رییس گروه واکنش سریع کووید-۱۹: هنوز به قله پیک پنجم کرونا نرسیده ایم

نزدیک دو ماه پیش پیک پنجم کرونا در ایران آغاز شده است. هم اکنون وضعیت 359 شهر در پیک پنجم کرونا در وضعیت قرمز قرار دارند. آمار فوتی ها در پیک پنجم کرونا به نزدیک 700 نفر رسیده است. این در حالی است که به گفته رییس گروه واکسن سریع کووید-19 ایران هنوز به قله پیک پنجم کرونا نرسیده است. بنابراین به نظر نمی رسد پیک پنجم کرونا در ایران در آینده ای نزدیک به پایان برسد.

به گزارش رکنا، دکتر حمید سوری، رییس گروه واکنش سریع کووید-19 در بازدید از مراکز ارائه خدمت مرتبط با کووید ۱۹ در نیشابور، گفت: خوشبختانه عملکرد این مجموعه چه در حوزه بهداشت و چه در حوزه درمان، طی ۱۸ ماه گذشته که اپیدمی در کشور رخ داده، عملکرد خوب و مناسبی بوده و پیک‌های با ارتفاع بالا در آن نسبت به کشور نداشتیم که این موضوع نشان می‌دهد که با عملکردها و مدیریت مجموعه عملکرد مناسبی بوده است.

وی افزود: این پیک بالاترین پیک موجود نسبت به پیک‌های قبلی است، ارتفاع بالاتری دارد و به سرعت پیش رفته است. نگرانی هایی در زمینه تداوم این پیک وجود دارد و اینکه هنوز به نوک قله پیک پنجم نرسیده ایم. در عین حال این خطر هم وجود دارد که بعد از اینکه پیک پنجم را در این استان تمام کردیم، پیک بعدی بلافاصله آغاز شود. بنابراین لازم است که حتما تمهیدات لازم برای پیشگیری از بروز پیک اندیشیده شود.

سوری ادامه داد: عواملی که در این پیک در مرکز استان یعنی خراسان رضوی، موثر بوده است، برگرفته از مسافران و زوار بوده است که به ویژه در مرکز استان که ترددهای زیادی وجود دارد. طبیعتا زیرساخت های درمانی این استان تا حد زیادی تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است و بسیاری از تخت‌های بیمارستانی بخش‌های دیگر را برای کرونا اختصاص داده‌اند.

وی گفت: در عین حال درمان بیماران سرپایی هم با داروهایی مانند رمدسیویر وجود دارد و تا حد زیادی توانسته بار بستری را کم کند، اما هنوز هم مساله جدی است. در این استان پوشش واکسیناسیون نسبت به میانگین کشور، قابل قبول است. هرچند که هنوز ناکافی است و اشکال سر تامین واکسن است که سعی می کنیم به این شهرستان واکسن کافی برسانیم. رعایت پروتکل ها هم در نیشابور نسبتا خوب به نظر می آید، هرچند که هنوز با شرایط مطلوب فاصله دارد.

سوری گفت: عمده‌ترین مساله در نیشابور این است که با توجه به اینکه محل جذب توریست است و هم از این نظر که در مسیر زوار امام رضا (ع) قرار دارد، همیشه در معرض خطر اپیدمی و پیک‌های بعدی است. شاید موثرترین راهکار این است که واکسیناسیون را به حداکثر برسانیم. هرچند که واکسن به تنهایی نمی‌تواند جمعیت را مصون نگه دارد. بنابراین باید تغییر شیوه زندگی به سمت حفظ سلامتی داشته باشیم. با انتقال تجربیاتی که در مناطق مختلف کشور از سوی تیم واکنش سریع ایجاد شده، اینجا حاضر شدیم تا بتوانیم کمک کنیم تا اپیدمی بهتر کنترل شود و این پیک زودتر در این منطقه کنترل شود.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟