مروری بر تجهیزات پسیو شبکه

 

این مقاله به بررسی مزایای تجهیزات پسیو شبکه، معرفی تجهیزات مرسوم مانند کابل‌ شبکه، پچ پنل شبکه، کیستون و رک و .... می‌پردازد.

چرا تجهیزات پسیو در شبکه LAN هیجان انگیز هستند (مزایا)؟

- اجزای پسیو اتصال فیزیکی بین دستگاه های مختلف شبکه را فراهم می کنند.

- آنها بستری را برای انتقال داده ها با سرعت نسبتاً بالا (پهنای باند) بین دستگاه های شبکه فراهم می کنند.

- آنها به اتصال دستگاه ها در فواصل بیشتر کمک می کنند.

کابل شبکه

کابل شبکه در درجه اول برای شبکه های کامپیوتری ساخته شده است. این کابل به کابل لن نیز معروف است. تقریباً تمام شبکه های کامپیوتری مدرن LAN از این کابل استفاده می کنند.

این کابل از جفت سیم های مسی عایق شده با کد رنگی تشکیل شده است. هر دو سیم به دور یکدیگر می تابند تا جفت شوند. معمولاً چهار جفت وجود دارد. هر جفت دارای یک سیم رنگ ثابت و یک سیم دو رنگ است. رنگ های ثابت آبی، قهوه ای، سبز و نارنجی هستند. در رشته های دو رنگ، رنگ ثابت با رنگ سفید مخلوط می شود. 

بر اساس نوع محافظت بر روی زوج ها، دو نوع کابل به هم تابیده وجود دارد: utp وsftp

در کابل UTP (Unshielded Twisted-Pair) همه جفت ها در یک روکش پلاستیکی پیچیده می شوند.

کابل-شبکه-cat6-utp

در کابل SFTP (جفت به هم تابیده شیلد دار)، هر جفت با یک شیلد فلزی اضافی پیچیده می‌شود، سپس همه جفت‌ها در یک روکش پلاستیکی بیرونی پیچیده می‌شوند.

انواع کابل شبکه

Cat5e: با حداکثر سرعت  1000 Mbps و پهنای باند 100 MHz. کابل های این دسته حداقل نیازمندی شبکه های محلی هستند.

Cat6: با حداکثر سرعت 10 Gbps و پهنای بند 250 MHz. این کابل های از یک تقسیم کننده بین رشته های به هم تابیده استفاده می کنند که باعث کاهش تداخلات سیگنالی میشود. همچنین از روکش های ضد حریق نیز می توانند استفاده کنند.

Cat6a: با حداکثر سرعت 10 Gbps و پهنای باند 500 MHz. حداقل تداخلات را دارند و مشکل طول را حل کرده اند. کابلی است که برای شبکه های مدرن پیشنهاد می شود.

Cat 7: با حداکثر سرعت 10 Gbps و پهنای باند 600MHz. کابل پیشنهادی برای آینده نزدیک و از نظر ساختاری متفاوت است.

Cat 1,2,3,4,5  قدیمی هستند و در هیچ شبکه LAN مدرن استفاده نمی شوند.

 Cat 7 هنوز یک فناوری جدید است و معمولاً استفاده نمی شود.

Cat 5e, 6, 6a کابل های جفت به هم تابیده رایج هستند.

مدل جدیدتر CAT8 نیز وجود دارد که کمتر مورد استفاده است.

لیست بقیه تجهیزات پسیو شبکه شامل پچ کورد، پچ پنل ، اتصال دهنده های RJ45( کیستون)، انبر کریمپ  و غیره است.

پچ کورد

کابل پچ کورد به عنوان کابل پچ نیز شناخته می شود. پچ کورد یک کابل الکتریکی است که برای اتصال یک دستگاه الکترونیکی به دستگاه دیگر استفاده می شود. معمولاً در تنظیمات شبکه های رایانه ای برای اتصال پچ پنل ها، سوئیچ ها، روترها و سایر دستگاه های شبکه استفاده می شود.

پچ کوردها دارای طول های مختلفی هستند که معمولاً از یک متر تا چندین متر متغیر است. آنها در انواع مختلف برای کاربردهای مختلف موجود هستند، مانند کابل های مسی جفت به هم تابیده، کابل های کواکسیال و کابل های فیبر نوری.

کابل های مسی جفت به هم تابیده رایج ترین نوع کابل پچ کورد هستند. آنها از دو سیم عایق تشکیل شده اند که به دور یکدیگر پیچیده شده اند تا تداخل الکتریکی را کاهش دهند و کیفیت سیگنال را بهبود بخشند. این کابل ها در شبکه ها، سیستم های تلفن و سایر برنامه هایی که نیاز به انتقال داده با سرعت بالا دارند استفاده می شود.

کیستون شبکه

جک های کیستون جزء مهمی در تجهیزات پسیو شبکه هستند که از پچ پنل ها و صفحات دیواری  (رک) استفاده می کنند. این یک رابط مادگی برای اتصال انواع مختلف به شبکه گسترده تر است که برای اتصال به رک های دیواری و پچ پنل ها طراحی شده است. این تجهیز پسیو تطبیق پذیری پچ ‌پنل‌ها را با دادن کنترل خوب به مدیران بر روی انواع اتصالاتی که در پچ‌ پنل‌های مدولار برای اتصالات شبکه متنوع ‌تر استفاده می‌شوند، بهبود می‌بخشند.

جک‌های کیستون معمولاً دارای یک صفحه مستطیلی به ابعاد 14.5 در 16 میلی‌متر هستند. همچنین دارای زبانه‌های انعطاف ‌پذیر برای نگه ‌داشتن آن‌ها در جای خود و امکان اتصال فیزیکی به پچ‌پنل‌ های سازگار هستند. این امر باعث می‌شود جک‌های کیستون تقریباً به‌ طور جهانی قابل تعویض و همچنین قابل استفاده مجدد باشند. و مدیریت پچ پنل‌های ماژولار و رک های دیواری تا پورت و کانکتور جداگانه را، ممکن می‌سازد.

پچ پنل

پچ پنل قطعه ای از سخت افزار شبکه است که حاوی چندین پورت برای اتصال کابل های مختلف شبکه است. پچ پنل ها به شما امکان می دهند پورت های جداگانه را برچسب گذاری کنید و کابل های خود را در یک مکان مرکزی سازماندهی کنید و مدیریت آن را آسان تر می کند. پچ پنل ها فرآیند جداسازی شبکه های مختلف شما و عیب یابی مشکلات را در صورت نیاز ساده می کنند.

پچ-پنل-24-پورت

سیم‌های هر پورت روی پچ پنل به مکان متفاوتی در خانه یا محل کار شما منتهی می‌شوند و اتصال تعدادی از دستگاه‌ها را بدون نگرانی از گره خوردن سیم‌ها آسان‌تر می‌کنند. اگر یک تکنسین فناوری اطلاعات هستید، ممکن است بخواهید از یک پچ پنل برای سازماندهی تجهیزات تکنولوژیکی شرکت خود و بهبود شبکه شرکت استفاده کنید. پچ پنل سیگنال‌های دستگاه‌های مختلف را تغییر مسیر می‌دهد و آن را به مکانی مرکزی تبدیل می‌کند که می‌توانید در صورت بروز هرگونه مشکلی، آن را ارزیابی و عیب‌یابی کنید.

رک

رک مرکز داده نوعی چارچوب است که معمولاً از فولاد ساخته می‌شود و سرورها، کابل‌ها و سایر تجهیزات شما را در خود جای می‌دهد. سرورهای شما می توانند به خوبی در چارچوب قرار بگیرند و به سازماندهی و ایمن نگه داشتن آنها از زمین کمک کنند.

فیس پلیت

صفحات جلویی شبکه مسی و فیبر ارتباطی شما هستند. روکش ها باید با الزامات فنی و عملکردی مطابقت داشته باشند و به طور همزمان از زیبایی شناسی نیز مراقبت کنند. آنها اولین و اغلب تنها عنصر شبکه هستند که مشتریان، بازدیدکنندگان یا کارمندان شما می بینند.

ترانکینگ

روکش یا غلاف ساخته شده از فولاد یا مواد عایق دیگر (پلاستیک) که یک طرف آن قابل باز شدن باشد (به طوری که بتوان کابل را از آنجا وارد کرد یا از آن خارج کرد)، ترانک نامیده می شود. سیستم سیم کشی ترانکینگ به معنای سیستم سیم کشی مدرنی است که در آن تعداد بسیار زیادی کابل های کوچک یا کابل های طویل متعدد پخش می شوند و این بدنه از طریق درپوش ها بسته می شوند تا سیم کشی کامل شود. در این سیستم می توان از کابل های کوچک و بزرگ در کنار هم استفاده کرد. البته وابستگی آن به تعداد این کابل ها از طریق مقررات سیم کشی محدود شده است. به یاد داشته باشید که اگر ترانکینگ فولادی باشد، باید پیوسته الکتریکی باشد و به ناچار ارت باشد. سیستم ترانکینگ معمولا در تاسیسات بزرگ صنعتی و تجاری استفاده می شود.

در بالا به پرکاربردترین تجهیزات پسیو شبکه اشاره شد. تجهیزات معرفی شده بیشتر مربوط به شبکه ارتباط مسی است. در هنگام استفاده از بستر فیبر نوری شما می توانید از تجهیزات پسیو شبکه فیبر نوری استفاده نمایید.

شما می توانید کلیه ی این تجهیزات را با برند کالوات از مجموعه رایا تدبیر کویر خریداری نمایید.

 

کدخبر: 933607 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟