کرونای دلتا پلاس در انگلستان جولان می دهد

به گزارش رکنا، جهش جدید سویه دلتای کرونا که از آن مسری‌تر است بسرعت در حال شیوع در بریتانیا است و حدود ۱۲ درصد از نمونه‌های جمع‌آوری شده در جدیدترین بررسی دولتی را تشکیل می‌دهد.

به گفته محققان دولت انگلیس، این نشان‌دهنده نرخ رشد روزانه ۲.۸ درصدی زیرگونه AY.۴.۲ در طول تحقیق انجام شده بین ۱۹ اکتبر تا ۵ نوامبر (۲۷ مهر تا ۱۴ آبان) است.

به گزارش شبکه آمریکایی «بلومبرگ»، با این حال، به نظر می‌رسد که سویه فرعی جدید دلتا کمتر باعث ایجاد کرونای دارای علائم بیماری می‌شود.

طبق این گزارش، محققان خارج از این تحقیق هشدار دادند که هنوز خیلی زود است که با اطمینان گفته شود که آیا این سویه جدید واقعاً کمتر احتمال دارد افراد را بیمار کند یا اینکه عوامل دیگری هم دخیل هستند.

«سیمون کلارک» دانشیار میکروبیولوژی سلولی در دانشگاه ریدینگ در یک جلسه توجیهی توسط مرکز رسانه علوم انگلیس گفت: اگر AY.۴.۲ در میان افرادی که جوان‌تر بودند یا در مکان‌هایی با پوشش گسترده واکسن شیوع پیدا می‌کرد، این عوامل می‌تواند تفاوت مشاهده‌شده را توضیح دهد.

به گزارش بلومبرگ، از هر ۲۰ کودک در سنین مدرسه در بریتانیا یک نفر در طول دوره بررسی به این جهش جدید سویه دلتا مبتلا شد. شیوع گونه فرعی جدید همچنین در افراد بالای ۶۵ سال دو برابر بود.

پیش‌تر گزارش شده بود نسخه اصلی سویه دلتا همچنان بیشترین موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ را در انگلیس باعث می‌شود، اما موارد ابتلا به سویه جدید که به آن «دلتا پلاس» هم می‌گویند، در حال افزایش است.

در هفته‌های اخیر افزایش ابتلا در اروپا، این قاره را بار دیگر به کانون همه‌گیری تبدیل کرده است. در روزهای گذشته مرگ و میر روزانه ویروس کرونا در آلمان بیشترین افزایش را در بیش از پنج ماه گذشته داشته و قانون‌گذاران این کشور در حال مباحثه درباره چگونگی مهار موج چهارم این همه‌گیری از جمله اعمال قرنطینه افراد واکسن نزده هستند.

به گزارش بلومبرگ، با کمتر از ۷۰ درصد واکسیناسیون کامل در برابر این بیماری، بزرگترین اقتصاد اروپا از همتایان غربی مانند اسپانیا، ایتالیا و پرتغال عقب مانده که باعث شده آلمان با موج شیوع جدید مواجه شود. نرخ روزانه ابتلا در آلمان در حال شکستن رکوردهای ثبت شده در زمستان گذشته است، زمانی که جمعیت این کشور اروپایی عمدتاً در برابر کرونا بی‌دفاع بودند.

اتریش از روز دوشنبه به اولین کشوری تبدیل شد که قرنطینه برای افراد غیرواکسینه را اعمال کرد.   «الکساندر شالنبرگ» صدراعظم اتریش روز یکشنبه اعلام کرد از روز دوشنبه میلیون‌ها نفر را که به طور کامل علیه ویروس کرونا واکسینه نشده‌اند، در قرنطینه قرار می‌دهد تا با افزایش بی‌سابقه شیوع کرونا در این کشور مقابله کند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) چهارشنبه هفته گذشته گزارش داد میزان ابتلا به کرونا طی هفت روز قبل در قاره اروپا ۱۰ درصد افزایش داشت. به گفته سازمان جهانی بهداشت، با این روند، اروپا تنها منطقه‌ای در دنیا بود که میزان ابتلا به کرونا و مرگ و میر بر اثر آن با روند صعودی مواجه شد. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد این ششمین هفته متوالی بود که نرخ ابتلا به کووید-۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن در قاره سبز روند صعودی داشت.

«هانس کلوگه» مدیر منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کرد: ممکن است تا اول فوریه سال آینده شاهد نیم میلیون مرگ دیگر ناشی از کووید-۱۹ در اروپا و آسیای مرکزی باشیم و ۴۳ کشور در منطقه ما در مقطعی در همان دوره با فشار بالا تا شدید در خصوص (کمبود) تخت‌های بیمارستانی مواجه خواهند شد.

منبع: فارس

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟