فیکسچر پژو چیست و چه مزیتی دارد؟ (راهنمای خرید)

 

فیکسچر پژو چیست؟

فیکسچر پژو در واقع نوعی قطعه است که برای رفع مشکل واشر زدن خودرو یا همان سوختن واشر سرسیلندر استفاده می‌شود که به آن محافظ گارد بوش نیز گفته می‌شود. موتورهای فرانسوی XU7 و XUM که در پژوها مورد استفاده قرار می‌گیرند به دفعات دچار مشکل واشر زدن می‌شوند؛ به همین دلیل فیکسچر سرسیلندر طراحی شد تا از بروز این مشکل جلوگیری کند. فیکسچر از آلومینیوم 6062 ساخته شده است که مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی دارد.

معرفی انواع فیکسچر پژو

انواع فیکسچر پژو

فیکسچر سرسیلندر در دو نوع مختلف تولید می‌شود:

فیکسچر با تراش cnc سیلندر

این نوع فیکسچر با دقت بالایی که دارد در برندهای مطرح دنیا نیز مانند css برای موتورهای پرفورمنس یا اسپورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از این فیکسچر خودرو، باید موتور باز شده و اجزا سیلندر برای آماده شدن برای ماشینکاری، اوراق شوند. این روش برای اولین بار توسط کارگاه اهورا اجرا شده است که برای آن وقت و هزینه بالاتری صرف می‌شود.

فیکسچر بدون تراش سیلندر

طراحی این فیکسچر به قدری قوی است که با توجه به زاویه مثبت دیواره داخلی سیلندر، در قسمت دیواره بیرونی فیکسچر، زاویه منفی در نظر گرفته شده که ساده‌تر بخواهیم بیان کنیم، به صورت مخروطی تراش خورده و بدون هیچ پیچ پایه نگهدارنده در محل خودش مستقر می‌شود. البته آموزش نصب اصولی به روشی خیلی ساده در بسته‌بندی قطعه قرار داده شده است که برای اکثر مکانیک‌ها قابل درک می‌باشد.

فیکسچر پژو چه مزیتی دارد؟

مهم‌ترین مزیت و کاربرد فیکسچر خودرو این است که از واشر زدن سرسیلندر جلوگیری کرده و هزینه‌های تعمیرات واشر سرسیلندر را را کاهش می‌دهد. از مزایای دیگر فیکسچر محافظ سرسیلندر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد تعادل در دمای بلوکه

  • جلوگیری از رسیدن آب بلوکه به واشر سرسیلندر

  • روان‌کاری پیستون‌ها

  • جلوگیری از پوسیدگی واشر سرسیلندر

  • صرفه‌جویی در هزینه‌های مکانیکی و تعمیر خودرو

  • افزایش طول عمر واشر سرسیلندر

  • از بین بردن پوسیدگی کف سرسیلندر

  • کاهش دمای بوش و واشر سرسیلندر

  • پیشگیری از تابیدگی سرسیلندر

  • از بین بردن خلاصی و لقی بوش‌ها

معایب فیکسچر پژو

فیکسچر پژو با توجه به مزایای فراوانی که دارد نمی‌توان هیچگونه عیب و ایرادی از آن گرفت.

نحوه نصب فیکسچر پژو

نحوه نصب کردن انواع فیکسچر پژو با یکدیگر متفاوت است. روش نصب هر یک از انواع به شرح زیر است:

نصب فیکسچر با تراش cnc

در نصب این نوع باید سیلندر خودرو توسط کارگاه ماشینکاری شده و بیس و پایه کار آماده شود. پس از آماده شدن سیلندر قطعات مونتاژ شده و نیازی به کار دیگر نیست.

نصب فیکسچر بدون تراش

در نصب فیکسچر بدون تراش، ابتدا محل قرار گیری فیکسچر رسوب‌زدایی شده و بعد دیوار داخلی و بیرونی فیکسچر با ماژیک درشت رنگی نوشته می‌شود. پس از آن فیکسچر باید در جای خود قرار گرفته و با فشار دست جا زده شود. در آخر نیز با دسته پلاستیکی پیچ گوشتی کوچک به فیکسچر ضربه زده می‌شود تا فیکسچر راحت و بدون فشار هم تراز با سیلندر قرار گیرد؛ در غیر این صورت فیکسچر باید خارج شود. اگر فیکسچر با قطعات دیگر درگیری داشته باشد، آثار رنگ پریدگی بر روی قطعه باقی خواهد ماند. این قسمت‌ها را با فرز انگشتی می‌تراشیم و دوباره تمامی مراحل را تکرار می‌کنیم تا مطمئن شویم فیکسچر بدون فشار لب به لب سیلندر قرار گرفته باشد.

تذکرتوجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید برای جا زدن فیکسچر از چکش پلاستیکی یا هر گونه وسیله با ضربه سنگین‌تر استفاده کنید. اگر از چکش یا ضربه سنگین‌تر استفاده شود، احتمال تکان خوردن یا بیضی شدن بوش وجود دارد و یا ممکن است سیلندر بشکند. با رعایت این نکته مهم، از خسارات و هزینه‌های سنگین جلوگیری کنید.

طول عمر فیکسچر پژو به چه عواملی بستگی دارد؟

این قطعه از آلومینیوم وارداتی با ضریب انبساط آلیاژ 6061 ساخته شده است که در صنایع هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آلیاژ آلومینیوم بین تمام آلیاژهای دیگر بهترین عملکرد و مقاومت را در این دما از خود نشان می‌دهد.

آلیاژ 6061 آلومینیوم به خوبی آنادایز پذیر است، به همین دلیل بر روی فیکسچر های تولید شده توسط مکانیکی اهورا هارد آنادایز اعمال می‌شود و عملیات 400 ساعت آزمایشات سالت اسپری را پاس کرده است. این روش باعث افزایش مقاومت این قطعه در برابر تغییرات دما و املاح آب می‌شود. علاوه بر اینکه دوام فیکسچر پژو به خودی خود بالا می‌باشد، می‌توانید از ضدیخ و آب رادیاتور مرغوب نیز استفاده نمایید تا دچار آب خوردگی نشود.

فیکسچر پژو را روی چه ماشین‌هایی می‌توان نصب کرد؟

فیکسچر سرسیلندر را برای ماشین‌های پژو که دارای موتورهای XUM و XU7 هستند مانند سمند، پرشیا و پژو 405 استفاده می‌کنند. به همین دلیل به آن فیکسچر پژو گفته می‌شود.

قیمت فیکسچر پژو

قیمت فیکسچر پژو

رنج قیمت فیکسچر پژو در ماه اسفند 1،200،000 تومان الی 2،000،000 تومان تعیین شده است. با مقایسه هزینه‌های تعمیر و تعویض قطعات به دلیل واشر زدن مداوم خودرو و قیمت فیکسچر سرسیلندر و توجه به مزایای بالای این قطعه، متوجه می‌شوید که این قطعه چقدر با ارزش است.

رو‌ش‌های خرید فیکسچر پژو

مکانیکی اهورا به عنوان اولین طراح فیکسچر مقاومتی، این قطعه را با کیفیت بالا و با قیمت کاملا مناسب در اختیار شما قرار داده است. شما می‌توانید برای خرید این قطعه به سایت مکانیکی اهورا مراجعه کرده و با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.

 

کدخبر: 977382 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟