واردکنندگان قشر ضعیف جامعه را به حساب نمی آورند

 

به عنوان مثال خریداران خوردها با برند چری برای یافتن لوازم یدکی چری با مشکلاتی بسیار مواجه هستند.

این موج از افزایش قیمت قطعات یدکی خودرو های چینی به گسترش نگرانی‌ها در جامعه خودروسازی منجر شده است.

واردکنندگان قشر ضعیف جامعه را به حساب نمی آورند!

این افزایش قیمت قطعات یدکی خودروهای چینی ناشی از عوامل گوناگونی است که شامل افزایش هزینه‌های تولید، نوسانات نرخ ارز و نوسانات در بازار بین‌المللی مواد اولیه می‌شود. در حال حاضر بسیاری از متقضیان خودروهای چینی به علت شرایط پیش آمده نظیر نبودن قطعات یدکی، بالا بودن قیمت آنها و همچنین وجود اجناس تقلبی از خرید خودروهای چینی منصرف شده اند.

چنین وضعیتی دارندگان خودروهای چینی را کاملاً به مرز فرسودگی رسانده است، به طوری که گفته می‌شود ضعف خدمات پس از فروش و قیمت بالای قطعات بسیاری از متقاضیان این خودروها را از خرید این محصولات منصرف می‌کند.

برای مثال قیمت چراغ جلوی تیگو ۷ پرو از نمایندگی حدود ۲۱ میلیون تومان و قیمت جلوپنجره در بازار حدود ۱۰ میلیون تومان است. مالکان هایما نیز اگر نیاز به پوسته گیربکس داشته باشند، قیمت آن حدود ۱۷ میلیون تومان خواهد بود. قیمت سرسیلندر آریزو ۵ حدود ۲۰ میلیون تومان می باشد، همین قطعه برای جک S5 حدود 32 میلیون تومان قیمت دارد.

حتما مشاهده کنید : قیمت لوازم یدکی جک در تهران

قیمت لوازم یدکی جک در تهران

اما مشکل تنها بر سر قیمت قطعات یدکی نیست. همین قطعات با قیمت بالا نیز با کمبود موجودی در بازار مواجه هستند. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی و رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو درباره کمبود و قیمت بالای قطعات خودروهای چینی در بازار ایران اظهار نظر کرده‌اند. انتظار می رفت تا دسترسی مشتریان به قطعات یدکی و خدمات پس از فروش خودروهای چینی در بازار داخلی، با افزایش تنوع این خودروها آسان تر شود. اما هرگز چنین نتیجه ای حاصل نگردید.

همچنین، اعضای انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودروی کشور به اهمیت سهم واردات قانونی در بازار لوازم یدکی اشاره کرده‌اند. دو دیدگاه مختلف درباره علت این وضعیت وجود دارد؛ برخی از سودجویی شرکت‌های چینی و انحصار در بازار خودروهای بالای یک‌میلیارد تومان سخن می‌گویند، درحالی که دیگران این مسئله را به تصمیمات سیاستگذار و نابسامانی‌های اقتصادی کشور نسبت می‌دهند.

انحصار در قطعات مونتاژی‌ها

برخی اعتقاد دارند که مشکلات بازار قطعات یدکی خودروهای چینی از جمله لوازم یدکی لیفان ناشی از انحصار شرکت‌های مونتاژکار چینی در بازار خودروهای بالای یک‌میلیارد تومان است. این شرکت‌ها به عنوان تولیدکنندگان اصلی، مسئولیت تامین قطعات را به دست داشته و باعث قیمت بالای قطعات یدکی می‌شوند. برخی تأکید دارند که افزایش توانایی شرکت‌های مونتاژکار در ارائه خدمات پس از فروش و سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند این مشکلات را حل کند. برخی دیگر تأکید دارند تأمین قطعات از بازارهای دیگر با قیمت بالاتر و از طریق بازرگانان صورت گیرد. همچنین، نظیر چنین مشکلاتی در خودروهای وارداتی و حتی خودروهای برقی نیز وجود دارد. با این حال، در چنین شرایطی که قیمت قطعات یدکی خودروهای چینی نوسانات شدیدی دارد، بهتر است مالکان خودروهای چینی نسبت به مراقبت دقیقتر از وضعیت خودروهای خود اهتمام ورزند.

منبع : مرکز تجاری سپهر www.sepehrc.ir

کدخبر: 964480 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟