به گزارش رکنا، مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در همایش روز جهانی ایدز اظهار کرد: از ابتدای امسال برنامه اچ ای وی با تلخی و شیرینی‌های همراه بود. حقیقت این است که در ماجرای ایدز در لردگان و تلخی هوایی که به همراه داشت صحبت کردن درباره شیرینی‌ها سخت بود اما باید بگویم زبان از تمام تلاش‌هایی پزشکان نیروهای بهداشتی در لردگان قاصر است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: ما در سال پایانی برنامه چهارم کنترل ایدز هستیم و برنامه پنجم با همکاری ٢٣ سازمان و وزارتخانه در حال تدوین بوده و استراتژیکی‌ها تدوین شده است؛ امیدواریم در شورای امنیت و سلامت به ریاست رییس جمهور به تصویب برسد.

گویا گفت: تصمیم گرفته‌ایم انقلابی در کیفیت برنامه‌های ایدز ایجاد کنیم؛ معنای انقلاب یعنی تحول عظیم ایجاد کنیم و کیفیت چندین برابر باشد که منجر به افزایش چند برابری بیماریابی و رضایت‌مندی مبتلایان و گروه‌های پزشکی و مردم کشور خواهد شد.

ایدز ؛ بیماری مرگبار نیست

او با بیان اینکه ایدز دیگر بیماری مرگبار هولناک نیست، گفت: فرد مبتلا اگر خوب از خود مراقبتی کند و ارتباط تنگاتنگی از وظیفه مراقبت داشته باشد تا ۶٠ سال می‌تواند زنده بماند. در سال‌های آینده درمان‌های جدید و واکسن به بازار خواهد آمد اما واقعیت این است که ایدز هنوز با پایان خود بسیار فاصله دارد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: سال ٢٠٣٠ پایان همه‌گیری خواهد بود نه پایان ایدز و تا پایان راه درازی داریم، برای پایان ایدز نیازمند انقلاب هستیم، انقلابی که در مسئولان موثر باشد و شاهد افزایش آگاهی مردم جامعه و به ویژه گروه‌های پرخطر را در پی داشته باشد؛ همچنین موجب تقویت مشارکت سازمان‌ها شود و فرهنگ خود مراقبتی جا بیفتد.

گویا با تاکید بر لزوم شناسایی بیماران مبتلا به ایدز، گفت: طبق آمار ٣۵ هزار نفر در کشور مبتلا به ایدز هستند که بیماری آن‌ها شناسایی نشده‌است و اگر بخواهیم انقلاب در ایدز داشته باشیم، نیازمند ارزیابی دقیق و همه جانبه هستیم و به کمک سازمان زندان‌ها و بهزیستی ٨ تیم ارزیابی ایجاد کردیم. این تیم؛ استان به استان بیماران را شناسایی می‌کنند و امیدواریم ظرف ٢ ماه آینده کار ارزیابی بیماری ایدز به پایان برسد.

بیشتر بخوانید: ماجرای لردگان نتیجه بی‌اطلاعی مردم از ایدز بود/ ۱۰ گام مهم در برنامه کشوری کنترل ایدز

ادغام HIV در نظام مراقبت‌های بهداشتی، مهمترین برنامه‌ شبکه بهداشتی

او افزود: هدف ما افزایش بیماریابی، تشخیص و افزایش طول بیماران است. ادغام اچ آی وی در نظام مراقبت‌های بهداشتی یکی از مهمترین برنامه‌های شبکه بهداشتی است و اگر این امر محقق شود یقین داریم که در بیماریابی موفق خواهیم بود و کیفیت ارتقا پیدا می‌کند و شاهد کاهش مرگ و میر ناشی از ایدز خواهیم بود.

رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: ایدز اپیدمی ایستایی نیست و دیگر تزریق مشترک راه انتقال نیست و باید توجه داشت که استراتژی تست ایدز تغییر نمی‌کند و ما جز ٢٨ کشور دنیا هستیم که قول داده‌ایم پیشگیری اولویت اول ماست؛ چرا که ٧۵ درصد موارد ابتلا به ایدز در این کشورها قرار دارند و باید در بودجه ریزی ٢۶ درصد بودجه را تا سال ٢٠٢٠ به پیگیری اختصاص دهیم و در ایران از ٢۶ درصد عبور کرده‌ایم.

گویا ادامه داد: برنامه پنجم استراتژیک کشور با هدف ارتقا پیشگیری تمام سطوح و انقلاب کیفیت تدوین شده و محل‌های در خطر را شناسایی و آموزش‌ها را هدفمند کنیم، برخی آموزش‌ها برای عموم جامعه و برخی برای گروه‌های پرخطر باید باشد.

او یادآوری کرد: ما برنامه آموزشی پیشگیری از بیماری‌های آمیزشی را در برنامه پنجم توسعه مدنظر قرار دادیم چرا که ابتلا به ایدز از تزریق مشترک به سمت انتقال از طریق روابط جنسی تغییر کرده است.

در ادامه صادق تبریزی رئیس مرکز مدیریت شبکه در همایش روز جهانی ایدز که با اشاره به ادغام خدمات ایدز در نظام شبکه بهداشت اظهار کرد: همگام با پیشرفت برنامه های جهانی کنترل ایدز و تغییر رویه باید وظایف سطوح مختلف در برنامه های شبکه تغییر پیدا کتد و در حال ادغاخمات ایدز در شیکه بهداشتی کشور هستیم .

وی ادامه داد: باید آموزش ها از پایگاه و خانه سلامت به منزل و خانواده ها منتقل شود و در این زمینه طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» کلید خورده است، پایلوت طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» در سه استان قزوین، کاشان و سمنان اجرایی شده است و به دنبال آن هستیم تا از طریق رابطان و سفیران سلامت بتوانیم از ایدز پیشگیری کنیم.

رییس مرکز مدیریت شبکه تصریح کرد: ادغام خدمات ایدز در شبکه بهداشت اثربخش با مشارکت همه مردم و همکاری های درون و برون بخشی موثر است زیرا همه در یک کشتی نشسته ایم، طبق چشم انداز ۱۴۰۴ ایران باید کشوری برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت، تامین اجتماعی، فرصتهای برابر و توزیع درآمد مناسب باشد.

وی ادامه داد: برای ارتقای سلامت به ابزاری مانند نظام خدمات رسانی، نیروی انسانی، دانش و مهارت، نظام اطلاعاتی، هدایت هدفمند منابع مالی، استفاده از مردم و رهبری هوشمند نیازمند داریم.

وی با اشاره به اینکه نظام ارائه خدمت به نیروی انسانی توانمند، آموزش های لازم، منابع مالی، نظام منسجم خدمت و همکاری مردم و سازمان های مردم نهاد نیازمند است، بیان کرد: ایران در هر سه نشست ملل متحد در سال های 82، 87 و 90 تعهد کامل داده است که برای کنترل ایدز اقدام کند. در این راستا طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی برنامه ادغام برای برقراری خدمات یکپارچه ضروری است.

رییس مرکز مدیریت شبکه، هدف از ادغام را ارتقای دسترسی، پاسخگویی، توانمندسازی، افزایش پوشش، کاهش بی عدالتی و ارتقای سلامت دانست و گفت: ایدز خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر هپاتیت و عفونت های آمیزشی را تشدید می کند و وجود انگ و تبعیض در این بیماری یک مانع بزرگ برای دسترسی به خدمات پیشگیری، آزمایشگاهی، درمان و دندانپزشکی است.

تبریزی تصریح کرد: ادغام موجب کاهش هزینه ها، زمان، انگ و تبعیض و افزایش بهنگام دسترسی به خدمات شده و منجر به افزایش اعتماد بین خدمت دهنده و خدمت گیرنده می شود.

وی با بیان اینکه ادغام برنامه ایدز در نظام شبکه در سال ۸۲ انجام شد، گفت: تضمین عدالت و کرامت انسانی، تشخیص به موقع، مراقبت فعال و مستمر در طول زندگی، امکان شناسایی و مدیریت سایر بیماری ها، افزایش پایبندی به درمان ایدز از دستاوردهای ادغام بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟