مقایسه تتر و بیت کوین، سرمایه گذاری روی کدام سودده هست؟

 

به همین دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاران به سراغ نام‌های شناخته شده می‌روند تا ریسک کمتری را تجربه کنند. اگر شما نیز در انتخاب میان تتر و بیت کوین مردد مانده‌اید بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. تتر و بیت کوین به دو دنیای متفاوت تعلق دارند و پتانسیل‌ها و شرایط متفاوتی را برای سبد سرمایه شما به همراه خواهند داشت.

بیت کوین (Bitcoin) چیست؟ 

بیت کوین اولین ارز دیجیتال معرفی شده در بازار ارز دیجیتال است که از سال ۲۰۰۹ جهان را با مفهوم جدیدی به نام پول رمزنگاری شده آشنا کرد. از آن پس پروژه‌های زیادی برای رقابت با بیت کوین روانه بازار شدند اما بیت کوین همچنان شناخته شده‌ترین ارز دیجیتال در بازار است.

بسیاری بیت کوین را با طلا مقایسه می‌کنند چرا که هر دو دارایی موجودی محدودی دارند و به همین دلیل کمیاب به شمار رفته و ارزش رو به رشدی دارند. 

 از طرف دیگر شما برای به دست آوردن بیت کوین نیز باید فرایندی به نام استخراج را دنبال کنید. البته این فرایند با استخراجی که در بازار سنتی از آن یاد می‌شود تفاوت بنیادینی دارد. استخراج در فضای کریپتو با استفاده از کامپیوترها انجام می‌شود.

جذابیت‌های بیت کوین

جذابیت‌های بیت کوین

دراین بخش به عواملی می‌پردازیم که منجر به جذابیت این ارز دیجیتال در نزد سرمایه‌گذاران خرد و کلان و استقبال برای خرید سریع بیت کوین شده است.

امنیت بالا

 از سال ۲۰۰۸ مفهوم بیت کوین در بازار کریپتو مطرح شده است اما تا به امروز هیچ هکری موفق به آسیب زدن به شبکه این ارز دیجیتال نشده است.

 محبوبیت بالا

 محبوبیت در بازار ارز دیجیتال سرنوشت یک دارایی را مشخص می‌کند زیرا میزان پذیرش یک عرضه در نزد مردم قیمت آن را تعیین می‌کند. سرمایه‌گذاران خرد و کلان با توجه به اینکه بیت کوین اولین ارز دیجیتال معرفی شده در بازار است که امنیت بسیار بالایی دارد از آن به عنوان یک ذخیره امن برای حفظ ارزش استفاده کردند.

قیمت رو به رشد

از آنجایی که تنها ۲۱ میلیون بیت کوین در جهان وجود دارد و بیش از ۱۹ میلیون عدد از آن روانه بازار شده است باید در انتظار قیمت‌های بالاتری برای بیت کوین باشیم. اکنون در سال ۲۰۲۳ بیت کوین قیمت ۳۷ هزارو هنوز فاصله زیادی با بالاترین رکورد خود در سال ۲۰۲۱ یعنی قیمت ۶۹ هزار دلار دارد. 

ارزش کل بازار

 ارزش کل بازار یک ارز دیجیتال نشان دهنده میزان سرمایه‌ای است که در این بازار گردش دارد. در زمان نگارش این مقاله ارزش کل بازار بیت کوین ۷۳۴ میلیارد دلار است و حجم معاملات ۲۴ ساعت گذشته این ارز به ۲۸ میلیارد دلار می‌رسد.

مستقل و غیر متمرکز

مهمترین مزیت بیت کوین استفاده از فناوری بلاک چین است که آن را به یک ارز غیرمتمرکز و غیر وابسته تبدیل کرده است. هیچ دولت یا کشوری کنترلی روی ارز دیجیتال بیت کوین ندارد و نمی‌تواند روی تعیین قیمت آن تاثیرگذار باشد. تعداد و نحوه انتشار بیت کوین بر اساس الگوریتم‌های موجود در شبکه بیت کوین تعیین می‌شود و هیچ شخص سومی نمی‌تواند در این فرایند دخل و تصرفی ایجاد کند. این میزان از استقلال در هیچ دارایی دیگری مشاهده نمی‌شود. همین امر بیت کوین را به یک بهشت موعود برای ذخیره ارزش تبدیل کرده است.

بلاک چین

تتر (Tether) چیست؟

برای مقایسه اصولی بیت کوین و تتر باید به تعریف تتر نیز بپردازیم. تتر شناخته شده‌ترین استیبل کوین بازار است. یبل کوین‌ها نوعی از ارز دیجیتال هستند که متمرکز فعالیت می‌کنند یعنی ارزش آنها به واسطه یک دارایی تضمین می‌شود. در مورد تتر ارزش هر تتر برابر با یک دلار، یورو یا ین ژاپن است. 

این بدان معناست که به ازای هر تتری که در بازار در گردش است یک دلار آمریکا در صندوق ذخیره این شرکت نگهداری می‌شود. به این ترتیب تتر از هرگونه نوسانی به دور است و همواره ارزش ثابتی دارد. به همین دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاران در بازار از این ارز برای پرداخت هزینه‌ها ونقد کردن دارایی‌ها استفاده می‌کنند. تقریبا تمام پلتفرم‌های مالی در سراسر جهان از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانید از تمام این پلتفرم‌ها خدمات و محصولات را خریداری کنید. 

تتر (Tether)

مزایای تتر

در این بخش برای درک بهتر اینکه تتر بهتر است یا بیت کوین به بررسی مزایای تتر خواهیم پرداخت:

 ثبات

 در بازار ارز دیجیتال مفهوم ثبات چندان معنایی ندارد چرا که ارزهای دیجیتال در یک بازار بسیار جوان خرید و فروش می‌شوند که من را از نوسان است. در این میان استیبل کوینی مانند تتر وجود دارد که در بحرانی‌ترین شرایط نیز ارزش خود را ثابت نگه می‌دارد.

نقدینگی بالا

 تتر به جرات پس از بیت کوین بالاترین حجم معاملات را در بازار به خود اختصاص داده است و حجم معاملات بالا نقدینگی زیادی را در این بازار رقم زده است. به این ترتیب در هر زمان و هر مکانی می‌توانید هر تعداد تتر را به سادگی خرید و فروش کنید.

بیت کوین یا تتر

بیت کوین یا تتر

 در پاسخ به این سوال باید بگوییم که این دو دارایی از دو کلاس متفاوت در ارز دیجیتال نشأت می‌گیرند. تتر یک استیبل کوین است که ارزش آن به یک ارز واقعی وابسته است در حالی که بیت کوین یک ارز دیجیتال قدیمی است که نوسان بسیار زیادی دارد.

با توجه به اینکه ارزش تتر همواره ثابت و برابر با یک دلار آمریکاست نمی‌تواند انتخاب مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد. شما می‌توانید خرید تتر را برای حفظ ارزش ریال، خرید و فروش خدمات و محصولات از پلتفرم‌های مختلف و یا پرداخت هزینه‌های بین‌المللی در نظر داشته باشید. این در حالیست که بیت کوین پتانسیل بالایی برای سرمایه‌گذاری دارد و می‌تواند سود کلانی را برای شما همراه داشته باشد. اما فراموش نکنید که سود کلان به معنای ضررهای بزرگ نیز است. 

در نهایت اگر همچنان در انتخاب میان تتر و بیت کوین مردد هستید باید بگوییم تتر می‌تواند برای کسانی که به دنبال یک گزینه کم خطر هستند سرمایه‌گذاری مناسبی باشد اما نمی‌تواند سود چندانی را برای شما در پی داشته باشد چرا که تتر در بهترین حالت همواره به اندازه یک دلار آمریکا ارزش خواهد داشت.

اما اگر از آن دسته افرادی هستید که ریسک و خطرات بازار بیت کوین را درک کرده و با توجه به پتانسیل بالای این ارز آن را به سبد سرمایه خود اضافه می‌کنند می‌توانید انتظار سود کلانی را در دراز مدت داشته باشید.

کدخبر: 950312 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟