پاسخ وزارت بهداشت به گزارشی درباره «خطای پزشکی در یک بیمارستان»

 پیرو درج مطلب در خبرگزاری مورخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰  با عنوان" روایتی از خطای یک داروخانه و تهدید سلامتی یک نوزاد " وزارت بهداشت جوابیه‌ای به این خبرگزاری ارسال کرده است.در این جوابیه آمده است:

به گزارش رکنا، نوزاد پسر شاهان محسنی  متولد ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ با سزارین انتخابی ۳۹ هفته متولد شده در مرکز درمانی شهید مصطفی خمینی، در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ به صورت سرپایی به درمانگاه تخصصی کودکان مراجعه کرده است.

با عنایت به زردی طول کشیده نوزاد توسط متخصص مربوطه قرص فنوباربیتال ۱۵ میلی گرمی به صورت ۱.۲ صبح و شب به تعداد ۷ عدد همراه با شربت دیفن هیدرامین و سوسپانسیون استامینوفن مطابق پرینت الحاقی از داروخانه تجویز می‌شود.

همزمان با تجویز قرص فنوباربیتال هشدارهای لازم جهت قطع دارو در صورت خواب آلودگی یا علائم دیگر به والدین داده شده است. در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ پس از یک هفته مجددا مادر به درمانگاه کودکان مراجعه و اظهار می‌کند از دو روز قبل مصرف دارو قطع شده است.

در این ویزیت همراهان اظهار می‌دارند که داروخانه بیمارستان در تاریخ مذکور به جای فنوباربتال ۱۵ میلی گرمی، فنوباربیتال ۱۰۰ میلی گرمی به آنها  تحویل داده است و هنگامی که از مادر جهت بررسی این ادعا خواسته شد تا پوسته دارو در اختیار مسئول فنی بیمارستان قرارر گیرد. اظهار شد که پوسته دارو در اختیار ایشان نیست.

در نهایت در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۴۰۰با مراجعه مجدد به درمانگاه کودکان علی رغم وجود مستندی مبنی بر صحت اظهارات والدین و نیز وجود هرگونه علامتی شامل کاهش سطح هوشیاری، خواب آلودگی، کاهش رفلکس‌های نوزادی (همگی نرمال بودند) در نوزاد و همچنین عدم وجود شواهد کلینیک و پارا کلینیک مسمومیت در نوزاد، جهت بررسی بیشتر و بدون اخذ هیچ هزینه‌ای نوزاد به مدت ۲۴ ساعت بستری و تحت نظر قرار گرفت و در نهایت با حال عمومی خوب مرخص شد.

لذا با عنایت به سرپایی بودن مراجعه و عدم وجود شفافیت لازم در رابطه با ثبت وقایع ناخواسته در مراجعین سرپایی پیامک ارسال نشد.با این حال دستورات لازم در خصوص تغییر فرایندها و ثبت مشابه سرپایی صادر شد.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟