نمکی: وزارت دهان مرا بسته، روزی حرف‌ هایی می‌زنم که بدانید چه هجمه هایی تحمل کردیم

ایران و روسیه به طور همزمان به تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی اقدام کرده اند.

امروز از واکسن کرونای مشترک ایران و روسیه به نام واکسن اسپوتنیک وی رونمایی شد.

به گزارش رکنا، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عصر امروز در حاشیه رونمایی از واکسن اسپوتنیک تولید داخل، با اشاره به اینکه تنها چند کشور معدود در دنیا دانش و زیر ساخت تولید  واکسن کرونا را دارند و ما جزو چند کشور توانمند در این حوزه هستیم، گفت: از همان ابتدا متوجه شدیم که با یک معجون از ویروس مواجه هستیم که با نمونه‌های قبلی متفاوت‌ است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هنوز هم کسی نمی‌تواند مدعی شود که این ویروس را کاملا شناسایی کرده و می‌تواند رفتار آینده آن را پیش بین کند، اظهارداشت: سوالاتی از ابتدای شیوع این ویروس مطرح بود. ابتدا نمی‌دانستیم  می‌توان برای این بیماری واکسن دارد ساخت یا خیر و اگر هم واکسن ساخته شود  چند درصد ایمن ایجاد خواهد کرد؟  یا اینکه آیا واکسن تولیدی در مقابل با سویه‌های جدید ویروس‌ ایمن‌سازی خواهد داشت؟

وزیر بهداشت درباره قرارداد خرید و تولید واکسن روسی هم گفت: وقتی تکنولوژی تولید واکسن روسیه را نگاه کردم دیدم یکی از بهترین تکنولوژی‌های دنیا است و قرار شد اول قرارداد خرید ببنیدیم بعد به سمت تولید مشترک برویم.

نمکی تصریح کرد: ایران امروز با کمال افتخار به جرگه واکسن سازان دنیا در زمینه کووید پیوسته است کشوری در دنیا در کووید موفق خواهد شد که خودش واکسن کووید را بسازد. کووید۱۹ فعلا دست بردار از سر ما نیست ما دو دستاورد در واکسن سازی پیدا کردیم یک ساخت واکسن دو آمادگی برای ساخت واکسن علیه موتاسیون‌ها و این خیلی مهم است.

نمکی افزود: ما تلاش کردیم  در دوران شیوع این بیماری هیچ بیماری در جمهوری اسلامی ایران پشت در اتاق آی سی یو و بیمارستان نماند. این یکی از اولویت‌های ما از ابتدای مقابله با کرونا بود. متوسط میزان اکسیژن در بیمارستان ها در برهه ای به دلیل نیاز بالای بیماران کاهش پیدا کرد اما به سرعت این نیازها تامین شد و ما امروز کمبودی در تخت آی سی یو و اکسیژن در هیچ بیمارستانی نداریم.

وزیر بهداشت در خصوص مخالفت با انجام آزمایش واکسن کرونا در داخل ایران توسط چینی‌ها گفت: مکاتبات را از اردیبهشت سال۹۹ با چینی‌ها دارم؛ قرار بود کاری که با امارات و ترکیه کردند ما هم در کلینیکال ترایال فاز سه آنها شرکت کنیم ولی ما این کار را نکردیم این دستور مقام معظم رهبری و رئیس جمهور و خود من بود که ما در هیچ کلینیکال ترایالی شرکت نمی‌کنیم مگر اینکه قرارداد تولید مشترک ببندند. اگر با ما قرارداد تولید مشترک ببندند ما اجازه می‌دهیم مردم ما مورد آزمایش قرار گیرند در غیر این صورت حرمت ایرانی را فدای این حرف‌ها نمی‌کنیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ما در واکسن عقب هستیم و اگرچه در سال ۱۲۹۹ پاستور و در سال ۱۳۰۳ رازی را داشتیم اما ۴۰ سال عقب افتادیم اما در یکسال گذشته به اندازه ۲۰ سال جلو رفتیم.

وزیر بهداشت اعلام کرد: امروز ما در کشور  تمام پلتفرم‌های موفق دنیا را داریم یکی از آنها در برکت است. برخی می‌پرسند چرا روی همه این‌ها را کار کرده‌اید دلیل این سوال عدم شناخت است.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟