هشدار کمبود تخت ویژه کرونا / تبدیل بخش‌های CCU به ICU

شیوع موج پنجم کرونا بر مبنای گسترش نوع دلتا ویروس کرونا وضعیت 359 شهر کشور را در شرایط قرمز کرونا قرار داده است. این در حالی است که در 24 ساعت گذشته رکورد مرگ روزانه کرونا در ایران شکسته شد و 684 نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

به گزارش رکنا و به نقل از ایسنا، دکتر جلیل کوهپایه‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: متاسفانه علی‌رغم فعالیت زیاد کادر درمان و ترخیص و بستری موقت بیماران اما هنوز حجم ورودی مراجعین به بیمارستان‌ها بالا است. این در حالی است که روزانه بیش از ۶۰۰۰  نفر نیز به مراکز و کلینیک‌های سرپایی مراجعه می‌کنند تا به صورت تزریق سرپایی درمان شوند و از طرفی کلینیک‌های خصوصی هم فعال هستند تا بار را از دوش بیمارستان‌ها بردارند.

وی با بیان اینکه بیشترین مشکل در بیمارستان‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه است، اظهار کرد: متاسفانه بیمار بدحال زیاد است؛ اما به سختی می‌توانیم تخت خالی پیدا کنیم و از طرفی هم بیماران دیگری به جز مبتلایان به کووید۱۹ نیز نیاز به تخت‌های ویژه دارند و آنها هم دچار مشکل شدند. در برخی بیمارستان‌ها بخش CCU را تبدیل به ICU کردیم تا فعلا مشکل رفع شود اما با این کار هم رزرو برای بیماران قلبی محدود می‌شود.

کوهپایه‌زاده ادامه داد: ان‌شاءلله با افزایش واکسیناسیون در کنار رعایت پروتکل‌ها، افراد پرخطر بتوانند سریع‌تر ایمن شوند.

وی درباره تعطیلی‌ اخیر برای مدیریت کرونا، تصریح کرد: مباحث مختلفی مطرح شد که در کمیته‌های تخصصی کرونا مورد بررسی قرار گرفت ولی اگر قرار باشد علمی و پزشکی صحبت کنیم، با یک هفته تعطیلی خیلی چرخش ویروس افت پیدا نمی‌کند و به ۱۰ تا ۱۵ روز تعطیلی شدید نیاز داریم تا زنجیره انتقال بیماری کاسته شود؛ البته کنترل تجمعات در ادارات، وسایل نقلیه و... بازهم تاثیرگذار خواهد بود؛ هرچند که میزان آن در حد مورد نظر ما نباشد.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟