سیر تا پیاز "اومیکرون "‌سویه آفریقایی کرونا

به گزارش رکنا، "آنتونی فائوچی" ریاست مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا و عضو آکادمی ملی علوم می گوید نوع جدید ویروس "‌پرچم قرمزی "‌برای ایالات متحده آمریکاست.

به گفته کارشناسان این جهش خطرناک ترین جهش ویروس کرونا ظرف ماههای گذشته بوده به صورتی که میزان سرایت و انتقال به افراد چندین برابر گونه دلتا بوده و میزان عفونت بالایی نیز دارد.

چرا "اومیکرون"‌تا این حد ترسناک است؟

در سویه جدید تکامل ویروس به حدی است که بدترین جهش های آلفا،‌بتا و دلتا را به مقاومت بالا،‌میزان سریع وعفونت بیشتر به همراه دارد.این در حالی است که به عقیده کارشناسان واکسن ها تا ۴۰ درصد کمتردر مقابل این تغییر قادرند مقاومت داشته باشند.

این جهش نخستین بار در بوتسوانا رویت شده و دارای تمامی جهش های نگران کننده از نسخه های قبلی ویروس است .

دکتر" آنتونی فائوچی"، متخصص ارشد بیماری‌های عفونی آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت که مقامات آمریکایی روز جمعه با همتایان خود در آفریقای جنوبی تماس گرفته‌اند تا جزئیات بیشتر را در این مورد دریافت کنند.

دکتر فائوچی افزود هنوز نشانه‌ای از این گونه جدید در آمریکا مشاهده نشده است، اما بسیاری از کارشناسان بر اساس تجربه گونه‌های پیشین می‌گویند رسیدن گونه جدید به آمریکا و دیگر نقاط دنیا تقریبا اجتناب‌ناپذیر است.

این در حالی است که تعدادی از کارشناسان بهداشت ژاپن این موضوع را مطرح کردند که کاهش موارد ابتلا در این کشور به دلیل ایجاد جهش‌هایی در ویروس است که باعث «انقراض طبیعی» آن شده است.

شکل جهش

به نقل از بی بی سی جهانی گونه تازه مشاهده شده در آفریقای جنوبی، دارای ۳۲ جهش در پروتئین «اسپایک» است که تقریبا دو برابر تعداد جهش‌های گونه دلتا است و از همین رو می‌تواند توانایی ویروس برای آلوده کردن سلول‌ها و انتقال را تحت تأثیر قرار دهد و رویارویی سلول‌های ایمنی با آن را دشوار کند.نام علمی این جهش  B,۱.۱.۵۲۹است و این نگرانی وجود دارد که سبب افزایش تصاعدی بیماری در مردم شود.

ویروس‌شناسان اعلام کرده اند که ویروس جهش‌یافته جدید با ویروسی که پاییز دو سال پیش ظاهرا از ووهان چین به جهان سرایت کرد، کاملا متفاوت است و ۳۲ جهش در بخش پروتئینی آن صورت گرفته در حالی که اکثر واکسن‌های به کار رفته در جهان، مانند فایزر، بر اساس پروتئین‌های نوشناخته شده تهیه شده است. این شامل دو تغییر منحصر به فرد در قسمت خاصی از سنبله پروتئین است که به ویروس ها کمک می کند تا درب سلول های انسانی را باز کرده و ورود پیدا کنند.

نوع بوتسوانا حدود ۵۰ جهش دارد و بیش از ۳۰ مورد از آنها روی پروتئین اسپایک است. محصول فعلی واکسن‌ها بدن را تحریک می‌کند تا نسخه پروتئین سنبله را از نسخه‌های قدیمی‌تر ویروس تشخیص دهد. اما جهش ها ممکن است باعث شود که پروتئین آنقدر متفاوت به نظر برسد که سیستم ایمنی بدن برای تشخیص آن و مبارزه با آن مختل کند. و سه مورد از جهش های سنبله (H۶۶۵Y، N۶۷۹K، P۶۸۱H) به آن کمک می کند تا راحت تر وارد سلول های بدن شود. در همین حال، پروتئین غشایی (NSP۶) را که در تکرارهای قبلی ویروس مشاهده شده بود، از دست داده است، که کارشناسان فکر می کنند می تواند آن را عفونی تر کرده و دارای دو جهش (R۲۰۳K و G۲۰۴R) است که تاکنون در همه انواع نگران کننده وجود داشته و با عفونی بودن مرتبط بوده است.

این دو جهش همراه با H۶۵۵Y ممکن است نفوذ ویروس را به سلول های بدن آسان تر کرده و جهش N۵۰۱Y ممکن است سویه را قابل انتقال تر کند دیگر اینکه، جهش‌های K۴۱۷N و E۴۸۴A که مشابه جهش‌های موجود در نوع «بتا» آفریقای جنوبی است باعث می‌شود بهتر بتواند واکسن‌ها را دور بزند.

سویه تازه‌ای از ویروس جهش یافته کووید شایع شده که با پانزدهمین حرف الفبای یونانی نامیده می‌شود هم اکنون نگرانی را در سراسر جهان دوبرابر کرده است.

سازمان بهداشت جهانی این رویروس را در گروه نگران کننده طبقه بندی کرده است این بدان معناست که کارشناسان WHO بر این عقیده هستند که جهش باعث توزیع سریعتر و عفونت شدیدتر و مقاومت در برابر واکسن ها را همراه خواهد بود.

این نوع در چه کشورهایی شناسایی شده است؟

این جهش جدید تاکنون در ۵ کشور جهان شامل آفریقای جنوبی،‌بوتسوانا،‌هنگ کنگ ،‌اسرائیل و بلژیک شناسایی شده است. بیشترین مورد در ژوهانسبورگ در شمال شرقی آفریقا مشاهده شده است.

ممنوعیت تردد

شب گذشته بسیاری از کشورها تردد را به ۵ کشور مورد نظر ممنوع اعلام کرده اند و در صورت سفر مردم به این کشورها پس از بازگشت باید حداقل دو هفته در قرنطینه بوده تا از لحاظ ابتلا به بیماری مورد بررسی قرار گیرند.

B,۱.۱.۵۲۹ یا "اومیکرون"‌اولین بار از کجا ظهور کرد؟

نخستین مورد در ۲۳ نوامبر سال جاری توسط کشور هنگ کنگ در پایگاه داده بین المللی متعلق به فردی بود که از آفریقای جنوبی به این کشور بازگشته بود.

گفتنی است که بریتانیا نخستین کشوری بود که خطرناک بودن این جهش ویروس را به عنوان یک تهدید اعلام کرد و به کشورهای دیگر هشدار داد.از آن زمان تاکنون ۷۷ مورد از این جهش در مسافران تائید شده است.

چه زمانی در مورد نوع جهش  بیشتر می دانیم؟

برای بدست اوردن اطلاعات در مورد میزان قابل انتقال نوع جدید و تأثیر آن بر بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر هنوز چند هفته باقی مانده است.

بریتانیا به آفریقای جنوبی، جایی که بیشتر موارد در آنجا متمرکز است، کمک کرده است تا این اطلاعات را جمع‌آوری کند و معتقد است که در عرض دو تا سه هفته اطلاعات بیشتری در مورد قابلیت انتقال خواهد داشت.

اما ممکن است چهار تا شش هفته طول بکشد تا آنها درباره بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر بیشتر بدانند.

توضیح کارشناسان آفریقایی

به گفته کارشناسان ژوهانسبورگ در حالی که جهان با ظهور نوع جدید بسیار قابل انتقال کووید- ۱۹ دست وپنجه نرم می کند دانشمندان آفریقایی  نگران تر می شوند.

"رودو ماتیوها"‌از بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان Soweto's Baragwanath در یک نشست مطبوعاتی آنلاین گفت:حدود ۶۵ درصد بیماران واکسینه نشده اند و برخی نیز تنها یک دوز واکسن را دریافت کرده اند. با افزایش سریع بیماری و سرعت انتقال زیاد بیمارستان ها با هجوم بیماران روبرو خواهند شد از این رو آمادگی فوری لازم است. ما جوانانی ۲۰ تا ۳۰ ساله داریم که برخی نیازمند مراقبت های ویژه هستند. هر فرد مبتلا بلافاصله بیماری را به دو نفر دیگر منتقل می کند. نوع جدید دارای تعداد زیادی جهش است که به نظر می رسد آن را قابل انتقال تر می کند و به آن کمک می کند تا از پاسخ های ایمنی فرار کند.

پروفسور" ویلم هانکوم"، مدیر موسسه تحقیقات سلامت آفریقا، به آسوشیتدپرس گفت: همه ما به شدت نگران این ویروس هستیم.

این نوع بیشتر در استان گوتنگ، ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی دیده شده است. اما ما سرنخ‌هایی از آزمایش‌های تشخیصی دریافت کرده‌ایم که نشان می‌دهد این نوع در حال حاضر در سراسر آفریقای جنوبی وجود دارد.

وی ادامه داد: یک عامل کلیدی واکسیناسیون است. به نظر می رسد نوع جدید در میان افرادی که واکسینه نشده اند سریعتر گسترش می یابد. در حال حاضر، تنها حدود ۴۰ درصد از بزرگسالان آفریقای جنوبی واکسینه شده اند و این تعداد در میان گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال بسیار کمتر است. مردم آفریقای جنوبی می توانند اقداماتی را برای محافظت از خود در برابرجهش ویروس انجام دهند.

وی افزود: "این یک فرصت منحصر به فرد است. هنوز زمان برای افرادی که واکسن نزده‌اند وجود دارد که بروند و واکسن را دریافت کنند و به اعتقاد ما، این امر محافظت در برابر این عفونت، به ویژه محافظت در برابر عفونت شدید و  بیماری شدید و مرگ را فراهم می‌کند.

قدرت سرایت بیشتر از سویه دلتا

پژوهشگران احتمال می‌دهند سویه تازه شناسایی شده از قدرت سرایت به مراتب بیشتری نسبت به گونه دلتای ویروس کرونا برخوردار باشد و سیستم دفاعی بدن را شدیدتر به چالش می‌کشد و تضعیف می‌کند.

سال گذشته سویه بتای ویروس کرونا در آفریقای جنوبی شناسایی شده بود. این کشور با نزدیک به ۶۰ میلیون نفر جمعیت، با ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار مبتلا و بیش از ۸۹ هزار و ۶۰۰ قربانی در میان مبتلایان به کووید۱۹ درگیرترین کشور قاره آفریقا با پاندمی کرونا به شمار می‌رود.

تلاش داروسازان

با این حال شرکت داروسازی بیون‌تک اعلام کرده که در حال تحقیق بر روی واکسنی تطبیقی است که علیه گونه "اومیکرون" نیز کارایی داشته باشد.

سخنگوی بیون‌تک گفته است: "ما نگرانی‌های جاری را درک می‌کنیم و بلافاصله مطالعه روی گونه B,۱.۱.۵۲۹ را شروع کرده‌ایم"

منبع: ایران آنلاین

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟