پکیج تصفیه فاضلاب چیست؟/ کاربرد و مزایا

 

 این سیستم‌ها معمولاً در منازل مسکونی، برج ها و هتل ها، ساختمان های اداری، مجتمع های تجاری و کارگاه های صنعتی به صورت پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی، پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری و پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند.  

استفاده از فاضلاب تصفیه شده که به آب های نامتعارف شناخته میشود، به عنوان منبع قابل اتکا در مصارف غیر شرب، یکی از راهکارهای مدیریت پایدار شهرهاست. برای مثال استفاده از پکیج تصفیه آب خاکستری، قادر به بازیافت تا 70 درصد از فاضلاب تولید شده در منازل مسکونی است که میتواند در مصارفی همچون فلاش تانک، آبیاری فضای سبز وغیره مورد استفاده قرار گیرد.

با توجه به محل مورد استفاده سیستم هایی نظیر پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی و پکیج تصفیه آب خاکستری که غالبا در مناطق مسکونی میباشد، امکان دفن آن ها در زمین یکی از مزایای استفاده از این تجهیزات است. همچنین سهولت راهبری، هزینه های کم در دوره نگهداری و امکان توسعه در صورت افزایش فاضلاب، از مهم ترین ویژگی های پکیج های تصفیه فاضلاب است.

پکیج تصفیه فاضلاب چیست؟

تصفیه فاضلاب در محل تولید به دلایلی همچون دور بودن از تصفیه خانه های شهری، هزینه های انتقال فاضلاب، امکان بازیافت فاضلاب و تامین منبع جدیدی از آب، در یک دهه گذشته اهمیت دو چندانی یافته است. به این منظور طراحی و توسعه پکیج های تصفیه فاضلاب بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

پکیج تصفیه فاضلاب، یک تصفیه خانه فاضلاب در جا (On site) میباشد که در احجام و سایزهای کوچکتر نسبت به تصفیه خانه های شهری و با امکانات گسترده تری در محل تولید فاضلاب نصب شده و مورد استفاده قرار میگیرند. این پکیج های امکان تصفیه انواع فاضلاب شامل صنعتی، بهداشتی، خاکستری و بیمارستانی را دارند و به دلیل کوچک بودن این تصفیه خانه ها، امکان دخل و تصرف و نظارت وسهولت بیشتری را در راهبری به بهره بردار ارائه می نماید.

مزایای استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب

استفاده از پکیج های تصفیه فاضلاب، در شرایطی که دفع فاضلاب به صورت بهداشتی امکان پذیر نیست یا کمبود منابع تازه آب وجود دارد، بهترین روش برای مدیریت فاضلاب محسوب میشود. برای مثال مدیریت فاضلاب تولیدی در کاربری مسکونی، با توجه به ضریب 0.9 تبدیل آب به فاضلاب ، یکی از معضلات عمده انسانی میباشد که با استقرار یک پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی، به راحتی قابل مدیریت بوده و منبع آب پایداری را در اختیار مصرف کننده قرار میدهد.

استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی به عنوان یکی از متداول ترین سیستم های مدیریت فاضلاب، موجب کاهش تخلیه فاضلاب تصفیه نشده در طبیعت و کاهش مشکلات ناشی از استفاده از چاه های جذبی شده است. از سوی دیگر با توجه به سرانه تولید فاضلاب که به طور میانگین 135 لیتر در روز برای هر نفر میباشد، استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی، حجم قابل توجهی از منابع آبی را در اختیار مصرف کننده قرار میدهد که در مصارف گوناگونی مانند آبیاری فضای سبز، محوطه شویی، فلاش تانک و غیره قابل استفاده میباشد.

مزایای استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب

در ادامه برخی از مزایای استفاده از پکیج های تصفیه فاضلاب را برمیشماریم.

  • قابلیت جابجایی
  • سهولت در استفاده
  • امکان مدفون کردن پکیج
  • مصرف کم انرژی
  • کمترین میزان امکان انتشار بوی نامناسب
  • قابلیت توسعه
  • برطرف کردن معضل دفع فاضلاب
  • بازیافت آب و داشتن منبع پایدار آب جهت مصارف گوناگون

کاربرد پکیج تصفیه فاضلاب

اهمیت ممانعت از ورود آلاینده ها به بدنه های آبی همچون رودخانه ها یا آب های زیرزمینی که باعث تخریب زیستگاه های گیاهی و جانوری میشود و به طور غیر مستقیم سلامت انسان را نیز به مخاطره می اندازد، از یک سو و از سوی دیگر کمبود آب که در دهه های گذشته به طور جدی در سراسر جهان به یکی از اصلی ترین چالش های انسانی تبدیل شده است، تصفیه و بازیافت فاضلاب را به امری اجتناب ناپذیر تبدیل کرده است.

پکیج تصفیه فاضلاب در هر مکانی که تولید فاضلاب دارد، مورد استفاده میباشد؛ زیرا افزایش میزان تولید فاضلاب به دلیل افزایش جمعیت و ورود آلاینده های خطرناک به فاضلاب ها به دلیل توسعه فعالیت های صنعتی و پزشکی، موجب ایجاد قوانین سختگیرانه ای در خصوص دفع فاضلاب تصفیه نشده گردیده است.

استفاده از پکیج های تضفیه فاضلاب در مجتمع های مسکونی، برج ها، هتل ها، ویلاهای شخصی و آپارتمان ها بسیار متداول است. همچنین به دلیل عدم امکان تخلیه فاضلاب های عفونی یا دارویی به طبیعت که در واحدهای بهداشتی یا بیمارستان ها تولید میشود، استفاده از پکیج های تصفیه فاضلاب بیمارستانی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. از سوی دیگر، توسعه واحدهای صنعتی و میزان بالای مصارف آب در فرایندهای صنعتی و عدم امکان تخلیه این فاضلاب بدون طی مراحل تصفیه، موجب شده است پکیج های تصفیه فاضلاب صنعتی در صنایع مختلف مورد استفاده گسترده قرار گیرند.

معرفی انواع پکیج تصفیه فاضلاب

پکیج های تصفیه فاضلاب در دسته های مختلفی تقسیم بندی میشوند. به طور کلی پکیج های تصفیه فاضلاب با توجه به ماهیت فاضلاب ورودی به سه دسته کلی پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی، پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی تقسیم میشود. برای مثال، فرایندهای مورد استفاده در تصفیه فاضلاب که وابسته به ماهیت فاضلاب است، موجب تفاوت در یک پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی با پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی میشود. در پکیج های تصفیه فاضلاب صنعتی، استفاده از فرایندهای شیمیایی متداول تر از تصفیه سایر انواع فاضلاب است.

پکیج تصفیه فاضلاب

همچنین انواع متریال بدنه پکیج مانند پلی اتیلن، فایبرگلاس یا فلزی، میزان اتوماتیک بودن راهبری و دفنی یا غیر دفنی بودن پکیج که همگی در دسته بندی ویژگی های طراحی سازه ای پکیج های تصفیه فاضلاب قرار میگیرند، موجب تولید انواع پکیج تصفیه فاضلاب میشود.

ارائه نکاتی برای انتخاب پکیج مناسب

برآورد حجم دقیق فاضلاب در شرایط متوسط و ماکزیمم تولید، یکی از اقدامات مهم قبل از خرید پکیج تصفیه فاضلاب است. همچنین توجه به شرایط محیطی، استانداردهای مورد نظر برای پساب خروجی، تعیین موارد مصرف و پیش بینی الزامات آن و همچنین پیش بینی فضای لازم برای تعبیه پکیج از نکات مهم برای انتخاب پکیج مناسب میباشد.

سخن پایانی

تغییرات اقلیمی و افزایش دمای زمین، یکی از اصلی ترین دلایل کاهش منابع آب تازه در سراسر جهان است. تصفیه فاضلاب به عنوان یکی از مهم ترین اقدامات جوامع در برنامه های توسعه پایدار، موجب دستیابی همیشگی به منابع آب خواهد بود. همچنین تصفیه فاضلاب موجب حذف آلاینده های خطرناک از بدنه های آبی و حفظ محیط زیست و سلامت انسان خواهد بود. استفاده از پکیج های تصفیه فاضلاب به عنوان رویکردی نوین و پایدار به مدیریت فاضلاب، از مهم ترین اقدامات جوامع مدرن به منظور ارتقای سطح بهداشت و ایمنی میباشد.

 

کدخبر: 981217 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟