11 علت صدای یخچال فریزر و نحوه رفع (چرا یخچال فریزر صدا میده؟)

 

1- تراز نبودن؛ اصلی ترین دلیل صدای یخچال فریزر

یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث می شود یخچال فریزرهای جدید و قدیمی صدای زیادی داشته باشند، تراز نبودن آنها روی سطح است. اگر یخچال فریزر درست نصب نشده باشد و سطح زیرین آن صاف نباشد، در زمان روشن شدن موتور دستگاه دچار لرزش شده و صدا می دهد. دقت داشته باشید که تراز نبودن یخچال را نباید نادیده گرفت چون به مرور به سایر قطعات داخلی آسیب وارد می شود. کافیست ارتفاع پایه های یخچال را به گونه ای تنظیم کنید که دستگاه کاملا در حالت صاف و تراز روی زمین قرار گیرد. با این حرکت ساده بسیاری از هزینه های تعمیر یخچال فریزر در محل را کاهش می دهید!

برای تست تراز بودن یخچال فریزر، کافیست دقت کنید که ایا در زمان باز و بسته شدن درب بدنه یخچال تکان میخورد یا خیر؟ علاوه براین، در زمان شنیدن صدای غیرطبیعی یخچال، دستتان را روی بدنه یخچال قرار داده و فشار دهید. اگر صدا کم شد به معنی تراز نبودن یخچال است.

2- کیفیت پایین لوله های یخچال

در یک مقایسه کلی، یخچال فریزرهای قدیمی صدای بیشتری نسبت به مدل های جدید دارند. چون لوله های یخچال های قدیمی با گذشت زمان کیفیت خود را از دست داده اند. به همین دلیل با عبور گاز فریون و هوای سرد از آنها از لوله ها صدا به گوش می رسد.

3- اشکال در لولای درب یخچال

با قرار دادن مقدار زیاد شیشه های آبمیوه و غیره در درب یخچال به مرور به لولای آن آسیب وارد می شود. لولا قطعه فلزی سبکی است و به همین دلیل احتمال شکستگی آن در اثر بالا رفتن وزن درب وجود دارد. اگر یخچال فریزر صدای زیادی می دهد، بررسی کنید که آیا لولای درب سالم است؟ با خراب شدن لولا بعد از روشن شدن موتور یا باز و بسته کردن درب، لرزش زیاد آن صدای غیر طبیعی ایجاد می کند.

4- صدای هیتر یخچال فریزر

از دیگر دلایل صدا دادن یخچال فریزر، روشن شدن هیتر برای ذوب کردن یخ و برفک ها است. این صدا در تمام طول شبانه روز از یخچال فریزر به گوش نمی رسد. فقط در زمان روشن شدن سیستم نوفراست یا برفک زدایی هیتر روشن شده و به همین دلیل از دستگاه صدا به گوش می رسد. البته دقت داشته باشید که این صدا زیاد نیست. اما مواردی از قبیل تراز نبودن یخچال، چیدمان اشتباه ظروف در یخچال و شکستگی لولای درب و موارد مشابه باعث زیاد شدن آن می شود.

چرا یخچال فریزر صدا میده

5- ورود روغن کمپرسور به کندانسور

بعد از جا به جایی یخچال فریزر در اسباب کشی صدایی شبیه به قل قل از لوله های پشت دستگاه به گوش می رسد. این صدا به دلیل ورود روغن کمپرسور به لوله های کندانسور رخ می دهد. در نتیجه نباید نگران باشید و با گذشت زمان این صدا رفع می شود. در صورت رفع نشدن صدا بهتر است با تعمیرکار تماس بگیرید.

6- علت صدای وزوز یخچال فریزر

صدای وزوز بیشتر از یخچال فریزرهایی به گوش می رسد که دارای آبسردکن هستند. در این شرایط ابتدا بررسی کنید که آیا لوله آب به پشت دستگاه درست متصل شده است یا خیر؟ علاوه براین، این احتمال وجود دارد که فشار آب ورودی به دستگاه بیش از اندازه پایین باشد. این مشکل در آپارتمان ها به وفور رخ می دهد.

7- صدای سوت در پشت یخچال

بسیاری از افراد از صدای سوت که از پشت یخچال در برخی از مواقع به گوش می رسد نگران هستند. دقت داشته باشید که این صدا متعلق به کمپرسور است که مقدار کم آن طبیعی است. اما اگر صدا بیش از اندازه زیاد است، کمپرسور باید توسط تعمیرکار بررسی و عیب یابی شود. با توجه به اهمیت بالای کمپرسور، بهتر است با توجه به برند دستگاه با نمایندگی تعمیر یخچال فریزر ال جی در منزل تهران یا سایر برندها تماس بگیرید.

8- صدای تق تق یخچال فریزر

در یخچال فریزرهای قدیمی و برخی از مدل های جدید صدای تق تق از لوله های پشت دستگاه به گوش می رسد که غیرطبیعی است. در حالت استاندارد لوله های پشت و داخل یخچال فریزر نباید هیچ صدایی داشته باشند. اما لوله های بی کیفیت در اثر انبساط و انقباض صدای غیرطبیعی دارند. متاسفانه راه حلی برای رفع این صدا وجود ندارد، مگر اینکه لوله ها تعویض شوند که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست و در اغلب مواقع تعمیرکاران مهارت کافی در این زمینه را ندارند.

9- شکستن پروانه فن یخچال

در بخش های مختلف یخچال فریزر از فن برای جریان انداختن هوا و جلوگیری از داغ شدن موتور و قطعات داخلی استفاده می شود. در این فن ها پروانه به کار رفته است که به دلیل ضربه و فرسوده شدن به مرور ممکن است دچار شکستگی شوند. بعد از شکستن پروانه های فن، در زمان چرخش به اطراف برخورد کرده و صدای غیرطبیعی و زیادی ایجاد می کنند. برای حل این مشکل بهترین کار تماس با تعمیرکار برای بررسی فن و تعویض آن است.

10- صدا دادن موتور یخچال

یکی از نگرانی های اصلی اغلب افراد از صدای زیادی موتور یخچال در زمان کار کردن دستگاه است. با توجه به اهمیت بسیار زیاد موتور یخچال، این قطعه در لرزه گیر قرار می گیرد. لرزه گیر مانع اصلی از لرزش موتور در زمان روشن شدن است و از آسیب به این قطعه نیز جلوگیری می کند. با خراب شدن لرزه گیر صدای لرزش از پشت یخچال به گوش می رسد. برای رفع این صدا کافیست لرزه گیر توسط تعمیرکار بررسی و در صورت نیاز تعویض شود.

11- صدای تیک تیک یخچال فریزر

یکی دیگر از دلایل صدای یخچال فریزر، اشکال در رله استارت است. این صدا یک مرتبه در لحظه روشن شدن موتور باید به گوش برسد. اما با تکرار بیش از اندازه آن و روشن نشدن موتور احتمال خرابی این قطعه بسیار زیاد می شود. رله استارت باید توسط تعمیرکار بررسی و در صورت نیاز تعویض شود. این قطعه قیمت زیادی ندارد، اما خرابی آن می تواند آسیب جدی به موتور وارد کند و به همین دلیل صدای تیک تیک یخچال فریزر را باید جدی گرفت. صدای تیک تیک یکی از مشکلات رایج یخچال فریزر سامسونگ است و باید توسط تعمیرکار بررسی و رفع شود.

سخن آخر

علاوه بر مواردی که در طول متن به آن اشاره شد، باز گذاشتن طولانی مدت درب، تخلیه گاز یخچال، فرسوده بودن لوله های گاز و چیدمان اشتباه ظروف در قفسه های یخچال فریزر و اشکال در موتور فن می توانند در ایجاد صدای زیاد و غیرطبیعی دستگاه نقش داشته باشند. بهتر است برای افزایش طول عمر دستگاه صداهای غیرطبیعی را جدی گرفته و برای رفع آن با تعمیرکار باتجربه تماس بگیرید.

 

 

کدخبر: 988629 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟