زندگی نامه مرحوم مداح موذن زاده + دلیل معروف شدن

 

وی در سال ۱۳۱۵ در محلهٔ تازه‌شهر اردبیل به دنیا آمد. پدرش عبدالکریم مؤذن‌زاده اردبیلی نخستین مؤذن رادیوی ایران بود. سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی تاکنون بیش از دو هزار عنوان نوار کاست مربوط به برنامه‌های او از زمان پیدایش ضبط صوت تاکنون به زبان‌های ترکی، فارسی و عربی منتشر کرده است.

سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی به دلیل مداحی‌های خود به شهرت رسید. وی بیش‌تر نوحه‌هایی را به زبان ترکی آذربایجانی خوانده، به زبان‌های فارسی و عربی نیز تسلط داشت. آثار مؤذن‌زاده به‌طور متوسط روزانه پنج ساعت از عمر خود را صرف مداحی کرده بود. 

معروف ترین نوحه‌ سلیم مؤذن‌زاده شامل نوحه‌های زیر است: 

نوحه «قبروه زوار بی یار و هوادار» 

نوحه «السلام السلام بر تو ای کربلا» 

روضه «احیای دل ز نهضت عظمای زینب است» 

روضه «بعد از وفات تربت مادر زمین مجوی» 

نوحه شور «ویرانه ده نازلی بالام» 

روضه «دشت بلاده واردی او خورشیده بنزری» 

با کدوم نوحه معروف شد؟ 

نوحه زینب زینب از معروف‌ترین نوحه‌های سلیم مؤذن‌زاده است که به دلیل زیبایی و شنیدنی آن، معروف شده و وردی بالایی را به او داده است.

به‌طور مسلم صدای گیرا در خانواده موذن‌زاده اردبیلی موروثی بوده و همه فرزندان و نوادگان مرحوم شیخ فرج این موهبت الهی را ازاو به یادگار بردند. شیخ فرج، پدربزرگ سلیم موذن‌زاده اردبیلی، قدیمی‌ترین موذن کشور است که اطلاعات مختصری از وی در دسترس است. به گفته سالخوردگان، صدای اذان  شیخ فرج را ساکنان روستاهای واقع درحاشیه سه فرسنگی شهر اردبیل، سحرگاهان از بام مسجد زینال در مرکز شهر می‌شنیده‌اند.

از سال ۱۳۵۷ش مؤذن‌زاده در برخی مساجد تهران مناجات و نوحه می‌ خواند و هر سال، شب‌ های عاشورا در مسجد اردبیلی‌ها به منبر می‌ رفت.

نسبت خانوادگی 

برادر سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی، میررحیم مؤذن‌زاده اردبیلی، مؤذن مشهور بود که در سال ۱۳۸۴ درگذشت. فرزند او ودود مؤذن‌زاده اردبیلی نیز خواننده، نقاش و مجسمه‌ساز مشهور ایرانی است. 

فوت سلیم مؤذن‌زاده

فوت سلیم مؤذن‌زاده 

مراسم تشییع جنازه سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی در اردبیل برگزار شد. او در ۱۳۹۵ درگذشت و در بهشت زهرای اردبیل به خاک سپرده شد.

ثبت ملی شیوه مداحی 

در تیر ماه ۱۳۹۸ شیوه مداحی، نوحه‌خوانی، مولودی خوانی و مناجات خوانی سلیم مؤذن زاده اردبیلی در فهرست آثار ناملموس کشور به شماره ۱۸۳۰ به ثبت رسید.

 

کدخبر: 912280 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟