وبا و مالاریا سوغات مهاجران غیرقانونی برای ایران / آخرین وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی در تربت جام

رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام همچنین اعلام کرده است که با تحولات فعلی کشور افغانستان، خطر انتقال بیماری وبا و مالاریا در مهاجرت اتباع خارجی به‌صورت غیرقانونی متصور است. مالاریا مهم‌ترین بیماری انگلی و یکی از مسایل مهم بهداشتی تعدادی از کشورها بخصوص کشورهای منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیاست. مالاریا با نام‌های دیگری چون پالودیسم، تب و لرز، تب نوبه و تب متناوب نامیده می‌شود. فرد مبتلا به مالاریا را مالاریال می نامند. وبا نیز مرگامرگی یا کالرا یک عفونت در روده باریک است که از طریق آب توسط باکتری ویبریو کلرا ایجاد می‌شود. باکتری وبا با نوشیدن آب آلوده یا خوردن ماهی نپخته یا خوردن صدف‌ها وارد بدن می‌شود.

به گزارش رکنا، دکتر محمد افکار، رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام با اشاره به گزارش‌های رسیده کارشناسان بهداشت از افزایش چشمگیر تجمع‌های چند شب گذشته در پارک‌ها، تالارهای عروسی، مراکز خرید و بازارها، اظهار کرد: متأسفانه رعایت اصول بهداشتی در این شهرستان به کمتر از ۴۰ درصد رسیده و در محاصره مجدد شرایط «نارنجی و قرمز» کرونایی قرار داریم.

رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام با درخواست از تمامی همشهریان بر رعایت جدی شیوه‌نامه‌های بهداشتی، افزود: تاکنون موردی از ویروس کرونای هندی یا دلتا در منطقه تربت‌جام شناسایی نشده است، اما مراقبت‌های بیشتر توصیه همیشگی کارشناسان بهداشت به‌عنوان مدافعان سلامت در شرایط کنونی است که با توجه به تحولات فعلی کشور افغانستان و هم‌مرزی با ایران، خطر انتقال بیماری «وبا و مالاریا» با مهاجرتِ اتباع خارجی به‌صورت غیرقانونی کاملاً متصور است.

 وی با اشاره به بستری بودن ۴ بیمار کرونایی در بیمارستان سجادیه، ۱۱ مورد مثبت روزانه و فوت ۳۳۴ نفر از ابتدای شیوع کرونا در این شهرستان، تصریح کرد: علائم دلتا هندی با کرونای قبلی فرق دارد و شبیه سرماخوردگی است که در کمتر از ۴۸ ساعت با علائم آبریزش بینی، تب، گلودرد و سرفه بروز می‌کند، همه افراد حتی افرادی که واکسن زده‌اند با این‌گونه علائم مشکوک به کرونا تلقی شده و باید به مرکز سرپایی ۱۶ ساعته مراجعه و آزمایش‌های لازم را انجام دهند.

افکار، بابیان اینکه برابر دستورالعمل ستاد ملی کرونا تا الآن بیش از ۸ هزار دز واکسن کرونا برای سالمندان و گروه‌های هدف تزریق‌شده است، خاطرنشان کرد: همچنانی که بخشی از وظایفِ دولت‌ها؛ مقابله، تأمین واکسن، اعمال محدودیت‌ها و اجرای قوانین است، اما در مقابل هم همشهریان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی وظیفه‌دارند، قطعاً اگر عزم جمعی شکل نگیرد مسلماً به نتیجه نمی‌رسیم، اما امیدواریم در منطقه جام بتوانیم با شکل گرفتن یک عزم و اراده جمعی از جان مردم محافظت کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر اعتماد عمومی دچار اخلال شد، قطعاً شایعات غیررسمی در حوزه بهداشتی مرجع تصمیم‌گیری مردم در شرایط کرونایی می‌شود، ابراز کرد: باید با عمل و رفتار اعتماد عموم جامعه را جلب کنیم، ولی واقعیت و نقطه‌ضعف جامعه در شرایط کنونی عدم رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی است و ادامه این روال همچنان بر مشکلات کشور و شهرستان در حوزه سلامت می‌افزاید.

رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام، به خستگی کادر بهداشت و درمان، فرسودگی و استهلاک شدید برخی تجهیزات پزشکی و البته افزایش قدرت سرایت و کشندگی ویروس در طول این مدت اشاره و تأکید کرد: از همه همشهریان عاجزانه درخواست داریم با رفتارهای منطقی خود، شرایطی را برای برون‌رفت از این وضعیت اسفبار رقم بزنند.

افکار، با قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات مؤثر مدافعان سلامت و کاهش مرگ‌ومیر ناشی از کرونا به‌عنوان یک دستاورد ملی، یادآور شد: هم‌اکنون با مسافرت‌های تابستانی روبه‌روییم و رفتن به مسافرت در این برهۀ حساس بسیار خطرناک‌تر از گذشته هست که بازهم همت مردم عزیز را در رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشت فردی و اجتماعی خواستار هستیم.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟