این گمرک به کالاهای تجاری و اقبال شایسته بازرگانان و تجار به روند رو به تسهیل امورات گمرکی در این شهرستان است که خوشبختانه روز به روز شرایط مطلوبتری را برای تجار و بازرگانان فراهم می سازد.

 

دیر بوشهر

 

ارتقای گمرک بندر دیر برای توسعه مبادلات تجاری و اشتغال باید در اولویت اصلی مسئولان قرار گیرد

رئیس شورا اسلامی شهر دیّر گفت : بندر دیر با داشتن ۹۵ کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس، و برنامه ریزی برای احداث ۲۵ واحد صنایع پایین دستی شرکت‌های پتروشیمی ، نیازمند ارتقای گمرک آن به اداره کل و داشتن مرز رسمی تجاری است.

مهران پوسه اضافه کرد: در حال حاضر اسکله با زیرساخت های لازم و حجم ترانزیت کالاهای صادراتی، مسافرتی و وارداتی و گردشگری و نزدیکی به چاه‌های نفتی گلشن و فردوس و داشتن انبارهای بزرگ گمرک از ظرفیت‌های مهم مبادلات تجاری این شهر است که گمرک آن نیز در طراز این ظرفیت های مهم باید ارتقاء پیدا کند.

وی گفت: دیر به عنوان یکی از قدیمی ترین بنادر استان بوشهر زمینه ارتقا و پیشرفت دارد و اکنون نیز با میزان اظهارنامه سالانه چهار هزار و ۶۷ خروجی در امر صادرات کالای یخچالی و واردات به کشور رتبه یازدهم و در استان بوشهر رتبه اول را دارد.

رئیس شورای شهر دیر از نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خواست برای ارتقای گمرک بندر دیر ، تلاش، همکاری و حمایت ویژه‌ داشته باشد.

ارتقاء گمرک مطالبه جدی بندرنشینان دیری است

موقعیت ممتاز و استراتژیک بندر دیر نسبت به سایر گمرکات استان به همراه قابلیت ها و ویژگی های منحصر به فردی که این بندر در زمینه زیرساخت های قابل اطمینان برای ترانزیت و عملیات تخلیه و بارگیری کالا دارد و از طرفی چون دیر از قدیم الایام با کشورهای مختلف جهان در تجارت دریایی همکاری و مراوده بازرگانی داشته امروز به یکی از بنادر مهم در زمینه تجارت دریایی شناخته می شود و اینک نیز نقش موثری در گسترش صادرات غیر نفتی و رشد اقتصاد کشور ایفا می کند و آمارها نیز موید عملکرد قوی گمرک شهرستان در زمینه های مختلف ترانزیت کالاست.

لذا با عزمی که در مسئولان برای پیگیری این مطالبه مردمی سراغ می رود انتظار است در فرصت باقی مانده از عمر دولت ، ارتقاء گمرک این بندر مورد عنایت دولتمردان قرار گرفته و بزودی شاهد استقرار اداره کل گمرک در بندر دیر باشیم.

گفتنی است شهرستان دیر با 75 هزار نفر جمعیت و داشتن 95 کیلومتر مرز دریایی در 200 کیلومتر مرکز استان واقع شده که شغل اکثر مردم آن کشاورزی و دریانواردی است و عمده محصولات آن ماهی ، میگو و گوجه فرنگی است که صادرات جهانی دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 622506 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟