طولانی‌ترین مسیرهای ریلی ایران را بشناسید!

 

 گذشته از امنیت بالا، سفر با قطار به شما کمک می‌کند از مسیر نیز لذت ببرید و سفری جدید را تجربه کنید. در ایران نیز خطوط ریلی در سراسر کشور پخش شده و امکان سفر با قطار برای اغلب نقاط وجود دارد. برای مثال با خرید بلیط قطار بندرعباس به مشهد می توانید از جنوب ایران به یکی از شرقی ترین شهرهای ایران سفر کنید.

بعضی از این مسیر‌ها بسیار طولانی هستند و دو نقطه از شمال و جنوب یا شرق و غرب را به هم متصل می‌کنند. این خطوط از اهمیت زیادی برخوردار بوده و با استفاده از آن‌ها دیگر احتیاجی به تغییر قطار یا ایستگاه نیست و تا انتهای مسیر می‌توانید در یک قطار بمانید. اما طولانی‌ترین مسیرهای ریلی ایران کدام‌ها هستند؟ در این مقاله به طور کامل به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

طولانی‌ترین مسیرهای ریلی ایران

کشور ایران از وسعت بسیار زیادی برخوردار است و جا به جایی در آن به وسایل حمل و نقل مناسبی احتیاج دارد. به همین علت، به منظور تسهیل در جابه‌جایی، وجود مسیرهای ریلی طولانی در سراسر کشور امری بسیار ضروری محسوب می‌شود. به همین دلیل است که کارشناسان از ابتدای تاسیس راه آهن در ایران تاکنون، مسیرهای ریلی زیادی را میان شهرهای مهم کشور کشیده‌اند تا حمل و نقل و جابه‌جایی میان نقاط مختلف کشور را تا حدود زیادی آسان‌تر کنند. از طولانی‌ترین مسیرهای ریلی ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که در ادامه به بررسی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم:

  • مسیر ریلی مشهد – تبریز

  • مسیر ریلی اصفهان – مشهد

  • مسیر ریلی مشهد – بندرعباس

  • مسیر ریل تهران – بندرعباس

  • مسیر ریلی تهران – مشهد

مسیر ریلی مشهد – تبریز

این مسیر با داشتن ۱۵۴۲ کیلومتر امتداد، طولانی‌ترین مسیر ریلی در کشور محسوب می‌شود و در آن قطار به طور مستقیم از مبدا به مقصد تردد دارد. مسیر این قطار ابتدا به سمت تهران است و سپس به سمت تبریز می‌رود. از ایستگاه‌هایی که قطار مشهد – تبریز در آن توقف می‌کند، می‌توان نیشابور، سبزوار، شاهرود، دامغان، سمنان، گرمسار، تهران، قزوین، ورامین، میانه، مراغه و زنجان را نام برد. معمولا این سفر ریلی بیشتر از ۲۰ ساعت طول می‌کشد و گاهی برای برخی افراد بسیار خسته کننده است.

مسیر ریلی اصفهان – مشهد

مسیر ریلی اصفهان – مشهد ۱۴۸۴  کیلومتر امتداد دارد و برای طی کردن آن باید بیشتر از ۱۸ ساعت در قطار بمانید. ایستگاه‌های متعددی که در مسیر این قطار قرار دارد و مسافران زیادی از آن‌ها برای تردد خود استفاده می‌کنند، عبارتند از: ایستگاه‌های فریمان، تربت، کاشمر، تربت حیدریه، طبس، چادرملو، ارژنگ، عقدا، ساسان، ورزنه و هرند.

مسیر ریلی مشهد – بندرعباس

خط ریلی بین مشهد تا بندرعباس حدودا ۱۴۰۰ کیلومتر فاصله دارد و سفر از طریق این قطار بیشتر از ۱۷ ساعت به طول می‌انجامد. مسافران زیادی در ایستگاه‌های این مسیر می‌توانند از این قطار استفاده کنند که از این ایستگاه‌ها می‌توان به تربت حیدریه، ملک آباد، فیض آباد، بجستان، فردوس، دیهوک، دیگ رستم، راور، چترود، کرمان، باغین، بردسیر، سیرجان و حاجی آباد اشاره کرد.

اگر قصد سفر و تردد در این مسیر ریلی را داشته باشید، می توانید با خرید بلیط قطار بندرعباس به مشهد یا برعکس از فلای تودی، از سفر ارزان و آسان لذت ببرید.

مسیر ریلی تهران – بندرعباس

طولانی‌ترین مسیر ریلی به جنوب کشور را می‌توان مسیر ریلی تهران – بندرعباس دانست که ۱۳۳۳ کیلومتر است. این مسیر پایتخت را به جنوبی‌ترین مرکز استان، یعنی بندرعباس متصل می‌کند. قطارهایی که در مسیر تهران – بندرعباس تردد می‌کنند، این فاصله را بین ۱۸ تا ۲۰ ساعت می‌پیمایند و در مسیر خود از استان‌های مختلفی می‌گذرند.

قطار تهران – بندرعباس از ایستگاه تهران شروع به حرکت کرده و از ایستگاه‌های محمدیه، کاشان، بادرود، زواره، نایین، اردکان، میبد، یزد، بافق، احمدآباد، سیرجان، تزرج، فین عبور می‌کند تا در نهایت به بندرعباس برسد.

مسیر ریلی تهران – مشهد

یکی دیگر از طولانی‌ترین مسیرهای ریلی ایران، مسیر ریلی تهران – مشهد است که ۹۲۶ کیلومتر طول دارد و پایتخت را به شرق کشور متصل می‌کند. این مسیر پرتردد‌ترین خط ریلی ایران محسوب می‌شود و در ۳ استان از ایستگاه‌های مختلفی عبور می‌کند. قطارهای این مسیر در تهران، سمنان، شاهرود، نقاب، نیشابور و مشهد توقف می‌کنند و سفر با قطارهای این مسیر حدود ۱۱ ساعت طول می‌کشد. شرکت‌های حمل و نقل ریلی در این مسیر خدمات متنوعی را به مسافران ارائه می‌دهند تا این سفر طولانی را برای آن‌ها آسان‌تر کنند.

مسیرهای ریلی کشور

زیباترین مسیرهای ریلی کشور

علاوه‌بر طولانی‌ترین مسیرهای ریلی کشور، خطوطی در ایران وجود دارد که گذر از آن‌ها هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. به همین علت است که برخی مسافران برای دیدن چنین مناظری سفر با قطار را به سایر وسایل نقلیه ترجیح می‌دهند. در ادامه خطوط ریلی را به شما معرفی می‌کنیم که زیبایی مناطق آن شما را حیرت زده می‌کند.

مسیر ریلی مشهد به ساری

مسیر ریلی مشهد به ساری از وسط جنگل‌های شمال می گذرد و زیبایی وصف ناپذیر مناظر آن می‌تواند نظر هر مسافری را به خود جلب کند. مدت زمان سفر از مشهد به ساری با قطار حدود ۱۴ ساعت طول می‌کشد و در طول مسیر انواع کوه‌ها، صخره‌ها، جنگل و خانه‌های روستایی زیبا وجود دارد.

خط ریلی تهران به ساری

مسیر ریلی دیگری که از زیبایی زیادی برخوردار است، مسیر تهران به ساری است. زیبایی منظره این مسیر تا حدی چشم نواز است که بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند مسیر تهران به ساری را با قطار سپری کنند. از جاذبه‌های دیدنی و خاص این مسیر می‌توان به پل ورسک اشاره کرد که یک شاهکار مهندسی است و نماد راه آهن ایران محسوب می‌شود.

مسیر ریلی قزوین به رشت

یکی از جدیدترین مسیرهای ریلی کشور، مسیر ریلی قزوین به رشت است که از نظر زیبایی دست کمی از خط ریلی تهران به ساری ندارد. شما در طول مسیر می‌توانید از منظره‌های زیبای طبیعی و پل منجیل لذت ببرید و تا مقصد در آرامش کامل استراحت کنید.

خرید بلیط قطار ارزان از فلای تودی

اگر قصد سفر به نقاط مختلف کشور را دارید، فلای تودی برای تهیه بلیط می‌تواند به شما کمک کند. این وب سایت انواع بلیط‌های هوایی و زمینی را با بهترین قیمت در اختیار شما قرار می‌دهد. فقط کافیست به این سایت مراجعه کرده و بلیط خود را رزرو کنید.

برای خرید و رزرو بلیط قطار به مقصد هر شهری که ایستگاه قطار دارد، کافی است وارد صفحه قطار در سایت فلای تودی شوید و خرید خود را با وارد کردن مبدا و مقصد و چند کلیک ساده انجام دهید. فلای تودی همواره ارزانترین قیمت ها را به مسافران ارائه می دهد.

 

کدخبر: 946302 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟