چالش های تامین دارو در کشور/ مصرف 10 برابری رمدسیویر در کمتر از 72 ساعت!

رمدسیویر یکی از داروهایی است که برای بیماران مبتلا به کرونای شدید تجویز می شود. اگرچه اثربخشی رمدسیویر بین متخصصان اختلاف است اما مصرف رمدسیویر در چند وقت اخیر افزایش یافته است. یکی از دلایل استفاده زیاد از رمدسیویر افزایش شمار مبتلایان به کرونا است. شانه ساز در مورد مصرف رمدسیویر توضیحاتی ارائه کرده است.

به گزارش رکنا، دکتر محمدرضا شانه ساز در نشست خبری مجازی افزود: مصرف سرم هم به تبع آت افزایش یافت و در حالی که تولیدکنندگان داخلی متعهد به تامین سرم بودند، اما این امر میسر نشد.

بر اساس تازه‌ترین یافته‌های علمی، داروی رمدسیور و فاویپیراویر در درمان کرونا بی تاثیر گزارش شده است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه از نوروز ۹۹ برنامه ریزی در وزارت بهداشت برای تولید واکسن داخلی انجام شد، افزود: ۷ شرکت داخلی در مسیر مراحل مختلف تولید واکسن کرونا هستند که تاکنون ۲ واکسن داخلی، از سازمان غذا و دارو مجوز دریافت کردند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: از زمان مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برای واردات واکسن به ۴۷ شرکت بخش خصوصی مجوز واردات داده شده است.

دکتر محمدرضا شانه ساز در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: از این تعداد پنج شرکت را اتاق بازرگانی تهران معرفی کرده بود که مجوز آن‌ها نیز صادر شد، اما با این حال برخی دوستان در اتاق بازرگانی از ما انتقاد می‌کنند در حالی که وزارت بهداشت باید همه مباحث مربوط به واردات واکسن را بررسی کند و بعد مجوز دهد.

وی گفت:​ تاکنون یکی از این شرکت‌ها حدود یک میلیون دُز واکسن وارد کرده است و یک شرکت دیگر هم که قول واردات ۵۰۰ هزار دُز را داده بود ۱۲۰ هزار دُز وارد کرد و بقیه آن را دادستان هند جلوگیری کرد و ما از هندی‌ها طلب داریم.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به برخی مباحث مطرح شده در رسانه‌ها در خصوص نگاه وزارت بهداشت و همچنین سازمان غذا و دارو به واردات واکسن و همچنین سرم و داروی رمدیسیور افزود: ما طبق قوانین و مقررات برای دارو‌هایی که مشابه داخلی ندارند مجوز صادر کرده و می‌کنیم اتفاقاً موجودی ما در زمینه سرم و رمدیسیور مناسب بود، اما به یکباره در هفته‌های اخیر مصرف آن بالا رفت به عنوان نمونه مصرف سرم در ۷۲ ساعت ۱۰ برابر شد و هیچ کس آن را پیش بینی نمی‌کرد.

شانه ساز همچنین خاطرنشان کرد: یکی از شرکت‌های داخل کشور که یک سوم تولید سرم در اختیار آن بود دچار مشکلاتی شده بود که این خود نیز بر مشکل افزود، اما ما تلاش کردیم غیر از راه هوایی که به صرفه نبود از راه دریا و زمینی طی پنج روز رمدیسیور و سرم را به میزان کافی وارد کنیم.

وی ادامه داد: هم اکنون سرم و رمدیسیور به میزان کافی در کشور موجود است و ما هر زمانی احساس کنیم که نیاز به واردات نداریم جلوی واردات را می‌گیریم و همانند گذشته متکی به تولید داخل در صورت اخذ تعهدات خواهیم بود.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: ایران با وجود مشکلات ناشی از تحریم‌ها و شرایط خاص کرونایی سومین کشور تولید کننده رمدیسیور در جهان شد و حتی مواد اولیه آن را نیز توانست تولید کند، از سوی دیگر زمانی موجودی ماسک کشور ۱۵۰ هزار عدد بود که طی چند ماه به ۴۵ میلیون عدد رسانده شد که مشکل کمبود ماسک به طور کامل رفع شد و این بسیار حائز اهمیت است.

شانه ساز همچنین در ادامه گفت:​ متاسفانه در هفته‌های اخیر برخی از تجار درخصوص رمدیسیور و سرم اقدام به فضا سازی‌هایی کردند البته بسیاری از تجار در این مدت کمک حال ما بودند و برخی که کالایشان مشابه داخلی بود طبیعتاً دست به فضا سازی‌هایی زدند این در حالی است که ما هر زمانی اگر ببینیم تولید داخلی برخی اقلام دارویی وجود نداشته باشد بی تردید از ظرفیت تجار برای واردات استفاده خواهیم کرد.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟