تاثیر یک دارو ضد افسرگی در درمان کرونا

شیوع موج پنجم کرونا در ایران بر مبنای گسترش نوع دلتا ویروس کرونا منجر به بروز وضعیت وخیم کرونا در ایران شده است. کرونا درمان قطعی ندارد، ولی داروهای مختلفی در درمان کرونا موثر است.

به گزارش رکنا و به نقل از مدیکال نیوز، گمانه زنی‌ها مبنی بر این است که کانادا اولین کشوری است که استفاده از این دارو را برای درمان کووید ۱۹ تأیید کرده و پس از آن در ایالات متحده، هند، برزیل و آفریقای جنوبی هم تأیید شده است.

فلووکسامین، یک داروی ضد افسردگی از دسته بازدارنده‌های بازجذب سروتونین (SSRI) است که عمدتاً برای درمان اختلال افسردگی و وسواس فکری- عملی استفاده می‌شود. همچنین برای درمان اختلالات اضطرابی مانند اختلال ترس، اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال استرس پس از سانحه نیز استفاده می‌شود.

در ابتدا فلووکسامین از طریق مطالعات محاسباتی به دلیل قابلیت اتصال آن به گیرنده‌های ACE۲ انسانی و همچنین پروتئین‌های سنبله کروناویروس شناسایی شد درحالیکه از اتصال بین این دو جلوگیری کرده و تا حدی به عنوان ضدویروس عمل می‌کند.

مطالعات آزمایشگاهی هم توانایی آن را در کاهش بارهای ویروسی از طریق تداخل با گیرنده‌های ACE۲/TMPRSS۲ تأیید کرده است.

مطالعه دیگری نشان داد که فلووکسامین می‌تواند از طریق تأثیر بر غشای کروناویروس به عنوان یک ضد ویروس عمل کند و حتی استفاده از آن را به عنوان یک عامل پیشگیرانه پیشنهاد می‌کند.

در یک مطالعه بر روی ۱۵۲ بیمار سرپایی مبتلا به عفونت کروناویروس تأیید شده، هیچ یک از ۸۰ بیمار دریافت کننده فلووکسامین در مقایسه با ۶ نفر از ۷۲ بیمار دریافت کننده دارونما، در طول ۱۵ روز بیماری شأن تشدید نشد.

با این وجود، در رقابت برای یافتن درمان‌هایی برای پیشگیری و درمان عفونت کروناویروس، فلووکسامین می‌تواند یک داروی کمکی مفید باشد. اگر در مرحله اولیه تب و سرفه ناشی از کووید ۱۹ تجویز شود، می‌تواند تعداد بیمارانی را که دچار مرحله دوم خطرناک بیماری همراه با توفان سیتوکینی و آسیب ریوی می‌شوند، کاهش دهد.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟